دی ولت گزارش داد، نتایج جدیدترین نظرسنجی که توسط مؤسسه "فورسا" انجام شده است نشان می‌دهد از حدود ۲.۸ میلیون رأی‌دهنده‌ای که احزاب متحد مسیحی از انتخابات پارلمانی سال گذشته از دست داده‌اند حدود یک‌سوم جذب سبزها شده‌اند.

بر این اساس از زمان انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر ۲۰۱۷ میزان موافقت شهروندان با اتحادیه احزاب متحد مسیحی حدود ۶ درصد کاهش داشته است. در حالی که این احزاب در انتخابات پارلمانی گذشته ۳۲.۹ درصد آراء را به‌دست آوردند اما در جدیدترین نظرسنجی فورسا تنها توانستند ۲۷ درصد آراء شهروندان را کسب کنند، این درصد نشان از کاهش حدود ۲.۸ میلیون نفر از انتخاب کنندگان احزاب متحد مسیحی را دارد. حدود ۳۶ درصد این انتخاب کنندگان در حال حاضر سبزها را انتخاب کرده‌اند و ۲۲۰ هزار نفر آن‌ها هم به حزب افراطی جایگزینی برای آلمان روی آورده‌اند.

در این نظرسنجی جدید حزب سوسیال دموکرات ۱۴ درصد آراء، سبزها ۲۳ درصد، احزاب متحد مسیحی ۲۷ درصد، حزب افراطی جایگزینی برای آلمان ۱۳ درصد و لیبرال دموکرات‌ها و چپ‌ها هم هر کدام ۹ درصد آراء شهروندان را به دست آوردند، به این ترتیب اتحادیه احزاب متحد مسیحی و سبزها روی هم ۵۰ درصد آراء شهروندان را به دست آورده و شایستگی تشکیل دولت ائتلافی را دارند.

در دیگر نظرسنجی‌های انستیتوهای دیگر در آلمان هم که در هفته‌های اخیر برگزار شده اتحادیه احزاب متحد مسیحی بین ۲۴.۵ و ۲۹ درصد، حزب سوسیال دموکرات بین ۱۳.۵ و ۱۹ درصد، حزب افراطی جایگزینی برای آلمان بین ۱۴ و ۱۸ درصد و سبزها هم بین ۱۵ و ۲۲ درصد آراء شهروندان را به دست آوردند. چپ‌ها هم بین ۹ و ۱۱ درصد آراء شهروندان را کسب کرده‌اند. لیبرال دموکرات‌ها هم در این نظرسنجی بین ۸ تا ۱۱ درصد آراء شهروندان را کسب کرده‌اند.

دولت ائتلافی جدید در آلمان از همان آغاز تشکیل، با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بود و بعد از شکست مذاکرات ائتلاف موسوم به جامائیکا (حزب لیبرال دموکرات، اتحادیه احزاب متحد مسیحی و سبزها) و در نهایت پس از یک دوره طولانی مذاکرات مجدد برای تشکیل ائتلاف بزرگ روی کار آمد.

اما روند طولانی مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی جدید در آلمان از همان ابتدا تأثیر بدی روی محبوبیت این دولت بین شهروندان گذاشته و اتفاقات و چالش‌های بعدی هم به تشدید اوضاع دامن زد، به‌طوری که چهارمین دوره صدراعظمی مرکل به کام او تلخ شد.

در این شرایط بسیاری از کارشناسان از احتمال برگزاری انتخابات مجدد در آلمان خبر می‌دهند.

"آنگلا مرکل" هم در پی ریزش قابل توجه آرای حزب دموکرات مسیحی در دو انتخابات پی‌درپی ایالتی در این کشور، روز دوشنبه ۷ آبان (۲۹ اکتبر) اعلام کرد که در دور بعدی انتخابات راه را برای نیروهای دیگر در حزب خود فراهم می‌کند و از نامزدی مقام صدراعظمی آلمان برای بار پنجم و ریاست حزب دموکرات مسیحی صرف‌نظر خواهد کرد. این دوره قانونگذاری تا پاییز سال ۲۰۲۱ ادامه دارد و مرکل می‌خواهد تا آن زمان همچنان در سمت صدراعظمی آلمان باشد.

کناره گیری مرکل با استقبال زیادی از طرف شهروندان و سیاستمداران آلمانی و حتی هم‌حزبی‌های مرکل مواجه شد.

امروز در پی افزایش فشارها بر رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان برای کناره‌گیری وی هم اعلام کرد که تا سال آینده از این سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.