، فرهاد دژپسند در بازدید از پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص  هوشمندسازی اقتصاد به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های کارکرد شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: یکی از پایه‌ها اصلی اقتصاد هوشمند اقتصاد دانش بنیان است که در آن‌جا شرکت‌های دانش بنیان از موضع تکنولوژی و دیجیتالی و مواردی از این دست نقش کلیدی پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم در خصوص مالیات، بانکداری، صدور مجوز، گمرک و مواردی از این دست، نقش آدم را به عنوان عامل و اپراتور به صفر برسانیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: ما برای اینکه روی پای خودمان بایستیم باید به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان و مبتنی بر علم و منابع داخلی برویم. قدرت هضم و انتقال تکنولوژی‌های خارجی را داشته باشیم، بدون اینکه بخواهیم به آن‌ها وابستگی پیدا کنیم.

دژپسند اضافه کرد: این مسیر را نمی‌توانیم برویم مگر اینکه به نسل جوان اجازه دهیم تا در حوزه شرکت‌داری، تبدیل دانش‌ خود به نمونه‌ها و به مرور به محصولات انبوه وارد شود تا این مسیر را طی کنند و بتوانیم آن‌چه که امروز نیازمند واردات آن‌ها هستیم را تولید کنیم.

وی افزود: این عمل ما به این مفهوم نیست که ما استراتژی جایگزین واردات را به طور مطلق بپذیریم بلکه به این معناست که ما در مسیر تکاملی باید بنیان‌هایی سازمان بدهیم که نیازمندی‌هایش را خودش به صورت فعال و پایه‌ای تولید و تامین کند. لازمه این امر آن است که ببینیم شرکت‌های دانش‌بنیان با چه مشکلاتی مواجه هستند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به امکان وجود موانع برای شرکت‌های دانش‌بنیان، خاطر نشان کرد: من به این‌جا آمده‌ام تا حداقل مشکلاتی را که در حوزه سیاست‌های اقتصادی، مالیات، بانک، بیمه، گمرک و فضای کسب و کار دارند بررسی کنیم تا با کمک دستگاه‌های اجرایی به رفع این مشکلات اقدام کنیم تا محیط برای فعالیت راحت‌تر و آسان‌تر آن‌ها فراهم شود.

دژپسند بیان کرد: اگر ما بخواهیم به اهداف چشم انداز حتی با ۱۰ سال تاخیر و تعویق هم برسیم یکی از ارکان این حرکت عظیم شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی هستند من این کلمه واقعی را می‌گویم تا شبهه‌زدایی شود، خیلی از شرکت‌ها متاسفانه اکنون برای استفاده از فرصت‌های قانونی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، با یک آرایش خود را شرکت دانش‌بنیان معرفی می‌کنند و این ظلم به شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی است و ما واقعا باید به آن‌جا برسیم که وقتی احساس کردیم که از آن معیارها فاصله گرفتیم خودمان این مسئله را اعلام کنیم.

وی اضافه کرد: ما شرکت های دانش بنیان واقعی زیادی نیاز داریم و همچنین آن ها باید پویایی بالایی داشته باشند. اگر شرکت دانش بنیان یک خط را بگیرد و برود فایده ندارد بلکه باید زایش فکری و خلاقیت آن بالا باشد. این خلاقیت و نوآوری پویا است که باعث می‌شود ما این شرکت‌ها را اهرمی برای رشد اقتصادی در نظر بگیریم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: اگر این کار را انجام دادیم می‌توانیم امیدوار باشیم که متکفل بخشی از ماموریت‌ها و وظایف تحقق یک جامعه مدرن را عهده‌دار بودیم اگر نه داریم خودمان را سرگرم می‌کنیم. من بر سر این مسئله در وزارت اقتصاد جدی هستم.

دژپسند در پاسخ به این سوال که چرا وزارت صمت با وجود تولید یک محصول در داخل ثبت سفارش در خصوص آن انجام می‌دهد، گفت: تولیدات ما شاید به اندازه کفایت نرسیده باشد به عنوان مثال اگر نیاز کشور ده واحد است و تولید داخل هفت واحد است باید سه واحد دیگر را تامین کنیم. یک زمان اگر تولید ما افزون باشد در آن صورت باید برویم به سمت اعمال تعرفه‌های بالا تا واردات آن کالا برای واردکننده اقتصادی نباشد. از آن طرف تسهیلاتی ایجاد کنیم تا تولید کننده بتواند به راحتی کار صدور را انجام بدهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.