نخستین بار طی هفته های اخیر شایعاتی از وجود قرص در کیکهای برندهای خارجی در یکی از استانهای غربی کشور به گوش رسید و گفته شد که از مرز بانه کیکهای با برند ترک وارد کشور شده است و تصاویری در این زمینه در گروه های اجتماعی منتشر شد.

بلافصله از سوی مسئولان مربوطه این مساله تکذیب شد و به تخریب برندهای وارداتی مرتبط شد اما هفته گذشته مواردی مشابهی در استان هرمزگان نیز دیده شد و در حالی مسئولان باز هم در حال بررسی وکنکاش بودند که خبرهایی از مشاهده موارد مشابه در شهرستانهای جنوبی سیستان و بلوچستان شنیده شد.

شب گذشته نیز یک مورد مشابه در شهرستان آبدانان استان ایلام مشاهده شده است.

شایعات وجود این کیک های آلوده به قرص که هنوز هیچ اطلاع رسانی دقیقی در خصوص منشا آن ها صورت نگرفته است هم اکنون در فضای مجازی داغ است

 شایعات وجود این کیکهای آلوده به قرص که هنوز هیچ اطلاع رسانی دقیقی در خصوص منشا آن ها صورت نگرفته است هم اکنون در فضای مجازی داغ است.

با تایید وجود قرص در کیک یک دانش آموز در مدرسه شاهد بافت عملا پای کیک های مشکوک به استان کرمان نیز باز شد و بعد از آن نیز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان از مسمومیت هفت کودک در استان کرمان بر اثر استفاده از این کیکها خبر داد.

در هیچ کیک بسته بندی شده ای وجود قرص تایید نشد

رییس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان با تایید این خبر می گوید: این اتفاق در مدرسه شاهد شهرستان بافت روی داده است و دانش آموز دبستانی در حال خوردن کیک بوده که متوجه قرص می شود.

امید سلاجقه می افزاید: خوشبختانه قرص توسط دانش آموز خورده نشده و بلافاصله مسئولان بهداشتی مدرسه وارد عمل می شوند و این قرص را برای آزمایش به مرکز بهداشت منتقل می کنند.

وی با اشاره به اینکه نوع قرص مشخص نشده است و تمام شایعات در این خصوص تکذیب می شود می افزاید طبق بررسیهای آموزش و پرورش نتیجه آزمایشها روی این قرص در روزهای ابتدایی هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی گفت: هیچ مورد دیگری در شهرستان بافت مشاهده نشده است.

مشاهده چند مورد دیگر مسمومیت در استان کرمان

اما چند ساعت از انتشار این خبر می گذشت که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از مشاهده موارد مشابهی در استان کرمان خبر داد و گفت: طبق اعلام منابع پزشکی و درمانی هفت مورد مسمومیت ناشی از استفاده از این کیک ها در کرمان مشاهده شده است.

محمد صابری در این خصوص گفت: تمام مواردی که تا کنون ثبت شده مربوط به شهرستانهای کرمان و بافت بوده است و همه این کودکان نیز پس از درمان های ابتدایی و سلامت کامل ترخیص شده اند.

تمام مواردی که تا کنون ثبت شده مربوط به شهرستانهای کرمان و بافت بوده است و همه این کودکان نیز پس از درمان های ابتدایی و سلامت کامل ترخیص شده اند

وی گفت: این کودکان دچار مسمومیت های جزیی و خواب آلودگی بودند و هم اکنون در سلامت کامل هستند.

وی ادامه داد: از مردم می خواهیم با توجه به مشاهده موارد وجود قرص در کیک و کلوچه ها در مصرف این خوراکی ها نهایت دقت را انجام دهند.

صابری بیان کرد: نوع این قرصها هنوز مشخص نیست و در آینده در این زمینه اطلاع رسانی می شود.

همه کیک های حاوی قرص باز شده هستند

وی گفت: ما نمی دانیم این قرصها چگونه داخل این کیک ها قرار گرفته است چون در همه موارد کیک ها باز شده بودند و هیچ موردی که کیک به صورت بسته بندی دست ما رسیده باشد وجود ندارد.

وی گفت: این موارد به مراجع قانونی منتقل شده است و مسلما پیگیریهای لازم انجام می شود.

وی برافزایش بازرسی های بهداشتی تاکید کرد و افزود: مردم از استفاده کیک های مشکوک و غیر بهداشتی جدا خودداری کنند.

صابری ادامه داد: سه کودک در شهرستان بافت با این مشکل مواجه شدند که به بیمارستان این شهر مراجعه کردند و چهار مورد دیگر در شهر کرمان به بیمارستان افضلی پور مراجعه کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه مراکز توزیع مواد غذایی باید این گونه خوراکی ها را از توزیع کنندگان قانونی تهیه و در دسترس مصرف کننده قرار دهند گفت: مردم نیز باید مراقبتهای بهداشتی لازم در این زمینه را انجام دهند.

وجود این قرص ها در کیک های کودک به نظر می رسد یکی دیگر از سناریورهای طراحی شده توسط افراد مغرض برای ضربه به ایمنی صنایع غذایی کشور است

وجود این قرص ها در کیک های کودک به نظر می رسد یکی دیگر از سناریورهای طراحی شده توسط افراد مغرض برای ضربه به ایمنی صنایع غذایی کشور است که ورود فوری دستگاههای امینتی و برخورد با این اخلال گران امنیت ضروری است.

خانواده ها از دستگاههای قضایی و امنیتی می خواهند ضمن شناسایی فوری مسببان این حرکت زشت و عجیب که با سلامت کودکان بازی کرده است این افراد را با برخورد جدی قضایی مواجه کنند.

گمانه زنی در خصوص دست داشتن خرابکاران در این اقدام زمانی جدی تر می شود که مدیرکل غذا وزارت بهداشت چند ساعت قبل در گفتگویی جاسازی این کیکها را اقدامی عمدی توصیف کرده است که پس از خروج کیکها از کارخانه انجام شده است و این مسئول گفته است که هدفی جز تشویش اذهان عمومی در پشت این ماجرا نبوده است.

محمد حسین عزیزی در این خصوص گفته است تمام مواردی که به ما تحویل داده شده است کیکها باز شده بوده و قرص در آن ها مشاهده شده و در بازرسی ها از کیکهای بسته بندی شده در انبارها چنین مواردی مشاهده نشده است.

وی گفته است قرصها و کپسول ها مختلف از جمله آنتی بیوتیک و موارد دیگر بوده اند.

وی تاکید کرد: تا کنون در هیچ موردی که پاکت این کیک ها بسته بوده باشد وجود این کیک ها توسط بازرسان وزارت بهداشت مشاهده نشده است.

گمانه زنیهای مختلف از سوی دستگاهها انجام شده است اما مردم در حال حاضر منتظر بررسی مراکز امنیتی و پاسخ قطعی در خصوص وجود قرص در کیک ها هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.