دولت ترامپ که از هجدهم شهریور ۱۳۹۷ خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران را اعلام کرد در همسویی با رژیم صهیونیستی و برخی متحدان منطقه‌ای به دنبال احیای پرونده فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران است تا به این وسیله بتواند به هدف شوم خود یعنی بازگرداندن یا تمدید تحریم یا محدودیت‌های شورای امنیت علیه ایران دست یابد.

از این رو، در بیانیه روز چهارشنبه وزارت خارجه آمریکا ادعا شده است که سوالات مربوط به این طرح که به پرونده بسته نشده فعالیت های پیشین هسته‌ای ایران ارتباط دارد، همچنان باقی است.

در این بیانیه عارف بالی لاشک، سید محمد مهدی هادوی، کامران دانشجو، مهدی تهرانچی و علی مهدی‌پور عمرانی، پنج دانشمندی هستند که به دلیل فوق تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا ادعا شده است: لیست‌های جدید امروز وزارت تجارت بر اهمیت پاسخگویی کامل و صادقانه از ایران درباره فعالیت‌های گذشته مربوط به سلاح‌های هسته ای تاکید می کند.

این بیانیه افزوده است: سرپرست آژانس بین المللی انرژی اتمی در نوامبر ۲۰۱۹ گزارش داد که "این آژانس در حال تحقیق در مورد شناسایی ذرات اورانیم فرآوری شده شیمیایی در یک محل اعلام نشده در ایران است و اینکه "حضور ذرات هسته‌ای نشانگر وجود احتمالی مواد و فعالیت‌های هسته ای اعلام نشده در ایران است. " ایران باید کاملا با آژانس بین المللی انرژی اتمی و جامعه جهانی شفاف باشد.

مرکز فعالیت های تروریستی علیه مردم ایران در اظهاراتی تهدید آمیز و مداخله‌جویانه آورده است: افرادی که برای برنامه‌های حساس گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ایران کار می کنند باید از خطرات مالی و اعمالی که در معرض آن قرار می‌گیرند، آگاه باشند. دانشمندان و متخصصان فنی ایران دو راه دارند: آنها می‌توانند از مهارتهای خود برای پیگیری کار بر روی پروژه هایی استفاده کنند که خطر اشاعه را در پی نداشته باشد یا اینکه می توانند برای سازمان‌های ایرانی کار کنند که فعالیت‌های حساس مربوط به سلاح‌های هسته‌ای را دنبال می کنند و با ریسک مالی و اعتباری این چنین کارها روبرو شوند.

وزارت خارجه دولت ترامپ که تنها با اتکا بر قوه قهریه، کشورهای جهان را وادار به عدم همکاری با ایران کرده است، مدعی شد: تشدید فعالیت‌های اخیر در چرخه سوخت هسته‌ای ایران  بر چالش جدی رژیم ایران برای صلح و امنیت بین المللی تاکید می کند. اکنون زمان آن رسیده است که جامعه جهانی در مقابل اخاذی هسته‌ای ایران کنار بیایند. اگر دنیا نگران رفتار ایران است، باید چگونگی رفتار ایران در صورت داشتن سلاح هسته‌ای را در نظر بگیرند.

ادعای ضد ایرانی جنگ طلب‌های واشنگتن درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در شرایطی انجام می‌شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی، پرونده گذشته هسته‌ای ایران را مختومه اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.