پیام آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در چهارمین مراسم جایزه جهانی خشت طلایی تهران از سوی نماینده سازمان ملل در ایران قرائت شد.

پیام آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به شرح ذیل است:

امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و تخمین زده می‌شود تا پایان سال ۲۰۵۰ این نسبت به دو سوم برسد. هنوز بسیاری از سازه‌هایی که برای اسکان و ارائه خدمت به این جمعیت شهرنشین رو به افزایش است ساخته نشده و حتی ساخت شهرهای جدید دیگری نیز مورد نیاز خواهد بود. این امر فرصت‌های بسیاری را برای ایجاد راه‌حل‌های کارآمد در خصوص موضوعاتی مانند تغییرات اقلیمی فراهم آورده و راه‌های جدیدی را به سمت آینده‌ای پایدارتر به روی ما می‌گشاید.شهرها بیش از دو سوم انرژی جهان را مصرف می‌کنند و تولیدکننده بیش از ۷۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای هستند.

تصمیماتی که در دهه‌های آینده در رابطه با زیرساخت‌های شهری گرفته می‌شود تأثیرگذارترین تصمیمات در نمودار تولید گازهای گلخانه‌ای خواهد بود بدون شک شهرها تعیین کننده موفقیت یا شکست ما در برابر کنترل تغییرات اقلیمی خواهند بود.

شهرها علاوه بر تأثیری که بر رد پای اکولوژی خواهند داشت بیش از ۸۰ درصد تولید خام محصولات داخلی در جهان را بر عهده دارند. مرکز آموزش و کارآفرینی و قطب‌هایی از خلاقیت و نوآوری هستند که غالباً جوانان در رأس آنها قرار دارند.

بسیاری از راه حل‌هایی که برای حرکت به سوی آینده‌ای پایدار و کم کربن وجود دارند از حمل و نقل عمومی برقی گرفته تا استفاده از انرژی تجدیدپذیر و مدیریت بهینه پسماند هم اکنون در دسترس قرار دارند و شهرها در نقاط مختلف دنیا در حال تبدیل آنها به واقعیت هستند.

روز جهانی شهرها آخرین روز از ماه اکتبر شهریست ماهی که به افزایش آگاهی جمعی نسبت به چالش‌های شهری موفقیت‌ها و پایداری اختصاص داده شده است. اکنون به پایان این دوره رسیده ایم بیایید متعهد شویم تا نوآوری‌ها را در راه تضمین زندگی بهتر برای نسل‌های آینده به کار بگیریم و مسیری را به توسعه شهری پایدار و فراگیر برگزینیم که به سود همگان باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.