بلر در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» گفت: «بریتانیا مأمن یک تجربه سیاسی منحصر به فرد است. ما در حال به آزمون گذاشتن این‌ مسأله هستیم که آیا می‌توان سیاست‌های یک ملت بسیار توسعه یافته را به آشوب کشاند و بدون آسیب جدی اقتصادی و اجتماعی به بنیان‌های آن، [از این آشوب] جان به در برد».

بلر هشدار داد: «اشکال مختلف عوام‌گرایی در سرتاسر جهان حکم‌فرماست. موسسه من علل آن را در هر کجا مشخص کرده‌اند. اما در اغلب موارد عوام‌گرایی بر یک رهبر متمرکز است. این رهبران موقتی هستند. اما در بریتانیا عوام‌گرایی ما بر یک سیاست یعنی برگزیت متمرکز است که ممکن است دائمی باشد».

نخست‌وزیر اسبق انگلیس افزود: «در ژوئن ۲۰۱۶ ما سریع‌ترین رشد اقتصادی بین کشورهای گروه ۷ را داشتیم، شاید مرکز اقتصادی برتر جهان بودیم، بخش تکنولوژی ما قوی‌ترین در اروپا بود. با نگاهی سریع [از سال ۲۰۱۶] به امروز می‌بینید که ما افتضاحیم».

وی افزود: «حقیقت این است: جامعه درخصوص رأی دادن به هیچ کدام از احزاب اصلی قانع نشده است.  آن‌ها دو نوع خیال‌پردازی را دنبال می‌کنند و هردو به‌عنوان دولت اکثریت، خطری را ایجاد می‌کنند که پذیرش آن توسط کشور عاقلانه نیست».

بلر در ادامه گفت: «برگزیت بدون توافق هنوز از میان گزینه‌ها حذف نشده است. ما درست وسط آن قرار گرفته‌ایم و اگر آن‌ها در اجرای اعلامیه [انتخاباتی] خود مصر هستند که بعد از سال ۲۰۲۰ دیگر تمدیدی در کار نباشد، [خروج بدون توافق] گزینه احتمالی است».

وی با اشاره به انتخابات ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) گفت: «این عجیب‌ترین انتخاباتی است که در عمرم دیده‌ام».

بلر افزود: «ما باید دستورکار فوری بازسازی جریان اصلی معقول سیاست‌های بریتانیا را تنظیم کنیم. در غیر این صورت این تجربه آزمایشگاهی در بلوای عوام‌گرایی برای ملت ما گران تمام خواهد شد».

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس درخواست برگزاری این انتخابات را بعد از آن صادر کرد که نتوانست کشورش را در موعد مدنظر خود یعنی ۳۱ اکتبر (۹ آبان) از اتحادیه اروپا خارج کند. او دیروز (یکشنبه) در مراسم رونمایی از برنامه حزب محافظه کار این کشور در صورت پیروزی در انتخابات زودهنگام گفت که انگلیس روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.