محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص گام بعدی ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای برجام، گفت: احتمال اینکه گام چهارم برداشته شود وجود دارد.

وی با اشاره به توافق اخیر روسیه و ترکیه درباره شمال سوریه، ادامه داد: در هیات دولت بحث نشد ولی موضع ایران روشن است. ایران از یک سو آنچه مربوط به مسائل امنیتی ترکیه است را درک کرده و به رسمیت میشناسیم ولی از طرف دیگر تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و به گونه ای نباشد که این حملات باعث تجزیه سوریه نشود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از فارس بخوانید؛

* توافق دیروز به نظر می‌رسد در این مسیر است و به طورکلی ایران از اینکه دوباره جنگ نمی‌شود استقبال می‌کند.

* { با اشاره به اظهارات اخیر اردوغان درباره ایران}: اظهارات اردوغان در ارتباط با دولت ایران نیست بلکه در واکنش به نوع مطالبی است که به صورت پراکنده در ایران مطرح می‌شود. ایران روابط خوبی با ترکیه و سوریه دارد. ایران باید مراعات کند که نقشی داشته باشد که به این درگیری ها دامن نزند.

* {درباره‌  انتشار خبر ممنوعیت به کارگیری منشی زن برای مدیران مرد و بالعکس}: چنین بخشنامه‌ای را ندیدم و سوال هم کردم کسی نمی‌دانست. نمی‌دانیم این خبرها چطور تولید می‌شود. اتاق فکرها علیه دولت بسیار فعال هستند و هرچه به انتخابات مجلس نزدیکتر میشویم این نوع خبرسازی ها بیشتر میشود.

* { درباره سرنوشت لوایح FATF و اظهارات اخیر جهانگیری}: موضع دولت درباره FATFروشن است. ایران بحث عضویت در FATF را ندارد، بلکه نکته مهم همین ۴ لایحه است که مراحلش طی شده و نظرات مختلفی است که گرفته شده است. دولت نظرات را اعمال کرده است.

* نکته مورد توجه دولت نیاز ایران به این لوایح است. ما برای شفاف سازی و مقابله با پولشویی به این لوایح احتیاج داریم. برای جلوگیری از انتشار شایعه حمایت ایران از برخی گروه ها احتیاج دارد و موجب تسهیل روابط بانکی می‌شود. متاسفانه برخی این لوایح را سیاسی و جناحی کردند و مخالفت می‌کنند. مخالفان در هرجا که هستند باید مسئولیت مخالفت خود را با FATF بپذیرند.

* درباره این لوایح در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بحث شده و نتیجه این مباحث به رهبری اعلام شده است. دولت و مجلس کار خود را انجام داده‌اند ولی آن نهادی که مانع تراشی کرده باید صریح به مردم هزینه اقدام خود را اعلام کند.

* با توجه به اینکه در آخرین تصمیم گرفته شده، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به ایران ۴ ماه فرصت داد و در طول این مدت اگر این اقدامات صورت نگیرد، جلسه دیگری تشکیل نمی‌شود و به شکل خودکار به لیست سیاه وارد می‌شویم و عملاً "خودمان خودمان" را درباره روابط بانکی با دنیا تحریم می‌کنیم.

* باید این موضوع را به صورت شفاف به مردم اعلام کنیم که دولت و مجلس کارهای لازم را انجام دادند و هر جا مانع تراشی بوده باید همانجا مسئولیت را بپذیرد.

* { در پاسخ به سوالی درباره رویکرد حزب اعتدال و توسعه در انتخابات}: نه ائتلاف را می‌توان تایید کرد و نه جدایی را. چرا که ما هنوز وارد این بحث نشده‌ایم. ما در شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه درباره انتخابات زیاد بحث کردیم. استان‌های ما فعال هستند و کار می‌کنند. ولی اینکه ما چگونه می‌خواهیم وارد بشویم صبر کردیم که کمی پیش برویم تا روشن بشود.

* ضمن اینکه ما از خود اصلاح‌طلبان هم فقط یک صدا نمی‌شویم و انواع و اقسام صداها از آنجا بیرون می‌آید. یعنی امروز تفرقی که در اصولگرایان هست همین تفرق در اصلاح‌طلبان هم وجود دارد. ما باید ببینیم بالاخره آن صدای واحد چیست و بعداً تصمیم بگیریم.

* ما از روز اول هیچ وقت حزب اعتدال و توسعه عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان نبوده است ما در مقطع انتخابات مجلس سال ۹۴ و همچنین در انتخابات ریاست جمهوری باهم ائتلاف کردیم. حال اگر لازم باشد مجدداً با هم صحبت می‌کنیم و اگر فضا مناسب باشد این کار را خواهیم کرد.

*{در پاسخ به سوالی درباره نفوذ در دولت پس از دستگیری روح‌الله زم}: آنها با این قبیل ادعاهایی که صورت می‌گیرد در واقع فرار به جلو می‌کنند. الان کسانی که اسم آنها درآمده از خود آنها هستند و این شایعات را به این دلیل درست می‌کنند که خیلی از آنهایی که دستگیر شده‌اند با افراد دیگر قاطی شوند.

* خوشبختانه آنقدری که من اطلاع دارم دولت، دولت پاکی است و همه کارهای دولت شفاف است. همانطور که قبلاً هم گفتم می‌خواهیم مدعی‌العموم بیاید و با کسانی که اتهام می‌زنند برخورد کند که آنها براساس چه سند و مدرکی این حرف‌ها را بیان می‌کنند. ما آن چیزی که اعلام کرده بودند را بررسی کردیم و هیچ اتفاقی نیفتاده بود دیروز هم سخنگوی قوه قضائیه این را اعلام کرد به نظر من اینها شایعه است.

* { درباره حضور رئیس جمهوری در اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد}: جلسه وزرای کشورهای عضو این سازمان امروز تشکیل شد، فردا هم روسای کشورها حضور پیدا خواهند کرد و روز جمعه صبح هم جلسه اصلی اجلاس سران تشکیل خواهد شد.

* با توجه به اینکه ایران همواره یکی از کشورهای بسیار فعال در جنبش عدم تعهد بوده و همکاری های مختلفی با این سازمان در موضوعات مختلف جهانی دارد و آنها هم در شرایط خاصی مانند دوران جنگ و مسائل هسته ای با بیانیه های خود از ایران حمایت کردند، به همین دلایل ما همواره سعی کرده‌ایم که ارتباط نزدیکتر با جنبش عدم تعهد داشته و تلاش کنیم انسجام این جنبش پایدار بماند.

* از طرف دیگر یکی از خواسته های فرستاده رئیس جمهوری آذربایجان در سفر خود به ایران این بود که رئیس‌جمهوری حتماً در این اجلاس شرکت کند و علاوه بر دعوت نامه ای که فرستاده بود؛ خواست که به وی وقتی برای مذاکرات دو جانبه بدهد. در کنار مذاکرات دو جانبه با آذربایجان و اجلاس عدم تعهد، تعدادی ملاقات با روسای کشورها هم در نظر گرفته شده است و سفر هم ۲۴ ساعته از پنجشنبه ظهر تا جمعه ظهر خواهد بود.

* {درباره توافقنامه بین ترکیه و روسیه درباره شمال سوریه}: در این زمینه در بحثی در هیات دولت صورت نگرفت اما موضوع روشن است. ما نگرانی های امنیتی ترکیه را در مرز به رسمیت می‌شناسیم و معتقدیم که باید به گونه‌ای مسائل پیش رود که ترکیه نگرانی امنیتی در مرزهای خود نداشته باشد از طرف دیگر به این هم اعتقاد داریم که تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و این حملات و اقدامات باعث تجزیه سوریه نشود.

* به نظر می رسد که آنچه دیروز توافق شد به این سمت گام بر می دارد و ما از عدم شروع دوباره جنگ استقبال می کنیم و هم پوتین و هم اردوغان اعلام کردند که بنای گرفتن خاک سوریه را ندارند و ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم و ایران هم به این آتش‌بس و پایداری آن کمک خواهد کرد.

* {درباره اظهار نارضایتی رئیس‌جمهوری ترکیه از برخی موضع گیری های داخل ایران علیه حمله به شمال سوریه}: این موضوع در ارتباط با موضع دولت ایران نیست و درباره تبلیغات و موضع گیری هایی است که پراکنده انجام می گیرد. رئیس جمهوری ترکیه در جای دیگری از موضع گیری رئیس جمهوری ایران تشکر کردند و بر این اساس معتقدم ما هم روابط بسیار خوب با ترکیه و هم روابط بسیار خوب با سوریه داریم و باید مراعات کنیم. جایگاه و نقشی برای خود قائل شویم که به این درگیری ها دامن زده نشود و نقش آرامش دهنده و میانجی گرانه داشته باشیم. رسانه ها هم باید مقداری موضوع را مد نظر قرار دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.