آمادگی ایران برای کمک به عراق

به گزارش خبرگزاری فارس، دریابان علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که به عراق سفر کرده است صبح دیروز یکشنبه با «فالح فیاض» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بزرگنمایی تهدیدات موهوم، کاهش تاب‌آوری اجتماعی در برابر مشکلات و قلب واقعیت‌ها را از شگردهای جنگ ادراکی برشمرد و تاکید کرد: باید برای حفاظت از منافع ایران و عراق در برابر هجمه ناجوانمردانه «تروریسم ادراکی» همه ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و مردمی با شناخت کامل از اهداف دشمن به میدان بیاید. شمخانی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در دو کشور ایران و عراق آمادگی جمهوری اسلامی برای مساعدت به عراق در مبارزه با بیماری کرونا را اعلام کرد.

شمخانی به شیوع ویروس کرونا در سطح منطقه اشاره کرد و گفت که در مورد ویروس کرونا دو مساله وجود دارد که یکی واقعیت و دیگری شایعه‌سازی درباره این ویروس است. او افزود که در واقعیت این ویروس، جمهوری اسلامی ایران تجهیزات و امکانات فراوانی در اختیار دارد که به حول و قوه الهی بر این بیماری پیروز خواهد شد.

شمخانی در این‌ ملاقات با اشاره به تجربه موفق همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم تکفیری اظهار کرد: امروز جنگ ادراکی به‌عنوان یکی از ابعاد جنگ هیبریدی، جایگزین فتنه تروریسم شده و پدیدآورندگان و پشتیبانان داعش تلاش می‌کنند تا از این طریق به اهداف محقق نشده و با هزینه کمتر دست یابند.

او از اقدام مجلس و دولت عراق در تصویب و پیگیری قانون خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق تقدیر و خاطرنشان کرد: دولت، نیروهای مسلح و مردم شجاع عراق در مبارزه موفق و قهرمانانه با تروریست‌های داعش و گروه‌های تکفیری نشان دادند که برای تامین امنیت خود نیازی به حضور نیروهای نظامی خارجی ندارند.

او افزود که‌ جمهوری اسلامی ایران همواره برای کشور عراق ثبات و آرامش آرزو داشته و عراق می‌تواند بدون شک در آینده نزدیک در مسائل منطقه‌ای و جهانی ایفای نقش کند. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران افزود که از سال ۲۰۰۳ تاکنون روزبه‌روز میزان همکاری، همفکری، مشارکت و مساعدت بین دولت و ملت‌های ایران و عراق در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی و درمانی گسترده‌تر شده است.

دریابان علی شمخانی پیش از این در گفت‌وگو با «ایرنا» در بغداد خاطرنشان کرد که در این سفر با مقامات عراقی و رهبران سیاسی از همه طیف‌های شیعه، اهل سنت و کُرد درباره اوضاع سیاسی، امنیتی و توسعه روابط بحث و گفت‌وگو خواهد کرد. او اضافه کرد که با رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیری، رئیس مجلس و رهبران سیاسی این کشور پاره‌ای پرونده‌های عام و خاص را بحث و بررسی خواهد کرد.

شمخانی شنبه شب برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات عراقی در راس هیات سیاسی و امنیتی برای انجام یک سفر دو روزه وارد بغداد شد.

فالح فیاض مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق نیز در ملاقات با علی شمخانی با ابراز خرسندی از سفر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران به عراق اظهار کرد: پیوندهای اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی عمیق دو ملت و همچنین اشتراکات سیاسی قوی بین تهران و بغداد روابط دو کشور را در شرایط منحصر به فرد قرار داده است. او با تاکید بر ضرورت ارتقای همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی از ایجاد کارگروه مشترک برای پیگیری اقدامات پیشگیرانه و درمانی در زمینه مبارزه با بیماری کرونا استقبال کرد.

او افزود: ملت و دولت عراق کمک‌های جمهوری اسلامی ایران را در شکست داعش فراموش نمی‌کند. فیاض گفت: ملت عراق با وجود مشکلات و سختی‌های بسیار با صبر و شکیبایی مشکلات را پشت‌سر خواهد گذاشت. مشاور امنیت ملی عراق از سفر دریادار شمخانی به کشورش و دیدار با وی ابراز خوشحالی و قدردانی کرد.

همزمان با سفر علی شمخانی به بغداد، هیات گذرگاه‌های مرزی عراق اعلام کرد که این کشور پنج مرز زمینی خود با ایران را بسته است. به گزارش «ایسنا» به نقل از السومریه نیوز، در پی شیوع ویروس کرونا هیات گذرگاه‌های مرزی عراق روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج مرز زمینی شلمچه، شیب، زرباطیه، منذریه و مندلی میان ایران و عراق از امروز بسته شدند و تبادلات تجاری میان دو کشور از این مرزها انجام نمی‌شود. در این بیانیه آمده است که بستن این گذرگاه‌ها از امروز ۸ مارس آغاز و تا ۱۵ مارس ادامه خواهد داشت. هیات گذرگاه‌های مرزی عراق همچنین اعلام کرد: مسافران عراقی که به ایران سفر کرده‌اند نیز نمی‌توانند از گذرگاه‌های یادشده وارد کشور شوند و به‌صورت خصوصی از فرودگاه بغداد و بصره به کشور می‌آیند.

ارتباط سفر شمخانی با نخست‌وزیر جدید عراق

همچنین یک نماینده عراقی گفت که سفر علی شمخانی به بغداد ارتباطی با مساله انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق ندارد بلکه مرتبط با دو مساله دیگر است. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه الموقف العراقی، محمد البلداوی نماینده فراکسیون صادقون در پارلمان عراق در رابطه با سفر علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران به عراق گفت: سفر علی شمخانی به بغداد ارتباطی با مساله انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق ندارد بلکه این سفر ممکن است در رابطه با دو مساله باشد.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: برخی رسانه‌ها تلاش می‌کنند که سفر علی شمخانی به عراق را به مساله انتخاب نخست‌وزیر جدید ربط دهند اما در حقیقت این سفر هیچ ارتباطی با مساله انتخاب نخست‌وزیر ندارد و مرتبط با دو مساله است.

البلدوای گفت: مهم‌ترین محور سفر شمخانی به عراق همکاری میان تهران و بغداد برای مقابله با انتشار ویروس کرونا و شکست دادن این بیماری است و مساله دوم در رابطه با تداوم و گسترش توافقات پیشین میان دو کشور در راستای تبادل اطلاعات و همکاری اطلاعاتی به‌خصوص در زمینه مبارزه با تروریسم است.

محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر جدید عراق که ۱۲ بهمن از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق مامور تشکیل کابینه شده بود، اوایل اسفند با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری اعلام کرد به‌دلیل مشکلات و مخالفت‌ها از پذیرش این سمت منصرف شده است. این اتفاق بعد از آن رخ داد که روز یکشنبه اول مارس، جلسه پارلمان عراق برای رای اعتماد به کابینه علاوی برای پنجمین‌بار به‌دلیل نرسیدن به حد نصاب به تعویق افتاد. بسیاری از نمایندگان پارلمان این کشور در اعتراض به علاوی و همچنین وزرای او، تصمیم گرفتند با عدم حضور در جلسه موضوع رای اعتماد به کابینه او را با اختلال مواجه کنند.

تشکیل دولت مقتدر خواست همیشگی ایران است

در ادامه دیدارهای دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در عراق، علی شمخانی در دیدار با رئیس سرویس اطلاعاتی عراق گفت: تشکیل دولت مقتدر و کارآمد مبتنی بر رای مردم عراق خواست همیشگی ایران است. به گزارش خبرگزاری فارس، دریابان علی شمخانی پیش‌ازظهر یکشنبه با‌ مصطفی کاظمی رئیس سرویس اطلاعاتی عراق در بغداد دیدار و پیرامون همکاری‌های دوجانبه و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در این دیدار با اشاره به تحولات ماه‌های اخیر عراق گفت: «با توجه به شرایط سیاسی و امنیتی عراق، نقش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی برای مدیریت شرایط جدید بسیار مهم و پیچیده است.»

شمخانی با تبیین تاثیرگذاری تحولات سیاسی و امنیتی عراق بر ثبات و آرامش منطقه، ضمن اعلام آمادگی برای انتقال تجربیات اطلاعاتی و امنیتی ایران به دستگاه‌های ذی‌ربط عراقی اظهار کرد: «تشکیل دولت مقتدر و کارآمد مبتنی بر رای و اراده عموم مردم خواست همیشگی جمهوری اسلامی ایران است.»

نماینده مقام معظم رهبری ترور ناجوانمردانه سرداران جبهه مقاومت، شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را خطای راهبردی ترامپ و تیم شرور حاکم بر کاخ سفید عنوان کرد و افزود: این اقدام جنایتکارانه، شمارش معکوس اخراج آمریکا از منطقه را از بامداد جمعه ۱۳ دی ماه آغاز کرده است.

او خاطرنشان کرد: برپایی تظاهرات میلیونی و تاریخی مخالفت با اشغالگری آمریکا و حمایت از استقلال و حاکمیت ملی عراق، نشانه‌ای از پیشتازی و پرچمداری مردم پرافتخار عراق در مسیر اخراج آمریکا از منطقه است. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با تبیین ظرفیت‌های گسترده همکاری در ابعاد اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی بین ایران و عراق، تداوم رایزنی مستمر بین مقامات عالی دو کشور را در ایجاد نقش مکمل منطقه‌ای و مقابله با طراحی دشمنان برای تجزیه و تضعیف کشورهای اسلامی مهم و تاثیرگذار عنوان کرد.‎

مصطفی کاظمی، رئیس سرویس اطلاعاتی عراق نیز در این ملاقات از نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم و افزایش ثبات و امنیت در منطقه تجلیل و ابراز کرد: «موفقیت ایران در مقابله با تروریسم و برقراری امنیت در داخل و پیرامون مرزهای خود دلیل روشنی بر کارکرد کم‌نظیر الگوی امنیتی جمهوری اسلامی است.»

او با قدردانی از کمک‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران به عراق در عرصه مبارزه با تروریسم و استقبال از تداوم همکاری‌های نزدیک در این بخش گفت؛ افزایش تبادل مستمر اطلاعات و همکاری مشترک کشورهای منطقه برای ریشه‌کن کردن گروه‌های تروریستی رویکردی اجتناب‌ناپذیر است.