مقامات فیلیپین، اندونزی و مالزی، اعلام کردند با حملات تلافی‌جویانه احتمالی اعضای داعش، پس از کشته شدن سرکرده این گروه تروریستی، مقابله خواهند کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «دلفین لورنزانا» وزیر دفاع فیلیپین گفت، مرگ «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش موجب خشم اعضای این گروه شدن و آن‌ها همچنان خطرناک و قادر به حمله خواهند بود.

منطقه «میندانائو» در فیلیپین یکی از مراکز نفوذ و گسترش تفکرات افراطی داعش است و ارتش این کشور طی سال‌های اخیر عملیات‌های گسترده‌ای برای شکست شبه‌نظامیان مرتبط با داعش انجام داده است.

لورنزانا گفت، با توجه به جایگاه البغدادی، [مرگ او] ضربه‌ای به این سازمان وارد می‌کند. اما با توجه به عمق و گستردگی این سازمان در نقاط مختلف جهان این تنها یک عقب‌نشینی موقت خواهد بود و فردی جانشین او خواهد شد.

جنوب شرق آسیا همواره یکی از نقاط تمرکز داعش بوده است. فیلیپین، مالزی و اندونزی درخصوص حامیان محلی داعش و احتمال بازگشت داعشی‌های دارای ملیت این کشورها که در عراق و سوریه به سر می‌برند ابراز نگرانی کرده‌اند.

تنها در فیلیپین، داعش از ابتدای تابستان سال گذشته مسئولیت چهار حمله انتحاری را بر عهده گرفته است. دشوارترین نبرد این کشور از زمان جنگ جهانی دوم، در سال ۲۰۱۷ علیه شبه‌نظامیان وابسته به داعش رخ داد که می‌خواستند کنترل برخی نواحی آن را در دست بگیرند.

مالزی نیز که طی سال‌های اخیر بیش از ۴۰۰ نفر به اتهام ارتباط با داعش دستگیر کرده است، در حالت آماده‌باش قرار دارد.

«ایوب خان میدین پیتچای» رئیس پلیس ضد تروریسم مالزی در این باره گفت، نگرانی اصلی از سرکرده داعش نیست بلکه از تأثیرات آموزه‌های آن است.

ایوب خان گفت، کشته شدن البغدادی خبر خوبی است؛ اما مرگ او تأثیر اندکی در کشورش خواهد داشت زیرا مشکل اصلی که گسترش ایدئولوژی داعش است همچنان پابرجا است.

وی افزود: «بیشترین نگرانی ما از حملات "گرگ‌های تنها" و کسانی است که از طریق اینترنت به افراط‌گرایی رو می‌آورند. ما همچنان شاهد گسترش آموزه‌ها داعش به صورت آنلاین هستیم. انتشارات و مجلات سال‌های قبل داعش درحال انتشار و توزیع مجدد هستند».

اندونزی، از دیگر کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا و پرجمعیت‌ترین کشور دارای اکثریت مسلمان در جهان است که با احیای داعش دست‌وپنجه نرم می‌کند و صدها نفر را به اتهام ارتباط با این گروه تروریستی دستگیر کرده است.

به گفته مقامات اندونزیایی، حدود ۵۰۰ نفر از این کشور به سوریه سفر کرده‌اند تا به داعش ملحق شوند و هزاران نفر دیگر در این کشور تحت تأثیر آموزه‌های این گروه افراط‌گرا هستند.

آژانس اطلاعاتی اندونزی اعلام کرده در برابر اقدامات تلافی‌جویانه داعش در این کشور آمادگی دارد.

«واوان پوروانتو»، سخنگوی این نهاد گفت: «این یک جنگ است. باید [عملیات] ضدتروریسم یا چیزی مشابه آن صورت گیرد. در خصوص مباحث امنیتی، اطمینان داریم که امنیت کشور را تأمین می‌کنیم».

شامگاه یکشنبه به وقت تهران، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست خبری رسماً ادعا کرد که واشنگتن در یک عملیات ویژه موفق شده است البغدادی را در شمال غرب سوریه از بین ببرد. به گفته او البغدادی با منفجر کردن جلیقه‌اش، خود و سه فرزندش را کشته است. این ادعا البته با تشکیک مواجه شده، از جمله از سوی روس‌ها.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.