بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، کمیسیون اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مجموعه اقداماتی را در قالب یک بسته، برای حفظ ثبات اقتصادی، تجارت دو جانبه کالا، آزادی حرکت نیروی کار در حوزه اوراسیا در شرایط شیوع بیماری کووید_۱۹ تدوین می‌کنند.

طبق آنچه که وزیر تجارت اوراسیا گفته،  با توجه به افت بازارهای داخلی و جهانی، نیازمند به بازنگری استراتژی‌ها و سیاست‌های خود هستیم. در همین رابطه کمیسیون اقتصادی اوراسیا تصمیم دارد اقدامات مناسبی را برای پاسخگویی سریع به فضای جدید اقتصادی اتخاذ و سیستم موثری برای برقراری ثبات ایجاد کند. مجموعه اقدامات دارای اولویت شامل کنترل دقیق سیاست‌های گمرکی و تعرفه‌ای برای گروه‌های کالایی منتخب، کنترل و هماهنگی اقدامات با هدف جلوگیری از فروپاشی بازارهای داخلی، اقدامات با هدف تثبیت اوضاع بازارهای مالی است.

جبران خسارت به زنجیره‌های تولید در بازارهای داخلی و همچنین شرکت‌های صادرات‌محور به عنوان اقدامات کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده است. در همین راستا، تصمیم گرفته شده که تعرفه واردات برای تعدادی از کالاها مانند اجزا و قطعات (کالاهای واسطه‌ای)، مواد اولیه و خام کاهش یابد. این اقدام می‌تواند به جبران خسارت‌های جاری و آینده شرکت‌های تولیدی در جهت حفظ عملکرد خود کمک کند.

در همین زمینه میخاییل میاسنیکوویچ، رئیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز شورای هماهنگی را برای تدوین اقدامات واکنش سریع جهت مقابله با شیوع بیماری کووید_ ۱۹ ایجاد کرد که شامل وزرای همکاری گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، وزیر اطلاعات و فن‌آوری ارتباطات، وزیر همگرایی و اقتصاد کلان، وزیر اقتصاد و سیاست‌های مالی، وزیر قوانین فنی و وزیر تجارت این اتحادیه است.

اهمیت پیوستن به اتحادیه‌های اقتصادی

هادی تیزهوش تابان – رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه – در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در شرایط فعلی پیوستن به اتحادیه‌های اقتصادی اهمیت بسیاری دارد و از زمانی که ایران به اتحادیه منطقه‌ای اوراسیا پیوسته، توانسته‌ایم در حوزه صادرات کالا با برخی تخفیف‌های تعرفه‌ای کار کرده و میزان تجارت خود با کشورهای عضو این اتحادیه را افزایش دهیم.

به گفته وی، در شرایط بحران و تغییر وضعیت اقتصاد نیز معمولا اعضای اتحادیه‌ها تصمیماتی مشترک می‌گیرند تا ضمن حفظ بازار، از تبعات مشکلات به وجود آمده بکاهند.

گفتنی است، ایران از آبان سال 13۹۸ رسما عضویت آزمایشی خود در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را آغاز کرد و بناست ظرف سه سال، این عضویت به شکل دائم در بیاید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.