تارنمای آلمانی دویچه وله به نقل از یک منبع حزب دموکرات مسیحی ضمن اعلام این خبر افزود، وی همچنین از پست کنونی خود به عنوان رئیس حزب کناره گیری خواهد کرد.

منبع مذکور افزود: مرکل می خواهد باوئر به عنوان وزیر دفاع آلمان باقی بماند.

این سیاستمدار ۵۷ ساله آلمانی توسط شخص مرکل و برای رقابت به عنوان جانشین او در انتخابات سال ۲۰۲۱میلادی انتخاب شده بود. وی در سال ۲۰۱۸ به ریاست حزب دموکرات مسیحی انتخاب شد.   

دویچه وله نوشت: باوئر از زمان انتخابش به عنوان رئیس حزب با مجموعه ای از رسوایی هایی مواجه بوده که تردیدها را درباره توان او برای مدیریت موثر کشور زیر سوال برده است.

به تازگی در رای گیری ایالت تورینگن حزب مرکل و حزب راست افراطی الترناتیو آلمان از یک نامزد میانه رو حمایت می کردند؛ اقدامی که شکستن یک تابوی سیاسی درباره همکاری با احزاب تندرو در آلمان محسوب می شد.

باوئر به دلیل نحوه مدیریت این بحران و ناتوانی در ایجاد وحدت حزبی مورد انتقاد قرار گرفت و درخواست های او برای برگزاری انتخابات جدید در این ایالت عمدتا نادیده گرفته شد.

در این رای گیری، توماس کمریش نامزد حزب دموکرات آزاد (FDP)  در جدال انتخاباتی با احزاب حاکم آلمان به عنوان نخست وزیر ایالت تورینگن انتخاب شد.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک سخنگوی حزب دموکرات مسیحی نوشت: باوئر بر این باور است که رهبری حزب و نامزدی برای ریاست دولت باید توسط یک فرد باشد. وی روند انتخاب نامزد جدید را تا تابستان سازمان دهی خواهد کرد و حزب دموکرات مسیحی را برای آینده آماده می سازد و بعد از رهبری حزب کناره گیری می کند.

سخنگوی باوئر گفت وی همچنین به هم حزبی هایش گفته است که دلیل تصمیم او «روابط نامعلوم» بین بخش هایی از و حزب آلترنانتیو و حزب چپ ضد کاپیتالیستی بوده است. وی قویا مخالف هر گونه همکاری بین این دو حزب بوده است.

بلومبرگ افزود: این استعفا ابهامات بیشتری را درباره مسیر سیاسی آلمان همزمان با آمادگی مرکل برای کناره گیری از قدرت ایجاد کرده است. این اقدام بزرگترین نشانه تغییر و تحول  سیاسی است که از هفته گذشته و همزمان با هم پیمانی حزب مرکل با حزب آلترناتیو برای کنار گذاشتن رهبر یک ایالت شرقی آلمان که از حزب چپ بوده کلید خورد.

کارن باوئر که اغلب نزد همکارانش «AKK» عنوان اختصاری نام و نام خانوادگی اش نامیده می شود، از زمان برگزاری انتخابات کنفرانس حزبی در سال ۲۰۱۸ ریاست حزب حاکم اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU) آلمان را برعهده دارد.

مرکل درماه اکتبر اعلام کرد که تا پایان دوره اش درسال ۲۰۲۱ صدراعظم آلمان باقی خواهند ماند و پس از آن کناره گیری می کند.

در دور دوم انتخابات حزبی آذر ۹۷ حزب اتحادیه دمکرات مسیحی از مجموع ۹۹۹ رای، ۵۱۷ رای به کرامپ کارن باوئر رسید و رقیبش «فریدریش مرتس» ۴۸۲ رای به دست آورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.