عباس قبادی امروز در نشست تخصصی و آئین رونمایی از کتاب بازداریابی در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اقتصاد و مجموع فعالیت‌های بازرگانی ایران دوران ویژه‌ای را طی می‌کند و در بین کشورهای در حال رشد دنیا، اقتصاد ایران با توجه به تحریم‌ها از تاب‌آوری منحصربفردی برخوردار است. 

دبیرکارگروه تنظیم بازار با بیان اینکه در این شرایط هر نوع کالایی موجود است،  بیان داشت: باید به اندازه کافی و مطابق با نیاز بازار تولید  و بازاریابی کرد.

وی افزود:  اگر تحریم نبود اقتصاد وضعیت بهتری داشت اما  با این وجود باید از شرایط کاهش صادرات نفت نهایت بهره‌برداری را انجام دهیم و اقتصاد را بدون نفت اداره کنیم.

داخلی سازی ۷۰ درصدی قطعات وارداتی خودرو پس از تحریم‌ها

قبادی اظهار داشت: خوشبختانه قطعه‌سازان کشور از این تحریم‌ها بهره‌ بردند و بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعاتی که قبلا وارد کشور می‌شد را اکنون در داخل کشور تولید می‌کنند. 

وی در مورد تنظیم بازار شب عید بیان داشت: هدف ما در این راستا هم تنظیم بازار شب عید و هم قدم برداشتن در مسیر سلامت مردم است و در این شرایط است که وارد مسیر بازداریابی می‌شویم.

دبیرکارگروه تنظیم بازار با بیان اینکه در خصوص روغن حدود ۸۰ درصد مصرف کشور وابسته به واردات هستیم اظهار داشت: باید در این زمینه باید مصرف را کاهش دهیم. 

تقاضای خرید خودرو واقعی نیست

وی با بیان اینکه حدود ۴ یا ۵ سال پیش تعداد زیادی خودرو در انبارهای خودروسازان وجود داشت، گفت: با تسهیلات اعطایی به مردم باعث شدیم تا این خودروها به مردم فروخته شود اما اکنون به محض اینکه سایت فروش خودرو باز می‌شود در مدت زمان کمتر از ۵ دقیقه تمام خودروهای ۶ ماه آینده خودروسازان به فروش می‌رسد که این مساله نشان می‌دهد که تقاضا در حوزه خودرو واقعی نیست و باید با بازداریابی جلوی آن را گرفت. 

دبیر کارگروه تنظیم بازار گفت: آنچه که در زمینه خودرو اتفاق می‌افتد، منطبق با نیاز واقعی مصرف‌کنندگان در بازار نیست.

قبادی بیان داشت: برای تنظیم بازار شب عید  بیش از ۱۰۰ هزار تن کالا از جمله شکر، روغن، برنج، گوشت و مرغ به بازرگانی استان‌ها تحویل شده است و در شبکه‌های مورد اطمینان توزیع شده است. 

وی بیان داشت: قیمت این اقلام مصوب شده و از ابزارهای نظاتی بهره می‌گیریم تا با گران‌فروشی و تخلفات برخورد شود. 

وی افزود: ۴ هزار فروشگاه عرضه مستقیم کالا در سراسر کشور از این هفته کار خود را آغاز می‌کنند.

ذخیره‌سازی گوشت و مرغ معادل ۱۳۰ درصد مصرف ایام پیش رو  

دبیر کارگروه تنظیم بازار اظهار داشت: در زمینه تامین گوشت مرغ و گوشت قرمز هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و بیش از ۱۳۰ درصد مصرف ایام عید و ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است. 

وی اظهار داشت: برای تامین سیب و پرتقال شب عید هیچ مشکلی وجود ندارد و از پتانسیل اصناف برای توزیع استفاده خواهد شد. 

دبیرکارگروه تنظیم بازار اظهار داشت: در سراسر کشور ۱۹۹ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در ایام پایانی سال برگزار خواهد شد که در کنار آن حراج‌های فوق‌العاده هم برگزار خواهد شد. 

قبادی اظهار داشت: توزیع کالاهای اساسی در میادین میوه و تره‌بار در ایام پایانی سال انجام خواهد شد و برای کالاهای پر مصرف ماه مبارک رمضان هم تدارک لازم دیده شده است. 

دبیرکارگروه تنظیم بازار اظهار داشت: بحث تنظیم بازار از پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است و در مقطعی که موضوع هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد هر چقدر کالا به بازار تزریق می‌شد در راستای احتکار از بازار خارج و جمع‌آوری می‌شد. 

در این جلسه مطرح شد که بازداریابی یکی از زمینه‌های متعدد بازاریابی است که با قدرت تاثیرگذار خود می‌تواند کشور را در مقابل ناملایمات از جمله ناملایمات تحریم‌ها توانمند سازد. بازداریابی به دنبال راه‌هایی برای بازداشتن بازاریابی جهت مدیریت تقاضا می‌باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.