سعید سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اظهارات  علی‌اصغر ملکی - رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی - که گفته بود دام سبکی که ۲۸ درصد ارزانتر از دست دامدار خریداری می‌شود مربوط به قیمت دام گله است، اما دامی که قصاب خریداری می‌کند، دام سوا شده بوده و قیمت آن ارزان نشده است، اظهار کرد: دام سوا شده‌ای وجود ندارد و هر نوع دام پروار شده‌ای به بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: دامداران برای عرضه و فروش دام، آنها را پروار می‌کنند؛ زیرا به طور کل دامی که پروار نشده یا بیش از حد نگهداری شده باشد، برای ارائه به بازار صرفه اقتصادی ندارد.

سلطانی ادامه داد: دام سبک پروار شده همچنان ۲۸ درصد و دام سنگین پروار شده همچنان ۴۰ درصد نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۸ ارزان‌تر از دست دامدار خریداری می‌شود و این در حالی است که قیمت گوشت به این نسبت، کاهش نداشته است.

رییس اتحادیه دامداران اضافه کرد: دام در گله به دو دسته داشتی (تولید بره) و پرواری (افزایش وزن دام) تقسیم‌ می‌شود. دام داشتی دام‌های مولد و شیرده هستند، اما دام پرواری برای کشتارگاه فرستاده می‌شوند.

سلطانی در  پاسخ به این سوال که گفته شده کاهش کشتار دام و کاهش توان خرید مردم باعث شده دام بر روی دست دامدار بماند و آیا این موضوع علت ضرردهی دامداران است؟ گفت: این هم یکی از موضوعات ضرردهی صنف دامداران است، اما اگر همین گوشتی که از دامدار ارزان خریداری می‌شود به دست مردم ارزان برسد، طبیعتا مردم توان خریدشان بیشتر خواهد شد، اما معمولا از این فرصت استفاده می‌شود و دلالان بازار را تعیین می‌کنند. در حقیقت اگر واسطه‌ها به سود کم قانع باشند و با همان قیمت اولیه دام را به فروش برسانند، مردم هم می‌توانند گوشت مورد نیازشان را خریداری کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا چهارشنبه ۱۱ دی، دام سنگین پروار شده کیلویی ۲۵ هزار تومان و دام سبک پروار شده کیلویی ۳۶ هزارتومان از دامدار خریداری می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.