«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) درباره عدم برقراری کامل آتش‌بس در لیبی هشدار داد.

اردوغان طی سخنرانی در مراسمی در یک دانشگاه ترکیه‌ای در آلمان با حضور «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور، گفت اگر آتش‌بس در لیبی هرچه سریعتر عملیاتی نشود، آشوب بر کل منطقه مدیترانه کشیده می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با تاکید بر تداوم حمایت ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی، توضیح داد: «امیدواریم که جامعه جهانی نیز اشتباهی را که در سوریه انجام داد، در لیبی تکرار نکند».

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به لزوم حل بحران لیبی، اظهار داشت: «اگر نمی‌خواهیم مزدوران و سازمان‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در لیبی هم ظهور پیدا کنند، باید راهکار صلح را تسریع کنیم. هدف ما پایان دادن به این بحران است که بیش از ۲۴۰۰ نفر را به کام مرگ کشانده و ۷۵۰۰ تن را مجروح کرده است».

اردوغان با تقدیر و حمایت از گام‌های برداشته شده در کنفرانس برلین برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی، افزود: «طرح صلح، گامی مهم به سوی استقرار مجدد ثبات سیاسی در لیبی است و موفقیت آن به اجرای تصمیمات وابسته است».

روز یکشنبه سران کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه و ترکیه به همراه نمایندگانی از آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در برلین گردهم آمدند و طی نشستی به بررسی راهکارهای پایان دادن به بحران نبود دولت در لیبی و برقراری آتش‌بس جهت توقف نبردهای مسلحانه چندین ساله صحبت کردند.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز گذشته گفته بود تا زمانی که آتش‌بس در لیبی برقرار باشد، آنکارا مستشار نظامی بیشتر به این کشور اعزام نمی‌کند.

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس است که سازمان ملل متحد آن را به رسمیت شناخته‌ و مورد حمایت ترکیه قرار دارد و دیگری دولتی که در شهر «طبرق» در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی از جمله روسیه حمایت می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.