علی ربیعی سخنگو دولت در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص سرانجام لوایح مرتبط با FATF، گفت: اگر وارد فهرست سیاه FATF‌ شویم بانک‌های ایرانی نمی‌توانند در خارج کشور فعالیت کنند.

وی همچنین در خصوص بخشنامه تفکیک فضای کاری زنان و مردان در ادارات و ممنوعیت منشی زن برای مدیران مرد، افزود: هیچ بخشنامه‌ای در دولت در مورد جنسیت منشی نداشته‌ایم.خوشبختانه زنان هم در دانشگاه‌ها در حال رشد هستند و هم در آخرین گزارش در مناصب مدیریتی زنان بیشتر رشد کرده‌اند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از فارس و ایسنا بخوانید؛

* بهبود روابط با کشورهای منطقه  در حال رخ دادن است، ما از روابط دوجانبه برای حفظ امنیت منطقه استقبال می‌کنیم.

* {در پاسخ به سوالی درباره‌ آخرین اخبار در مورد پذیرفتن سی‌اف‌تی و پالرمو}: سی‌اف‌تی و پالرمو برای ما بسیار مهم است. امروز صبح قبل از جلسه هیات دولت جلسه‌ای در این زمینه تشکیل شد. تحلیل ما این است که اگر ما به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف برویم تسلط اطلاعاتی بیگانگان بر ما بیشتر می‌شود؛ یعنی بر خلاف تصور آنهایی که معتقدند اگر به FATF بپیوندیم تسلط اطلاعاتی بر ما بیشتر می‌شود.

* امروز مطرح شد آنها حتی می‌توانند ردیابی کنند که یک پول از چه طریقی برای تامین مخارج یک زندانی ایرانی در خارج از کشور ارسال می‌شود. ما در دولت معتقدیم نپیوستن به لوایح مربوط به اف ای تی اف هم به ما اتهام وارد می‌کند و هم موجب اشراف اطلاعاتی بیشتر در کشور می‌شود. تحفظ‌های ما نیز هیچ مشکل امنیتی برایمان درست نمی‌کند.

* پیوستن به این لوایح بیشتر به نفع منفعت ملی است و این لوایح نباید رد شود، ما نباید بی‌خود بهانه به دیگران بدهیم. اکنون می‌گویم که ما وارد لیست سیاه نشده‌ایم پس باید مقاومت کنیم. همین‌ها بوده‌اند که می‌گفتند مگر آمریکا از برجام خارج می‌شود؟ ولی آمریکا خارج شد. دولت به مقاومت در برابر فرد زورگویی مثل ترامپ اعتقاد دارد. اما ما معتقدیم مقاومت باید جایی انجام شود که ارزش دارد. دولت در زمینه مقاومت از دیگران پیشتازتر است.

* {درباره‌ تصویب لوایح FATF در جلسه سران قوا}: این موضوع در دو جلسه سران قوا مطرح شد و اعضا بر  اجرای این لوایح تاکید داشتند. مصوبات این جلسات نیز به استحضار رهبری می‌رسد.

* {با اشاره به ارائه گزارش شهردار تهران در جلسه هیات دولت}:  بنا بر این گزارش طرح چهار خط جدید مترو به خطوط مترو اضافه می شود. رئیس‌جمهور هم تاکید کرد که دولت کمک لازم را برای تکمیل خطوط مترو انجام می دهد. ۶۳۰ واگن جدید هم با رقم ۸۰۰ میلیون یورو از محل خط اعتباری فاینانس چین خریداری می شود. همچنین قرار شد ۱۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خطوط شش و هفت مترو منتشر شود.

* ۷۷۴ میلیارد تومان برای وزارت کشاورزی در نظر گرفته شد تا خسارات ناشی از سیل به زیرساخت‌های کشاورزی جبران شود. ۱۵۰ میلیارد تومان نیز برای آموزش و پرورش اختصاص داده شد تا واحدهای آموزشی خسارت دیده از سیل را بازسازی کنند. ۳۰ میلیارد تومان هم برای وزارت ورزش برای بازسازی زیرساخت‌های ورزشی در نظر گرفته شد.

* در جلسه امروز هیات دولت گزارشی درباره وضعیت اقتصادی کشور ارائه شد، تورم نقطه به نقطه ماه مهر ۳/ ۲۸ درصد رسیده است که قبلا تا ۵۲ درصد بالا رفته بود. امروز اقتصاددانان دولت تحلیل کردند که روند کاهشی تورم ادامه می‌یابد. تورم دوارده ماهه هم ۹/ ۴۰ درصد است که در مهر ماه ۳/ ۴۰ درصد بوده است که شش دهم درصد کاهش داشته است که نشانه مثبتی است، البته ما مطلع هستیم که تورم قدرت خرید مردم را کم کرده است، ولی روند شتابان تورم کاهش یافته است.

* {با اشاره به گزارش وزیر تعاون از موضوع آذرآب و هپکو در هیات دولت}: تصمیم خوبی اتخاذ شده که البته مصبه دولت هم نبوده است که پیمانکاران وزارت نفت ۶۰ میلیون یورو قرارداد خواهند داشت که ۴۰ میلیون یورو با ماشین سازی و ۲۰ میلیون یورو با آذرآب خواهند بود که تحرکی به تولید خواهد داد. برای خریداران تولیدات این دو شرکت نیز در دولت مباحثی انجام شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.