به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان انتخابات پارلمانی زودهنگام بریتانیا که پنج‌شنبه گذشته برگزار شد، حزب اس‌ان‌پی به ۴۸ کرسی از ۵۹ کرسی اسکاتلند در پارلمان این کشور دست یافت و موجب شد تا نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند دوباره درخواست‌ها برای برگزاری یک رفراندوم دیگر برای استقلال را مطرح کند.

با این حال بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا که حزب محافظه‌کارش به ۸۰ کرسی اکثریت پارلمان در انتخابات دست یافت و جایگاهش را تقویت کرد، جمعه در تماسی تلفنی به استورجن گفت مخالف برگزاری یک رفراندوم استقلال دیگر است.

استورجن امروز پس از دیدار با حامیانش در شهر داندی، واقع در شرق اسکاتلند در گفت‌وگو با اسکای نیوز تاکید کرد: قاطعانه به او گفتم که من مقابل مردم موظفم تا یک انتخاب دیگر برایشان فراهم کنم. بیایید روی واقعیت در اینجا متمرکز شویم؛ انتخابات اخیر یک نقطه‌عطف برای اسکاتلند بود.

اسکاتلندی‌ها در رفراندوم استقلال ۲۰۱۴ به ادامه اتحاد با بریتانیا رای مثبت دادند اما آن‌ها در رفراندوم بریگزیت ۲۰۱۶ هم مایل بودند تا همچنان در اتحادیه اروپا باقی بمانند، در حالی که اکثر رای‌دهندگان از انگلستان و ولز خواستار خروج از اتحادیه اروپا شده بودند. از آن زمان استورجن استدلال می‌کند که اسکاتلندی‌ها مستحق آن هستند تا بار دیگر بتوانند درباره استقلال خودشان تصمیم‌گیری کنند زیرا خروج از اتحادیه اروپا مغایر خواسته‌های آنان است.

وزیر اول اسکاتلند جمعه گفت، دولت نیمه خودمختار در ادینبرو به زودی جزئیات پرونده‌ای را منتشر می‌کند که مرتبط با انتقال قدرت از لندن است و به او اجازه می‌دهد تا دومین رفراندوم استقلال اسکاتلند را برگزار کند. او امروز تاکید کرد: اسکاتلند به وضوح خواستار یک آینده‌ متفاوت از آنچه اکثر بریتانیا انتخاب کرده، شده است و اسکاتلند می‌خواهد تا حق تعیین آینده خودش را داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.