بنویسم وزیر یا جوان، سلبریتی یا پرحاشیه، پوپولیست یا نه، اصلا می‌توانم بنویسم وزیر جوان سلبریتی پرحاشیه که رفتار‌های پوپولیستی را دوست دارد! اغراق نیست اگر بگویم محمدجواد آذری جهرمی در دوران فلاکت بار دولت تدبیر تنها چهره شاخص باقی مانده از کابینه است که هنوز اندک اقبالی به وعده‌ها و تصمیم‌هایش وجود دارد.

گمان می‌کنم عبارت «جوان پرحاشیه» برازنده‌ترین لقبی باشد که می‌توانیم به آذری جهرمی اختصاص دهیم، از این روی در ادامه این گزارش، تحلیل، یادداشت یا دل نوشته و یا هر قالبی که بتوانیم بی رودربایستی حرفمان را به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بزنیم، هرکجا این عبارت به کار رفته است منظور آقای وزیر! است.

 

نه آنقدر وقت داریم که اطاله کلام کنیم و نه آنقدر حوصله که مطالعه، پس یک راست سر اصل مطلب می‌رویم؛ جوان پرحاشیه به مانند گذشته بازهم در شرایطی که جامعه انتظار یک خبر متفاوت و شگفت آور را داشت، آنچنان مردم را سورپرایز کرد که همه انگشت به دهان ماندیم! البته که از کنار هم قرار گرفتن آنچنان و سورپرایز توقعی بیش از نمی‌توان داشت.

دوشنبه گذشته (۱۸ آذرماه) جوان پرحاشیه در سومین همایش و نمایشگاه شهر هوشمند وعده یک سورپرایز را داد. پس از این وعده موجی از گمانه زنی‌ها نسبت به وعده جوان پرحاشیه در فضای عمومی و مجازی به راه افتاد؛ البته که هدف جوان پرحاشیه دولت تدبیر که از هوشی سرشار بهره‌مند است، به محاق بردن استیصال دولت در مدیریت اینترنت و فضای مجازی در اغتشاش‌های آبان ماه بود.

حین و پس از اغتشاش‌های آبان ماه یکی از مسائل اصلی و مورد مطالبه مدیران، کارشناسان و کاربران فضای مجازی سامان بخشیدن به شبکه ملی اطلاعات و سرویس‌های داخلی بود، مطالبه‌ای که البته طی سال‌های گذشته بار‌ها و بار‌ها توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، اما کو گوش شنوا!

بدون شک فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی غیربومی همانطور که توسط مدیران سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی عنوان شد، مهمترین ابزار اغتشاش‌گران و اراذل برای برقراری ارتباط و راهبری اغتشاش‌ها بود. به همین دلیل انتظار بود تا جوان پرحاشیه سورپرایز عنوان شده را در رابطه با شبکه ملی اطلاعات و سرویس‌های داخلی مطرح نماید.

از آنجایی که سابقه این جوان نشان می‌دهد هر زمان وعده یا خبر از یک شگفتانه داده، آنچنان انگشت به دهن مانده‌ایم که تا مدت‌ها به جای آن شگفتانه، جوان پرحاشیه نقل محافل بوده، کاربران فضای مجازی برخلاف گذشته اینبار البته نه با حالت تمسخر! بلکه با بی‌تفاوتی و همراه کردن چاشنی تعجب و ترس نسبت به این وعده واکنش نشان دادند.

کاربری با عنوان سهند نوشت: «وزیر گفته سورپرایز داریم آدم بیشتر میترسه تا خوشحال بشه، همه چی برعکسه»

کاربر دیگری با عنوان الهام نوشت: «وزیر جوان از حسن یاد گرفتی سورپرایز مردم و؟»

علاوه بر این برخی واکنش‌ها نشات گرفته از ماجرای بنزین بودند و در اینباره کاربری با عنوان مجهول نوشت: «بدبخت شدیم رفت. هنوز جای سوپرایز بنزین درد میکنه وزیر جوان، سوپرایز پنجشنبه رو عقب بندز لطفا»

برخی از واکنش‌ها با درون مایه گلایه از کسب درآمد اپراتور‌ها از بسته‌های اینترنتی همراه بودند، به عنوان نمونه کاربری با عنوان مهدی نوشت: «آقای وزیر ارتباطات بقول خاله قزی، شما جیب مارو نزن، سورپرایز پیشکشتون باشه»

مرور موج واکنش‌های کاربران فضای مجازی حکایت از دل پردرد و پرگلایه کاربران از عملکرد جوان پرحاشیه و دولت در مدیریت اجرایی کشور دارد، مسئله‌ای که متاسفانه می‌توان هر روز آن را در حوزه‌های مختلف لمس کرد.

با این حال یکی از گمانه‌زنی‌ها درباره وعده داده شده، رایگان شدن ترافیک داخلی بود؛ پس از ماجرا‌های آبان، کارشناسان بر این باور بودند که یکی از شاه کلید‌ها برای اقبال کاربران به سرویس‌های داخلی رایگان کردن هزینه اینترنت استفاده از سرویس‌های داخلی است.

از دیگر سو مسئله رفع فیلتر تلگرام هم مطرح بود که البته باوجود حکم قضایی برای مسدود شدن این پیام رسان بعید به نظر می‌رسید!

به هر حال انتظار‌ها پایان یافت و پنجشنبه رسید و جوان پرحاشیه پرده از سورپرایز وعده شده برداشت؛ پست پلاس یا ارسال بسته‌های پستی با پهپاد سورپرایزی بود که این جوان وعده‌اش را داده بود! جا دارد ساعت‌ها درباره اقدام اخیر جوان پرحاشیه بحث و گفتگو شود، اما بسنده می‌کنم به عبارت «وزیر پوپولیست» و خواندن واکنش کاربران به وعده آقای وزیر!

البته پیش از این لازم است انگیزه این جوان را از مطرح کردن چنین دستاوردی عنوان کنم؛ جلوگیری از آلودگی شهر‌ها مهمترین دستاوردی بود که وی در صفحه شخصی مجازی‌اش به آن اشاره کرده است. با این حال کاربران نظر دیگری دارند.

یکی از واکنش‌های کاربران به پست پلاس که اتفاقا مورد توجه جوان پرحاشیه قرار گرفت، موج سواری بر مسئله اخیر وریا غفوری در مواجهه با دوربین صدا و سیما بود، این کاربر فضای مجازی نوشت: «اون آذری جهرمیه؟ بله. آذری جهرمی رو خاموش کن سورپرایز نمیخوایم»

تنها واکنش منفی که مورد حمایت جوان پرحاشیه قرار گرفت همین واکنش بود که نمی‌توان شیطنت این جوان کم تجربه را در آن نادیده گرفت.

برخی از واکنش‌های دیگر اینگونه بودند: سبز اندیشه نوشت: «چرا کشتیش؟ همه رو با سورپرایزش مسخره کرده بود!»

رضوان نوشت: «یه صبح شما هم بخیر میگم به مأمور عزیز پستی که وقتی کارت سوختم رو آورد و دید من نیستم خونه، انصاف به خرج داد و با رؤیت ماشین و مطابقت با پلاک اونو تحویل همسرم داد و منو راهی اداره پست نکرد. ما اینجوری سورپرایز میشین نه پهپاد‌های گوگولی!»

جبرائیلی با اشاره به هزینه این پروژه نوشت: «طبق اخبار رسیده، پهپاد‌های پستی از یک شرکت داخلی به قیمت هر دستگاه حدود یکصد میلیون تومان خریداری شده اند و وارداتی نیستند.»

نجفی با نگاهی متفاوت به نقش پهپاد نوشت: «پهپاد‌های یمنی صد‌ها کیلومتر پرواز کردن و رفتن شرکت آرامکوی عربستان رو نابود کردن و ۵ میلیون بشکه نفت سعودی رو کاهش دادن. بعد بزرگوار ۸۵ میلیون نفر رو یک هفته سر کار گذاشته تا با یه فنج پلاستیکی که میتونه دوکیلو بار حمل کنه، سورپرایز بشن.»

قاصدک هم نوشت: «یک سوال بار ترافیکی که حمل و نقل پستی داشت مگه چقدر بود؟ تازه بیشترش که با موتوره و سوال دیگه این که حالا بین این پهپاد‌های پست اگه پهپاد دیگه تو آسمون باشه که از قضا واسه ما نباشه کی میتونه تشخیص بده؟ فکر کنم این کار واقعا سورپرایز بود، ولی واسه کسای دیگه!»

و هزاران واکنش دیگر که همگی از نارضایتی عموم جامعه نسبت به سورپرایز وزیر جوان حکایت دارند؛ بدون شک مسئله ارسال بسته‌های پستی جزو اولویت‌های دهم یا بیستم یا حتی سی‌ام جامعه است، اما اینکه چرا محمدجواد آذری جهرمی در شرایطی که کاربران فضای مجازی با مشکلات گوناگونی در مسئله اینترنت و سرویس‌ها مواجه هستند به سراغ پست با پهپاد رفته است تنها یک پاسخ دارد، «هرچه رسانه‌ها بیشتر درباره‌ی من اخبار بد منتشر کنند، من معروف‌تر می‌شوم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.