سه‌شنبه شاهد چهارمین عقب‌نشینی بورس تهران در بهمن ماه بودیم. بازار سهام معاملات این روز را با ریزش ۸ هزار واحدی شاخص کل آغاز کرد، اما در ادامه توانست بخشی از این افت را جبران کند. به این ترتیب دماسنج اصلی بورس تهران با نزول یک درصدی به کانال ۴۷۲ هزار واحد بازگشت. ۶۳ درصد نمادهای بورسی معامله‌شده با افت قیمت همراه شدند. اما در پایان دادوستدها شاهد صف خرید به ارزش ۳۱۵ میلیارد تومان در ۵۸ نماد و صف فروش به ارزش ۳۷ میلیارد تومان در ۱۳ شرکت بورسی بودیم. غول‌های کالایی که طی چند جلسه معاملاتی اخیر لیدر صعود بورس بودند، دیروز با بیشترین فشار فروش مواجه شدند. عرضه‌های پرحجم معامله‌گران حقوقی و ضعف بازار جهانی از عوامل موثر بر معاملات کالایی‌ها بودند.

تداوم رشد دلار

شاخص ارزی کشور ساعت ۱۶ سه‌شنبه با رشد ۱۹۰ تومانی به ۱۴ هزار و ۴۴۰ تومان رسید که بیشترین رشد دلار در ۶ هفته اخیر محسوب می‌شود. البته تب صعودی دلار در ساعات پایانی معاملات اندکی فروکش کرد. روز گذشته نرخ‌های صرافی‌های رسمی رشد قابل‌توجهی داشتند و نرخ فروش دلار با صعود ۲۵۰ تومانی به ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. بازارساز تا پیش از دیروز کانال ۱۴ هزار تومان را به رسمیت نشناخته بود ولی به نظر می‌رسد با این جهش نرخ تصمیم داشته بخش زیادی از تقاضای موجود را پاسخ دهد و ثبات را به بازار ارز بازگرداند. روز گذشته رئیس‌کل بانک‌مرکزی و وزیر اقتصاد هم در اظهارات خود تاثیر موضوع FATF بر نرخ دلار را رد کردند. البته دیروز اخبار غیررسمی هم از احتمال تمدید مهلت FATF برای ایران به گوش می‌رسید.

سکه در قله ۱۷ ماهه

همزمان با التهاب فزاینده در بازار ارز که عموما از نگرانی فعالان بازار داخلی درخصوص بازگشت ایران به لیست سیاه FATF نشات گرفته، سکه دیروز یکی از سطوح تاریخی خود را به ثبت رساند. قیمت هر سکه طرح جدید تا ساعت ۱۶ سه‌شنبه با رشد ۲۰ تومانی به ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. در واقع بعد از قله ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی در ۴ مهر ۹۷، قیمت دیروز بیشترین نرخ در تاریخ بازار سکه است. البته صعود دیروز قیمت سکه در مقایسه با نرخ ارز خیلی محدودتر بود. به‌طوری‌که نرخ دلار در بازار تهران ۳/ ۱ درصد افزایش یافت اما سکه به رشد ۴/ ۰ درصدی بسنده کرد. از سوی دیگر سه‌شنبه به‌دنبال پیش‌بینی  شرکت«اپل» از کاهش درآمد خود در نخستین فصل سال، طلای جهانی هم در سقف قیمتی دو هفته اخیر قرار گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.