در این نشست که صبح چهارشنبه به وقت محلی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، «نیکولای ملادنوف» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه با ارئه گزارشی درباره وضعیت نوار غزه گفت: باعث تاسف است که اعلامیه ایالات متحده در ۱۸ نوامبر اعلام کرده که شهرک ها را دیگر مغایر با قوانین بین‌المللی نمی داند.

وی افزود: موضع سازمان ملل در این زمینه بدون تغییر باقیمانده است. مطابق قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، فعالیت های رژیم صهیونیستی نقض آشکار قوانین بین‌المللی و یک مانع بزرگ برای دستیابی به راه حل دو کشور و یک صلح عادلانه، پایدار و جامع است.

به تازگی آمریکا اعلام کرده که شهرک های صهیونیست نشین در کرانه باختری رود اردن را غیرقانونی نمی‌داند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دوشنبه‌شب اعلام کرد،  دولت ترامپ «پس از مطالعه دقیق مباحث حقوقی همه طرف‌ها» اعلام می‌کند که شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری با قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست.
وی افزود که دولت ترامپ سیاست اتخاذ شده در دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را تغییر می‌دهد.
در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت، اعضای این شورا نیز در سخنانی مواضع خود را درباره شهرک های صهیونیست نشین اعلام کردند.

«دینا تیرانسیا دجانی» نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل نیز در سخنانش گفت: ما خواستار این هستیم که اسرائیل به قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت احترام بگذارد. باید بدانیم که ریشه مشکل، اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطینی ها توسط اسرائیل است.

وی با اشاره به مواضع تازه دولت ترامپ درباره شهرکهای صهیونیست نشین گفت که این کار نقض قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت است.

«ریاض مالکی» نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل نیز از سیاست دولت آمریکا درباره شهرک ها بشدت انتقاد کرد و گفت: دولتش به دادگاه بین المللی جنایات جنگی شکایت خواهد کرد.

وی در سخنانش خطاب به ۱۵ عضو شورای امنیت گفت:  پومپئو مسئولیت عواقب ناشی از بیانیه خطرناکش در مورد شهرک سازی را بر عهده دارد و این سخنان ما را وادار می کند که به دادگاه بین المللی جنایات جنگی درباره حرف‌ها و اقدامات وی اعلام شکایت کنیم.

در این نشست همچنین «جری ماتجیلا» نماینده دائم آفریقای جنوبی خواستار اقدام عملی این نهاد بین المللی علیه تل‌آویو شد.

وی گفت: الحاق سرزمین های کرانه باختری و ادامه ساخت و ساز شهرکها در این منطقه توسط اسرائیل، چشم انداز صلح را بیش از پیش خراب کرده و نمونه هایی از زیرپا گذاشتن قوانین بین المللی است.

در جلسه امروز شورای امنیت سازمان ملل، «دانی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی نیز حضور پیدا کرد و از سیاست های این رژیم در ساخت و گسترش شهرک ها حمایت کرد.

وی مدعی شد که این رژیم به دنبال صلح بوده و مانعی برای گفتگوها ایجاد نکرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.