روحانی: مسافران از فردا در خروجی شهرها کنترل می‌شوند/ «در خانه بمانیم» شعار امسال ما باشد/ عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان جبران خواهد شد

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: آنچه که در این جلسه از آمار و ارقام گفته شده به طور کلی امیدوار کننده است ولی  بازهم براساس توصیه های وزارت بهداشت و درمان  خدمت مردم عزیز  توصیه می کنم که در خانه بمانند که به عنوان شعار امسال باشد و خداوند در اجرای این دستور بهداشتی برای زندگی ما در آغاز سال جدید انشاالله خیر و برکت و رحمت را قرار دهد.

وی گفت: امیدوارم آنچه که از عبور پیک بیماری در این جلسه از سوی وزیر بهداشت گفته شد انشاالله موجب این شود که با تلاش همگانی از این چالش با سربلندی عبور کنیم.

اهم اظهارات رئیس دولت دوازدهم را به نقل از تسنیم، مهر و ایسنا بخوانید؛

* بار دیگر در این جا از مقام معظم رهبری لطف کردند که قرارگاه ستاد مقابله با کرونا در نیروهای مسلح را تشکیل دادند تشکر می‌کنم و هم از نیروهای مسلح که همواره در همه سختی‌ها در صف مقدم بودند و تلاش و کوشش کردند و در این حادثه نیز وارد صحنه شوند و بخشی از تخت‌های بیمارستانی خود را برای مقابله با کرونا به خط کرده‌اند و همچنین از فرماندهان عزیز نیروهای مسلح که این امکانات را ساماندهی کرده‌اند تشکر کنم. 

*همچنین از نیروی انتظامی که به شکل فعال و در حالی که گاهی اوقات لوازم حفاظتی و بهداشتی را در اختیار ندارد ولی به شکل فعال در حال انجام وظایف خود است تشکر کنم.

*توصیه ما به مردم این است تا حد امکان از خانه خارج نشوند و همچنین تا حد امکان به سفر نروند و اگر هم ضرورتی دارد که سفر کنند نیز تمامی اصول و پروتکل‌های بهداشتی را مورد نظر قرار دهند.

*تعطیلی در ایام عید نخواهیم داشت. همه پای کار هستیم. ما در دفاتر و مردم درخانه‌هایشان کار را پیش خواهیم برد. بنابراین در ایام تعطیلات نوروز هم ما به طور منظم جلسات ستاد ملی کرونا را خواهیم داشت و همه ما آماده هستیم و فعال خواهیم بود.

* به مردم توصیه می‌کنیم از خانه خارج نشوند و به سفر نروند. وزارت بهداشت و وزارت کشور در طرح مشترک از فردا در خروجی جاده های اعلام شده حاضر خواهند شد و افراد را از نظر تب بررسی می کنند. از مردم می‌خواهیم ما را همراهی کنند.

*همه استانداران عزیزی که از طریق ویدئو کنفرانس جلسه ما را دنبال می‌کردند و از طریق فضای مجازی در جلسه حضور داشتند و مباحث جلسه را شنیدند سپاسگزاری می‌کنم. استانداران عزیز ما با روسای دانشگاه های علوم پزشکی بار سنگینی را به دوش دارند و ان شاءالله در تمام استان ها یک تلاش جمعی و همگانی برای پیروزی بر این ویروس خطرناک انجام گرفته و انجام خواهد گرفت.

*{با اشاره به جزئیات تصمیم گیری شده در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا}: توصیه جلسه به همه مردم این است که حتی‌الامکان از خانه خارج نشوند و حتی‌الامکان به سفر نروند و اگر ضرورتی هست همه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. از همه کسبه محترم و شاغلین در دولت و بخش خصوصی که در این روزها شبانه روز حضور دارند هم می‌خواهم دستورالعمل های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند.

*وزارت بهداشت و وزارت کشور با هم هماهنگ کردند و مردم در خروجی شهرها و جاده‌هایی که اعلام می‌شود، از لحاظ تب با وسایل تب‌سنج و تدبیری که در اختیار دارند کنترل می‌شوند و اگر موردی را تشخیص دادند که باید از جامعه جدا و قرنطینه شود و به خانه برگردد یا در برخی موارد به مراکز درمانی مراجعه کنند، علی‌القاعده نمی‌گذارند ادامه مسیر بدهند و ماشین را بر می‌گردانند.

*خواهش می‌کنیم مردم با همه عوامل اجرایی همکاری کنند و اگر به آنها گفته می‌شود ادامه سفر به ضرر خودشان و مردمی است که در مسیر راه و مقصد هستند، از سفر صرف نظر کنند. همه این کارها برای این است که زودتر از شرایطی که این ویروس برای ما ایجاد کرده عبور کنیم و به یک جامعه توام با سلامتی برگردیم.

* تصمیمات مهمی در جلسه امروز اتخاذ شد که از لحاظ هماهنگی میان رسانه ها و دستگاه ها، تبلیغاتی و کنترل فضای مجازی وظایف همه مشخص گردید.

*در مورد کنترل فضای مجازی مسئولیت به مرکز ملی فضای مجازی سپرده شد که با حضور ارگان های مختلفی که امروز ترکیب آن مشخص شد، جلسات مشخصی را برگزار  می‌کنند و در این زمینه به افراد توصیه های لازم و تذکر داده خواهد شد. پلیس فتا هم در این زمینه نقش خود را مانند همیشه ایفا خواهد کرد.

*از روزنامه ها و فضای مجازی می خواهم با کمک همگانی بتوانیم از شرایطی که در آن قرار داریم، عبور کنیم. همچنین برای آموزش و آگاهی مردم باید کار شود تا با همکاری بیشتر از وضعیت کنونی عبور کنیم و همکاری مردم با بخش درمان را بیشتر کنیم.

*مورد دیگری که بحث شد، بحث هماهنگی بیشتر در فضای تبلیغات بود. مسئولیت کمیته تبلیغات به عهده وزیر ارشاد است و باید با هماهنگی تنگاتنگ با دیگر اعضا و به خصوص صدا و سیما کمک کنند تا بتوانیم با هدایت بهتر تبلیغات، این روزها را سپری کنیم.

*از معلمان، دانشگاهیان، صدا و سیما و فضای مجازی تشکر می کنم که نگذاشتند به طور کلی فرزندان ما از سیستم آموزشی دور شوند و از ابراز موجود برای آموزش فززندانمان استفاده شد.

*دانش آموزان و دانشجویان ما از درس و تحصیل عقب افتادند و ما باید زمانی را برای جبران بگذاریم. آموزش و پرورش پیشنهاداتی را برای این جلسه آورد و تصمیماتی گرفته شد و خود آموزش و پرورش آنها را  اعلام و ابلاغ می‌کند.

*بحث جبران زمانی که در اسفند ماه از دست رفت را ما تصمیم گرفتیم. باید بگویم که نظام آموزشی ما چه ۱۶ فروردین یا با تاخیر شروع شود، به همان نسبت جبران می شود و در جلسات بعدی ستاد آن را مشخص می کنیم و زمان پایان تحصیلات، امتحانات و به طور طبیعی کنکور مشخص خواهد شد. سال جدید آموزشی برای سال آینده در مهر ماه خواهد بود و برنامه ریزی ها باید بر این مبنا انجام شود.

*در مورد سیستم دانشگاهی بحث زیادی امروز انجام گرفت و به طول انجامید. در این مورد در جلسه بعدی که صبح شنبه دوم فروردین برگزار خواهد شد، تصمیم گرفته می‌شود.

*مردم ما به صورت طبیعی تعطیلات دارند و مانند همه‌ساله عید تعطیل هستند؛ ولی مقامات مسئول، هیئت وزیران و اعضای این جلسه در ایام عید، تعطیلات نخواهند داشت و سر کار خواهند بود.

*البته نیروهای مسلح همیشه پای کار هستند. ما در دفاتر خود و مردم در خانه خود، کار را پیش خواهیم برد. در تعطیلات نوروز به طور منظم جلسات را خواهیم داشت و تصمیمات ضروری را خواهیم گرفت.

*در جلسه اقتصادی دیروز مواردی را درباره مالیات، اقساط بانکی، وضعیت چک ها و... تصویب کردیم که ریز این مسائل را مسئولین اقتصادی برای مردم توضیح می‌دهند و ممکن است که در توضیحات اینها نیز اشتباهاتی وجود داشته باشد.

*ما برای گروه‌هایی که دچار صدمه شدند تسهیلاتی قائل شدیم و چون بعضا مردم به تبلیغات توجه نمی‌کنند، بنابراین بهتر است که مسئولین اقتصادی شخصا این مسائل را به مردم توضیح بدهند.

*کسانی که در حوزه بهداشت و درمان و چه در بخش دولتی و چه در بخش نیروهای مسلح  در این ایام کمک می کنند، هزینه های آنها به عنوان هزینه های قابل قبول در بخش مالیات مورد توجه قرار می گیرد و این در جلسه اقتصادی تصویب شد.

*کمک هایی که قرار است به بخش محروم تعلق بگیرد قبلا اعلام شده که مسئولین مربوطه نیز در این باره توضیح خواهند داد.

وی افزود: تا پایان سال مجددا در خدمت مردم خواهیم بود اما پیشاپیش سال جدید را خدمت همه مردم ایران تبریک عرض می کنم و برای همه عزیزانی که در بیمارستانها هستند شفای عاجل را آرزو دارم.

*مردم عزیز ایران را به بردباری توصیه می‌کنم؛ مردمی که همیشه در طول تاریخ بردبار بودند اما شرایط امروز یک شرایط متفاوتی است که همکاری و همراهی مردم کار را زودتر به ثمر می‌رساند. ان شاالله این همکاری مردم و همه فعالان بخش بهداشت و درمان در پایان امسال ثبت شود.

*ان شاالله آغاز سال بعد هم با ثبت پیروزی بر این ویروس خطرناک همراه باشد و سال 99 سال شادمانی و سال تلاش و کوشش برای همه ملت بزرگوار ما باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.