حزب سوسیال مسیحی بایرن که در ائتلاف دولتی آلمان شرکت دارد، فصل تازه‌ای از حیات سیاسی خود را آغاز می‌کند. هورست زهوفر، رهبر حزب کنار رفت و رقیب او مارکوس زودر سکان امور حزب را به‌دست گرفت.

بسیاری از اعضای حزب انتظار دارند که با آمدن زودر ۵۱ ساله فصل تازه‌ای از زندگی سیاسی حزب آغاز شود. زودر قرار است اصلاحاتی اساسی در سیاست‌های حزب ایجاد کند و از آن "جنبشی" بسازد که بتواند در انتخابات آتی ایالتی، دوباره اکثریت مطلق را کسب کند.

هورست زهوفر، رهبر پیشین سوسیال‌مسیحی‌ها مدت‌ها بود که زیر فشار شدید اعضای حزب قرار داشت. بسیاری از اعضا ریزش آرای حزب در انتخابات ایالتی سال گذشته‌ را به حساب کشمکش‌های زهوفر که وزیر کشور آلمان است، با آنگلا مرکل می‌گذارند. برخی نیز معتقدند که گردش بیش از حد این حزب به راست باعث کاهش آرا در انتخابات بوده است.

حزب سوسیال مسیحی در دوره‌های پیشین انتخابات اکثریت مطلق را در انتخابات ایالتی بایرن کسب می‌کرد، اما در انتخابات سال گذشته ۳۷ درصد آرا را به‌دست آورد و ناچار شد با حزب رأی‌دهندگان آزاد ائتلاف کند.

به گزارش دویچه‌وله، اکنون هم هورست زهوفر و هم مارکوس زودر تاکید می‌کنند که نباید خود را زیاد با گذشته و مشکلاتی که حزب داشته، سرگرم کرد بلکه باید به آینده نگریست.

زهوفر گفت: کسی که بیش از حد به آینه‌ عقب خودرویش نگاه می‌کند، بالاخره تصادف خواهد کرد.

این سیاستمدار ۶۹ ساله در سخنرانی خود در کنگره حزب ضمن تاکید بر دستاوردهای مثبتی که حزب در دوران ریاست او داشته‌ به مشکلاتی که در سه سال گذشته با آن دست‌به گریبان بوده نیز اشاره کرد؛ از جمله کشمکش با آنگلا مرکل بر سر سیاست پناهجویی، ریزش آرای حزب در انتخابات سراسری در سپتامبر ۲۰۱۷، کناره‌گیری ناخواسته از سمت ریاست دولت ایالتی بایرن و شکست نسبی در انتخابات ایالتی.

مارکوس زودر ۵۱ ساله نیز که نامزد حزب در آخرین انتخابات ایالتی بود، در کاهش محبوبیت حزب نقش داشته است زیرا او برای کسب آرای طرفداران حزب "آلترناتیو برای آلمان" به تبلیغات پوپولیستی پرداخت و در این راستا به موضوعات مهمی مانند محیط زیست، جلوگیری از افزایش بیکاری و حمایت از تنگدستان نپرداخت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.