سیمین فقهی در هشتمین جلسه شورای سلامت خوزستان که امروز یکشنبه (۶ بهمن‌ماه) در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در کارخانجات آرد، انواع آرد برای تولید نان‌های مختلف وجود دارد اما مشکلی که در زمینه نان سنتی وجود دارد، این است که آردها به تناسب نوعی که دارند، به مصرف تولیدی نمی‌رسند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در خوزستان دو کارخانه، آرد با ۷ درصد سبوس برای نان سنگک تولید می‌کنند اما این کارخانه‌ها هیچ تقاضایی برای فروش آرد سبوس‌دار ندارند.

فقهی با بیان اینکه برای تولید نان سنتی از آردهای دیگری استفاده می‌شود، گفت: آردی که ۱۵ درصد سبوس‌گیری دارد، با آهن و فولیک‌اسید غنی می‌شود تا در کم‌خونی ناشی از فقر آهن مداخله شود اما همچنان در سطح عرضه، گزارش‌هایی داریم که آرد غنی‌شده، با آردهای دیگر مخلوط می‌شود زیرا عوام فکر می‌کنند نان سفید کیفیت بهتری دارد.

وی بیان کرد: باید نظارت خوبی روی فعالیت نانواها انجام شود، تا شاهد بهبود کیفیت نان باشیم. آرد مورد نیاز برای تولیدات وجود دارد اما در نانوایی‌ها، کار تولید نان طبق فرمولاسیون انجام نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، محمدصادق کریمی‌کیا مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: خوزستان هفت یا هشتمین استان از نظر ناامنی غذایی است و این موضوع در خوزستان با تولید محصولات کشاورزی و یا وضع معیشتی نیز ارتباط مستقیمی ندارد.

وی افزود: طبق شاخص‌های اعلام شده در زمینه تغذیه خوزستانی‌ها، بیشتر مسائل به حوزه فرهنگی و سبک زندگی برمی‌گردد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان بیان کرد: در بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه‌های کشوری را از نظر تولید داریم و این تولیدات را صادر نیز می‌کنیم اما مصرف بالای نمک، چربی و قند به سلامت مردم خوزستان آسیب وارد می‌کند. چنین تغذیه‌ای ناشی از عادت‌ها است و بخشی از نظام فرهنگی و اجتماعی ما این گونه شکل گرفته است.

کریمی‌کیا با بیان اینکه برای تغذیه سالم به آموزش و آگاهی فردی و شهروندی نیاز است، تصریح کرد: در حوزه آموزش باید از همه ظرفیت استفاده کنیم تا مصرف بیش از حد مصرف غذایی مضر کنترل شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: در حال حاضر در نان‌های سنتی ما که به کیفیت مطلوبی نیز رسیده‌اند، از آرد سفید یا بدون سبوس استفاده می‌شود. ما در تولید آرد سبوس‌دار مشکلی نداریم اما بسیاری از نانوایی‌ها از آرد سبوس‌دار استقبال نمی‌کنند و این مساله در تغذیه تاثیرگذار است.

کریمی‌کیا گفت: موضوع ناامن غذایی باید در جلسات شورای سلامت بیشتر مطرح شود زیرا در چند سال اخیر شورای سلامت بیشتر در زمینه محیط زیست و بهداشت برگزار می‌شود. باید موضوعات در زمینه درمان و ناامن غذایی بیشتر مطرح شوند تا در خوزستان یک برنامه آموزشی در زمینه ناامن غذایی داشته باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.