دونالد ترامپ عصر چهارشنبه که به همراه وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی خود، وزیر دادگستری و رئیس ستاد مشترک نیروی مسلح حضور یافته بود، درباره یادداشت توئیتری صبح امروز خود گفت: ما تنها اطلاعاتی داریم که آنها چنین برنامه‌ای را دارند. آن اطلاعات خوبی است. آن از طریق ایران هدایت می‌شد نه اینکه مستقیم از ایران باشد بلکه از طرف گروه‌هایی است که از ایران حمایت می شوند.

وی افزود: این به معنای آن است که ایران است. ما به آنها می‌گوییم که این کار را نکنید. این کار را نکنید!

رئیس جمهوری آمریکا با این تهدید که «اگر این کار را انجام دهند، با پاسخ بدی مواجه خواهند شد»، مدعی شد در گذشته به آنها پاسخ دادیم و تعداد زیادی از آنهایی که او «بد» نامید، کشته شدند، اگر در آینده این کار را انجام دهند پاسخ ما بزرگتر خواهد بود.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه در یادداشت توئیتری مدعی شد: بر اساس اطلاعات و باور، ایران یا گروه‌های وابسته به آن در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای غافلگیرکننده علیه نیروها یا تاسیسات آمریکا در عراق است. اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایران هزینه بسیار سنگینی خواهد پرداخت.

این توئیت ترامپ پس از آن صورت می‌گیرد که تحرکات آمریکایی‌ها در عراق افزایش یافته و نیویورک تایمز از طرح حمله آمریکایی‌ها به پایگاه‌های بسیج مردمی در عراق پرده برداشت.

به گفته این روزنامه پمپئو از حامیان انجام این حمله بوده است اما ترامپ خواستار ارزیابی بیشتر در این باره شده اما آن را رد نکرده است.

مایک پمپئو که این روزها به خاطر تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران به وزیر نفرت مشهور شده است هم روز گذشته در یک نشست خبری گفت به هر تهدیدی علیه منافع یا نیروهای آمریکایی از سوی گروه‌های مورد حمایت ایران پاسخ می‌دهند.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی ایران هم ضمن رصد رفتار. آمریکایی‌ها در منطقه نسبت به هرگونه اقدام نظامی علیه منافع ایران هشدار داده‌اند.

مشاوره بد جان کری

رئیس جمهوری آمر یکا درباره استراتژی آمریکا نسبت به ایران در شرایطی که درگیر ویروس جدید کرونا هستند، گفت: آنها می‌خواهند یک توافق داشته باشند. آنها واقعا می‌دانند چگونه آن را آغاز کنند اما وزیر خارجه سابق جان کری به آنها مشاوره بدی داد.

ترامپ اظهار کرد: من واقعا فکر می کنم که آنها می‌خواهند یک توافق داشته باشند. (اقدام جان کری) ضد قانون لوگان بود و یک مشاوره بد از سوی وزیر خارجه سابق کری بود.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم آنها به توافق رسیدن را از بین بردند. کشور آنها در فلاکت قرار گرفته است. اقتصاد آنها خاموش شده است. خیلی چیزهای بدی در انتظار آنها است. من فکر می‌کنم آنها تمایل دارند یک توافق داشته باشند و آن را خیلی سریع برپا سازند.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: خیلی ساده است، آنها نمی‌توانند سلاح اتمی داشته باشند.

یک تماس تا توافق

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به شرایط سخت ایران در مواجهه با کرونا آیا تحریم‌ها تعلیق خواهد شد، گفت: آنچه که در ایران رخ داده است بسیار غم انگیز است. ما باید با آنها صحبت کنیم. من فکر می‌کنم ما با ایران خیلی سریع به توافق برسیم.

ترامپ افزود: همه چیزی که باید انجام شود تنها یک تماس است. مردم و رهبرانشان هم همچون ما مغرورند. تنها لحظه سخت برداشتن تلفن و تنظیم قرار ملاقات است. پس از آن، خیلی ساده می توانند اقتصاد کشورشان را ترمیم کنند.

وی ادامه داد: ما خواستار خصومت نیستیم اما اگر آنها با ما خصومت دارند، پشیمان می‌شوند به گونه‌ای که تاکنون پشیمان نبوده‌اند همانگونه که در بیانیه امروز گفتم اما همه چیزی که باید انجام دهند، یک تماس است.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: می‌دانید که کانال‌هایی وجود دارد که می‌توانیم بسیار ساده به توافق برسیم. بار دیگر من فکر می‌کنم که جان کری ضربه بزرگی زد که به نظرم 100 درصد قانون لوگان را نقض کرد.

ترامپ مدعی شد: من فکر می‌کنم این موضوع، شرایط را برای آنها سخت‌تر کرد چرا که آنها یک توافقی را برای چند سال انجام دادند که فاجعه بار بود. 150 میلیارد دلار پول نقد را برای آنها فرستادند. یک هواپیما پر از اسکناس برای توافقی که خوب نبود. توافقی که برای یک دوره کوتاه بود. چه کسی این توافق را با چنین پولی انجام می دهد؟

وی با تکرار ادعای پیشین خود و بدون در نظر گرفتن اینکه مبالغ آزاد شده، متعلق به ایران بوده است که به ناحق در ایالات متحده ضبط شده بود، افزود: 1.8 میلیارد دلار اسکناس. تصور کنید این اتاق پنج بار با اسکناس‌های 100 دلاری پر شود. چه کسی چنین توافقی انجام می‌دهد؟ توافقی که خوب نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.