از ساعتی پیش انتشار بوی نامطبوع مناطق شمالی پایتخت را فرا گرفت همزمان با بالا رفتن رطوبت در تهران بوی نامطبوع منتشر می‌شود البته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که علت بوی نامطبوع پایتخت گوگرد بوده است.

امسال چندین بار بوی نامطبوع در تهران انتشار یافت. این در حالی است که انتشار بوی نامطبوع در تهران از زمستان سال گذشته آغاز شد و هنوز محیط زیست علت بوی نامطبوع تهران را اعلام نکرده است. 

برخی معتقدند که علت بوی نامطبوع پایتخت مرکز دفن زباله‌ در آرادکوه (جنوب تهران) است این در حالی است که در بیشتر موارد که بوی نامطبوع در تهران استشمام می‌شود بیشتر در مناطق ۲، ۵ و ۶ تهران است البته این بار در منطقه یک نیز این بو به مشام می‌رسد.

استانداری تهران تاکنون چندین بار جلسه برای بوی نامطبوع تهران برگزار کرده است اما تاکنون به نتیجه نرسیده و هر بار دلیل این بو را متفاوت اعلام می‌کند.

صدرالدین علیپور رئیس سازمان پسماند شهر تهران در این باره گفت: بر اساس نمودارهای آلودگی هوا در روزهایی که انتشار بوی نامطبوع داشته‌ایم میزان گوگرد در هوای تهران بالا رفته است.

البته محمد رستگاری معاون پایش و نظارت محیط زیست هم گفت: انتشار بو در روزهای بارانی بوده و به دلیل هوای بارانی نتوانستیم منشأ بو را پیدا کنیم.

انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران در خصوص انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت: شهرداری تهران مکلف به خرید دستگاه‌های سنجش آلاینده‌های تهران شده است.

به گفته استاندار تهران، سه نوع گاز به نام‌های SH۲، SO و آمونیاک باعث بوی نامطبوع در تهران هستند ولی هنوز متهم اصلی مشخص نیست.

از سال گذشته انتشار بوی نامطبوع در تهران آغاز شده است اما هنوز محیط زیست منشأ بوی نامطبوع را مشخص نکرده است و هر بار تقصیر را بر گردن یک موضوع می‌اندازند اما در ابتدای دی سال جاری مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: آنچه در زمینه انتشار بوی نامطبوع تهران می‌دانیم این است که در زمان‌هایی که این بو منتشر می‌شود میزان گوگرد با حجم بسیار زیادی افزایش می‌یابد و در تمام ایستگاه‌ها این موضوع وجود دارد.

البته آرش حسینی میلانی عضو شورای شهر تهران هم در خصوص انتشار بوی نامطبوع گفت: با توجه به تکرار مسأله بوی نامطبوع در آذر امسال همچنان شاهد عدم واکنش سریع برای شناسایی منشأ هستیم.

بر اساس این گزارش، همچنین شهرداری تهران گزارش مفصل در خصوص بوی نامطبوع پایتخت تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرد، در گزارش شهرداری تهران آمده است که بیشترین بوی نامطبوع در زعفرانیه، میدان آرژانتین، فاطمی، خیابان ظفر، نارمک، چهارراه ولیعصر و شیخ‌ فضل‌الله و ... استشمام شده است و همچنین بر اساس اطلاعات به دست آمده جهت باد در اکثر ایستگاه‌های سنجش جنوبی و یا جنوب شرقی بوده است. 

البته در گزارش شهرداری تهران آمده بود در ارتباط با اینورژن و افزایش آلاینده‌های هوا، سرعت و جهت وزش باد و افزایش رطوبت در هوای محیط هم وجود دارد. 

البته سناریوهای متعددی در خصوص انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران وجود دارد، برخی معتقدند که صنایع آلاینده در جنوب تهران علت این امر هستند اما نکته قابل توجه این است که بیشترین بو در مناطق شمالی استشمام می‌شود. 

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در خصوص بوی نامطبوع گفت: احتمالاً پدیده‌های جوی یا تغییرات آب و هوایی در این زمینه تأثیرگذار است. 

به گفته خداکرمی، قرار بود که سازمان محیط زیست شهرداری دستگاهی تهیه کند تا بتواند بو و مضر بودنش را مشخص کند.

وی ادامه داد: مواد شیمیایی و فاضلاب و دیگر عوامل می‌تواند علت این بو باشد. 

اعضای شورای شهر تهران معتقدند که مدیریت بحران شهرداری تاکنون در تعیین تکلیف علت بوی نامطبوع تهران ناتوان بوده است. 

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: مدیریت بحران شهرداری تهران با این همه امکانات وسیعی که دارد هنوز اقدامی درباره منشأ بو انجام نداده است.

وی در توئیتی نوشت: مدیریت بحران با این همه دفتر و دستک و امکانات وسیعی که دارد هنوز اقدامی انجام نداده است، بحران که همیشه سیل و زلزله نیست و باید شهرداری به موضوع جدی‌تر رسیدگی کند. 

بر اساس این گزارش، امسال چندین بار بوی نامطبوع در تهران منتشر شده است در سال گذشته هم یک بار بوی نامطبوع تهران را فرا گرفت، تاکنون مسؤولین مرتبط از جمله محیط زیست علت اصلی بوی نامطبوع تهران را اعلام نکردند و هر بار همزمان با بارش باران و بالا رفتن رطوبت این بو در مناطق شمالی تهران استشمام می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.