به گزارش رویترز، سنا در بحبوحه سرکوب معترضان حامی دموکراسی در هنگ کنگ این طرح را به اتفاق آرا تصویب کرد.

تصویب این طرح محکومیت پکن را به دنبال داشت.

به دنبال تصویب سنا، این طرح اکنون راهی مجلس نمایندگان می شود که قبلا هم نسخه مورد نظر خود را در  حمایت از معترضان تصویب کرده بودند. مجلس نمایندگان و سنای آمریکا قبل از ارسال نسخه ای از این طرح برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای بررسی، باید اختلافات خود را حل کنند.

سنا همچنین طرح دیگری را به اتفاق آرا تصویب کرد که صادرات مهمات به نیروهای پلیس هنگ کنگ را منع می کند. در این طرح صادرات اقلامی همچون گاز اشک آور، اسپری فلفل، گلوله لاستیکی و اسلحه شوکر منع می شود.

هنوز کاخ سفید واکنشی نشان نداده و معلوم نیست ترامپ این  طرح را تصویب یا وتو خواهد کرد. یک مقام آمریکایی به تازگی گفت تصمیمی گرفته نشده است.

مقام مذکور -که نامش فاش شده - گفت: اگر این طرح روی میز ترامپ قرار گیرد ممکن است مذاکرات فشرده ای بین مشاورانش انجام شود که نگران تاثیر آن در تضعیف مذاکرات تجاری با چین هستند.

سفارت چین در واشنگتن هنوز دراین باره اظهار نظر نکرده است.

«چاک  شومر» سناتور دموکرات به دنبال تصویب  این  طرح گفت: ما  پیام خود را برای رئیس جمهور چین ارسال کردیم: سرکوب آزادی ها در هنگ کنگ یا شمال غرب چین یا هر جای دیگری دوام نخواهد آورد.

«میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنای آمریکا پیشتر از دولت ترامپ خواست علنا از معترضان هنگ کنگی حمایت کند.

هنگ‌کنگ در پنج ماه اخیر شاهد ناآرامی‌ها و درگیری گسترده‌ای است؛ اعتراض‌ها در منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ از ۱۹ خرداد امسال شروع شد؛ عده‌ای از جوانان هنگ‌کنگی در اعتراض به ارائه لایحه «استرداد مجرمان به چین» در پارلمان این منطقه، تظاهراتی برگزار کردند؛ آنها معتقد بودند این لایحه که اجازه استرداد مجرمان به چین را ممکن می‌کند موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ می‌شود.

دولت محلی هنگ‌کنگ بعد از اعتراض مردم منطقه تصمیم گرفت این لایحه پیشنهادی را به مدت نامحدود به حالت تعلیق در آورد و سپس به طور کامل آن را پس گرفت؛ اما اعلام منتفی شدن کامل آن نیز نتوانست اعتراض‌ها را آرام کند و معترضان همچنین به تظاهرات ادامه داده‌اند.

در این هفته، بسیاری از مکان‌های آموزشی، دانشگاه‌ها و مدارس در هنگ‌کنگ به صحنه نبرد بین معترضان و نیروهای پلیس تبدیل شده است. بسیاری از راه‌ها از سوی شورشیان مسدود شد؛ آشوبگران با ریختن بنزین روی یک نفر، او را آتش زدند و یک نفر نیز از سوی پلیس هدف گلوله قرار گرفت. بسیاری از ایستگاه‌های متروِ هنگ‌کنگ نیز در جریان اعتراض‌ها به آتش کشیده شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.