به گزارش اسکای نیوز، بوریس جانسون، نخست وزیر محافظه کار بریتانیا در خصوص این توافق با هدف اجرای آن در پایان ژانویه آتی، با بروکسل رایزنی می‌کند.

احتمال می‌رود توافق بریگزیت که به سه سال‌ و نیم بحران سیاسی در بریتانیا و برگزاری دو دوره انتخابات سراسری در این کشور منجر شده، در دومین خوانش آن که بعداز ظهر امروز جمعه در مجلس عوام پارلمان این کشور با هدف تصویب نهایی آن در پایان ژانویه صورت می‌گیرد، تصویب شود.

قانونگذاران بریتانیا قرار است در تاریخ ۳۱ ژانویه برای تصویب نهایی این برنامه بوریس جانسون برای بریگزیت رای گیری کنند.

به احتمال زیاد بوریس جانسون این بار موفق شود بدون دشواری حمایت گسترده اعضای پارلمان برای خروج از اتحادیه اروپا را کسب کند.

پس از حصول موافقت الیزابت دوم ملکه انگلیس‌،‌پارلمان اروپا هم چاره‌ای جز تصویب آن نخواهد داشت و به این ترتیب انگلیس در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ پس از ۴۷ سال اتحادیه اروپا را ترک می‌کند و از آن پس وارد دوران انتقالی خواهد شد.این دوره، دورانی است که طی آن بریتانیا خارج از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود اما همچنان از بسیاری از قوانین آن تبعیت می‌کند و از سال ۲۰۲۰ شروع خواهد شد.

بوریس جانسون اعلام کرده قصد دارد به "تاخیر و طغیان" پایان داده  و "اطمینان" را جایگزین آن سازد.

مخالفان لایحه بوریس جانسون برای توافق بریگزیت می‌گویند این توافق آینده بریتانیا را نامطمئن می‌سازد و می‌گویند حصول توافق تجاری انگلیس با اتحادیه اروپا ممکن است سال های زیادی طول بکشد. با این حال دولت تاکید کرده چنین توافقی در پایان دوره انتقالی می‌تواند برقرار شود.

موضوع لایحه مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در جریان سخنرانی روز پنجشنبه ملکه الیزابت انگلیس مطرح شد و او اولویت‌های دولت را برای سال آینده میلادی مشخص کرد.

امروز قانونگذاران نخستین شانس خود را خواهند داشت که درباره طرح بریگزیت در مجلس عوام بحث و مناظره کنند.

انتظار می‌رود این لایحه با توجه به تسلط محافظه کاران بر پارلمان به آسانی تصویب شود و در ادامه برای بررسی بیشتر نزد قانونگذاران مجلس عوام و مجلس اعیان فرستاده شود.

قانونگذاران مجلس عوام سه روز بیشتر شامل ۷، ۸ و۹ ژانویه برای ادامه بحث خود مهلت پیدا کرده‌اند.

تغییراتی در لایحه قبلی که در ماه اکتبر مورد حمایت مجلس عوام قرار گرفت اعمال شده است. آن لایحه بعد از آن که قانونگذاران ضرب الاجل سه روزه برای تصویب آن در پارلمان را رد کردند از سوی دولت پس گرفته شد.

نتیجه رای گیری مجلس عوام طی امروز جمعه درباره این لایحه در ساعت ۱۵۰۰ به وقت گرینویج مشخص می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.