سردار جلالی در دوره تخصصی پدافند غیر عامل شهری با موضوع «بررسی تهدیدات جدید و رویکردهای نوین پدافند غیرعامل، تفاوت ها، اولویت ها، چالش های راهبردی و مسائل اساسی پدافند شهری»، درباره اهداف، رویکردهای نوین و چالش های پدافند غیرعامل گفت: در پدافند غیرعامل با سه مفهموم تهدیدات، آسیب پذیری‌ها و اقداماتی که این دو مفهوم را کنترل می کند و کاهش می‌دهد سروکار داریم.

وی با اشاره به تفاوت میان پدافند غیر عامل و مدیریت بحران افزود: منشاء پدافند غیر عامل تهدیدات انسان ساز و در مقابل منشاء مدیریت بحران طبیعت است. در تهدیدات طبیعی می‌توان با آزمون و خطا به استانداردهایی شامل آیین نامه ها و دستورالعمل ها رسید اما پدافند غیر عامل با تهدیدات انسان ساز که منشاء آن فناوری است و دائما در حال تغییر و تحول است روبروست، بنابراین باید پویا و دائمی باشد.

وی در بخش رویکردهای نوین پدافند غیرعامل به بروز و توسعه فناوری های نو در ذات زیر ساخت‌های شهری اشاره کرد و گفت: فناوری‌ها برای خدمت رسانی بر اساس تکنولوژی‌ها در شهرها به وجود می‌آیند و با شهرها ترکیب شده‌اند. تقاطع و روی هم افتادگی کارکرد زیرساخت‌ها باهم و افزایش ضریب وابستگی های متقابل آن‌ها موضوع مهم یک شهر است. بنابراین وجود یک مشکل و یا مسئله در زیرساخت‌های شهری را نمی‌توان بدون دانش سیستمی حل کرد.

وی با بیان اینکه تنوع زیرساخت‌های شهری با سه درجه اهمیت کلیدی، ضروری و لازم با شاخص درون شهری تعیین شده است و با این نگاه در اداره شهرها با چالش های جدی روبرو هستیم، افزود: به‌ خصوص در تهران که ویژه است، از کلانشهر هم عبور کرده و به ابرشهر رسیده است. در دنیا حدود ۲۵ شهر در مقیاس تهران وجود دارد که در عین حال به دلیل تحولات اقتصادی و اجتماعی در حال رشد هستند. در خیلی از کشورها به دنبال مدیریت اداره بر اساس ابر شهرها هستند و حوزه های استراتژیک شهری ایجاد شده است و دیگر مدیریت طبق شهرهای کوچک پاسخگو نیست.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، در بخش چالش‌های راهبردی و مسائل اساسی پدافند شهری  نیز به آسیب پذیری زیرساخت های شهر در برابر تهدیدات پایه شهری، چالش هماهنگی در طرح های پاسخ غیر نظامی به حوادث و تهدیدات شهری، آسیب پذیری زیر ساخت های شهری وابسته به فضای سایبری (هوشمندی تعجیلی) و موجود مراکز پرخطر همجوار مراکز جمعیت و نبود طرح های آمادگی پاسخ اشاره کرد و افزود: متاسفانه مراکز پر خطر برای مردم در حوزه‌های شهری توسعه زیادی پیدا کرده است که در محیط‌های شهری این مراکز پرخطر در داخل شهر و اطراف آن باید جمع آوری شود. چون تهدیدات جدی برای شهرها محسوب می‌شوند. هر کارخانه‌ای که بخواهد در شهر بماند باید دوایر تولید خطر آن زیرساخت در سه دایره قرمز ، نارنجی و سبز مشخص شود و الزامات ایمنی متناسب با آن را رعایت نماید و نه تنها نهاد شهرداری بلکه سایر دستگاه ها و سازمان پدافند غیرعامل باید نسبت به رعایت الزامات ایمنی هشدارهای لازم را بدهند.

سردار جلالی در ادامه از دیگر چالش های راهبردی و اساسی پدافندشهری به رصد و پایش شناسایی و هشدار دهی تهدیدات و حوادث شهری اشاره کرد و گفت: موضوع اساسی دیگر این است که سیستم های رصد هشدار هم نوین و غیر نوین نداریم. در مورد بوی نامطبوع تهران سیستم های لازم شناسایی طیف‌های متفاوت بوی نامطبوع وجود ندارد و باید شبکه پایش و رصد آن تشکیل و پدافند غیر عامل شهری به این موضوع وارد شود.

 سردار جلالی همچنین در خصوص کنترل میزان وابستگی های بین زیرساخت های شهری به یکدیگر گفت: توصیه می کنم شهرداری تهران نسبت به این موضوع حداقل سالی ۴ مانور برگزار کند تا وابستگی زیرساخت ها بهم مشخص و کنترل شود و مشخص شود چقدر می توان در شرایط اضطراری به آنها اعتماد کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در زیرساخت های شهری مشکلات بسیاری وجود دارد و بدون ملاحظه و بهم ریخته است افزود: نبود سیستم فرماندهی واحد شهری برای پدافند شهری نیز بسیار مهم است که باید به آن توجه شود. چون شهرها در زمان تهدید نیاز به فرمانده دارند و جزو الزام شهرهاست و این فرمانده باید زیرساخت های لازم را در اختیار داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.