به گزارش پنجشنبه شب نیویورک تایمز، از سال ۲۰۱۵ که «محمد بن سلمان» به عنوان یک نیروی مؤثر در عربستان ظاهر شد، سیاست خارجی این کشور تهاجمی‌تر شده است.

او عربستان را به یک جنگ ویرانگر با انصارالله یمن وارد کرد؛ قطر را حمایت از تروریسم و ارتباط نزدیک با ایران متهم کرده و آن را تحت محاصره قرار داد و وعده داد که در سراسر خاورمیانه با ایران مقابله کند.

همانطور که تحلیلگران گفته بودند، این شاهزاده جوان یک نیروی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه بوده و در نهایت کارزار او علیه یمن و قطر به نتایج دلخواهش نرسید.

نیویورک تایمز در خصوص چرخش در سیاست خارجی عربستان نیز نوشت: بن سلمان گفت‌ وگوهای مستقیم با یمنی‌هایی را که بیش از ۴ سال با آنها جنگ کرده، سرعت بخشیده که این امر منجر به کاهش درگیری‌های دو طرف شده است.

او همچنین نشان داده که مایل است محاصره عربستان و متحدانش علیه قطر را کاهش دهد.

به نوشته نیویورک تایمز، بن سلمان همچنین در تلاش برای کنار زدن سایه جنگ از منطقه و گفت‌ وگوهای غیرمستقیمی با ایران است.

به گفته تحلیلگران، تغییر راهبرد عربستان از تقابل به مذاکره ناشی از درک این واقعیت است که سیاست چند دهه‌ای آمریکا در منطقه یعنی دفاع ایالات متحده از صنعت نفت عربستان دیگر قطعی نیست.

هرچند مقام‌های آمریکایی و سعودی مدعی بودند که ایران پشت حملات ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) به مراکز نفتی بقیق و خریص در شرق عربستان قرار داشت، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با لفاظی زیاد و اقدام اندک به آن پاسخ داد.

این نوع پاسخ ترامپ، این واقعیت را در عربستان نمایان کرد که به رغم خرید ده‌ها میلیارد دلار سلاح از آمریکا، آنها دیگر نمی‌توانند به یاری ایالات متحده امیدوار باشند.

«راب مالی» از مقام‌های ارشد دولت باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا با اشاره به علاقه ناگهانی عربستان به بهره‌گیری از دیپلماسی در قبال یمن و قطر می‌گوید که این امر نشاندهنده «تمایل سعودی‌ها برای تحکیم موقعیت منطقه‌ای خود در دوره ابهام و آسیب‌پذیری است.»

«استیون کوک» پژوهشگر اندیشکده شورای روابط خارجی با اشاره به سیاست اوباما برای «خروج از خاورمیانه» می‌گوید: چیزی که سعودی‌ها متوجه نشدند این است که ترامپ به دیدگاه اوباما بسیار نزدیک است و مساله، خروج از خاورمیانه است.

جنگ یمن، محاصره قطر و قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول به اعتبار ریاض در واشنگتن بشدت لطمه زد.

«امیل هوکایم» تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در این ارتباط می‌گوید: حتی برای ترامپ هم سخت است که در چنین شرایطی از عربستان دفاع کند.

نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود به این مساله پرداخت که امارت به عنوان نزدیک‌ترین متحد منطقه‌ای عربستان، راهش را از ریاض جدا کرده است.

این روزنامه نوشت: امارات در ماه ژوئن عقب‌نشینی نیروهایش از یمن را آغاز کرد و سعودی‌ها را با بار سنگین جنگی وخیم رها کرد. اماراتی‌ها در ماه ژوئیه میزبان مذاکراتی با ایران درباره امنیت دریایی بودند. این تلاشی برای کاهش تنش‌ها در خلیج فارس و حفظ اعتبار آن کشور به عنوان یک هاب امن بازرگانی بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.