عبدالناصر همتی در  پست اینستاگرامی خود به مناسبت روز ۱۳ آبان نوشت: امروز ۱۳ آبان ۹۸ و یک سال از شروع جنگ اقتصادی و تحریم بانکی و صادرات نفت ایران، توسط آمریکا می‌گذرد. آن روزها پیش‌بینی یک سال بعد مشکل و تا حدی نگران‌کننده بود اما آمریکا با تدابیر یک سال فشار حداکثری به هدف اصلی‌اش که از هم فروپاشی اقتصاد و در نهایت به زانو درآوردن ایران بود، نرسید.

وی ادامه داد: نرخ ارز که خود آمریکایی‌ها از آن به عنوان شاخص مهم تاثیر فشار یاد می‌کردند، از ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۷ به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان در سال ۹۸ رسید. (۲۱ درصد افزایش قدرت پول ملی)

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تورم ناشی از تغییر نرخ ارز و اختلال در بخش اقتصاد، فشار زیادی به اقتصاد ایران خصوصا اقشار با درآمد پایین و ثابت وارد آورد و رفاه بخش مهمی از مردم بابت تحریم آسیب دید که نیاز به ترمیم دارد.

وی ادامه داد: نهایتا ثبات نسبی به اقتصاد بازگشت و شاخصه‌های مهم اقتصادی نظیر تورم و رشد غیرنفتی به آرامی در مسیر بهبود قرار گرفت.

همتی تصریح کرد: از حالا تلاش‌ها در اقتصاد بایستی متمرکز شود در رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی و رونق تولید ملی، کاهش اتکاء بودجه دولت به نفت و ایمن‌سازی اقتصاد نسبت به نوسانات درآمدهای نفتی و سرعت دادن به روند اصلاح نظام بانکی کشور.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.