ژنرال دیوید پترائوس در گفتگو با جِیک تَپر مجری برنامه « استیت آو یونین» در شبکه تلویزیونی سی ان ان به پرسش های مربوط به خروج نظامیان آمریکایی از شمال شرق سوریه پاسخ داد.

مجری سی ان ان پرسید: مایک اسپر وزیر دفاع آمریکا شب گذشته گفت درحالیکه دولت ترامپ به برنامه خود برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه ادامه می دهد دست کم شماری از ۱۰۰۰ نظامی آمریکایی از سوریه به غرب عراق منتقل خواهند شد. تصمیم رئیس جمهور آمریکا به خروج نظامیان آمریکایی از سوریه با انتقادت شدید مقامات ارشد فعلی و سابق آمریکایی همراه شده است که تصمیم رئیس جمهور آمریکا را «اشتباه راهبردی» و « تنها گذاشتن هم پیمانان کُرد» توصیف کردند.

مجری سی ان ان افزود: وزیر دفاع آمریکا می گوید خروج نظامیان آمریکایی از سوریه انجام می شود و ۱۰۰۰ نظامی آمریکایی به غرب عراق خواهند رفت. پرسش من از شما به عنوان فردی که با کُردها در عراق کار کردید این است که آیا آمریکا به کُردها خیانت کرد؟

ژنرال دیوید پترائوس پاسخ داد: من معتقدم که ما شرکای کُرد خود را در سوریه تنها گذاشتیم. آنها بیش از ۱۰ هزار تلفات داشتند و در نبرد با گروه تروریستی داعش شرکت داشتند. آنها در از بین بردن خلافت داعش نقش داشتند و قطعا این کار را با مشورت و کمک ما انجام دادند اما اقدامی که آمریکا انجام داد به صورت ناگهانی بود. کاری که آمریکا کرد یک خروج مرحله ای و از قبل برنامه ریزی شده نبود. خروج آمریکا بسیار ناگهانی انجام شد. چنین خروجی به جنگ بی پایان خاتمه نمی دهد بلکه احتمالا باعث طولانی شدن آن می شود چون در پی این اقدام آمریکا داعش فرصت ظهور مجدد می یابد. فراموش نکنید که هنوز ۲۰ تا ۳۰ هزار جنگجوی داعش در مناطقی از عراق و سوریه حضور دارند. ما هنوز ابوبکر البغدادی را دستگیر نکرده ایم. اکنون وضعیت در شمال شرق سوریه آشفته است. ترکیه وارد این منطقه شده است. ایران , روسیه و نیروهای بشار اسد دارند وارد می شوند. ما پیروزی را به آنها تقدیم کردیم. بنابر این باید گفت این اقدام یک موفقیت راهبردی نبود بلکه همانطور که سناتور میچ مک کانل توصیف کرد یک اشتباه راهبردی بزرگ است.

 

 

مجری سی ان ان خطاب به ژنرال دیوید پترائوس گفت: شما گفتید که آمریکا همپیمانان کُرد خود را تنها گذاشت. آیا آمریکا به آنها خیانت نکرد؟

ژنرال دیوید پترائوس پاسخ داد: من معتقدم که همین طور است (خیانت کرده است). من به صورت علنی نیز این را گفتم. من در ۲۴ تا ۴۸ ساعت گذشته نیز این موضوع را اعلام کردم. وقتی که من به عنوان یک ژنرال وارد شمال عراق شده بودم به موصل رفتم , آنها عادت داشتند بگویند که کُردها دوستی جز کوهها ندارند! من به آنها گفتم نه نه! شما فقط با کوهها دوست نیستید بلکه آمریکایی ها دوستان شما هستند! فکر نمی کنم که الان بتوان این را به ژنرال مظلوم (کوبانی عبدی)- فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک - گفت. وی به شدت انتقاد کرده است. وی فرمانده کردهای سوریه است.

مجری سی ان ان از ژنرال دیوید پترائوس خواست به بخش هایی از صحبت های دونالد ترامپ گوش کند و واکنش خود را بیان کند.

در ادامه دونالد ترامپ نشان داده شد که می گفت: بعضی وقت ها باید اجازه بدهیم که آنها بجنگند. مثل دو کودکی که شما اجازه می دهید با هم دعوا کنند و سپس آنها را جدا می کنید.

مجری سی ان ان گفت: منظور ترامپ کردها و ترک ها است! برداشت شما چیست؟

ژنرال دیوید پترائوس پاسخ داد: بار دیگر می گویم که عدم برنامه ریزی و شتابزدگی در اجرای این خروج, مشکل ساز بوده است. چیزی که ما پس از خروج از سوریه به جا گذاشته ایم وضعیتی آشفته است.

 

 

مجری پرسید آیا آمریکا دارد از پاکسازی نژادی (کردها) در شمال شرق سوریه حمایت می کند؟

ژنرال دیوید پترائوس پاسخ داد: قطعا این اقدام آواره کردن نژادی است و شاید هم به پاکسازی نژادی تبدیل شود. از حرف های من برداشت اشتباه نشود. ترک ها نگرانی های امنیتی مشروعی درباره کردهایی دارند که شرکای ما بودند. آنها روابطی با پ.ک.ک یا همان تروریست های کُرد در ترکیه دارند. ما نیز آنها را یک گروه تروریستی اعلام کردیم. مسئله این است که ما خیلی سریع اقدام کردیم. ما عملا داریم از پایگاههای خود خارج می شویم و تلاش می کنیم چیزهای حساس را از آنجا خارج کنیم و سپس پایگاههای خود را بمباران کنیم. ده هزار کُرد جان خود را از دست دادند. نیروهای ویژه ما سالها تلاش کردند. هم پیمانان انگلیسی و فرانسوی ما نیز مجبور به خروج شدند چون اگر زیرساخت های ما در منطقه نباشد آنها نمی توانند در منطقه بمانند. این همه اقدامات ما سالها طول کشید ولی طی چند روز ما همه این تاسیسات و تجهیزات را در میدان نبرد به حال خود گذاشتیم و رها کردیم.

ژنرال دیوید پترائوس در ادامه گفت: من اغلب به مخاطبان خارجی آمریکا در سایر کشورها اطمینان داده ام که سیاست خارجی آمریکا فقط رئیس جمهور نیست بلکه کنگره, دادگاهها و سایرین هستند. من به آنها گفتم که توئیت های رئیس جمهور آمریکا را بخوانید اما این توئیت ها نظرات بدون سانسور فرمانده کل ارتش آمریکا هستند که بزرگترین قدرت جهان است. من به آنها می گفتم که به نظامیان آمریکایی , منابع مالی و سیاست های آمریکا توجه کنید اما در این مسئله (خروج از شمال شرق سوریه) توئیت های رئیس جمهور آمریکا به سیاست خارجی این کشور تبدیل شد که مایه نگرانی است.

دیوید پترائوس در پاسخ به خودداری دولت ترامپ از اعطای کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین و ارتباط دادن آن با تحقیق اوکراین از جو بایدن و پسرش هانتر بایدن و نیز انتخابات ریاست جمهوری گفت: این اقدام واقعا نگران کننده است. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم دولت ترامپ دولتی است که بالاخره موشک های دوش پرتاب و ضد تانک جَوِلین(Javelin) را در اختیار اوکراین قرار داد که کنگره آن را تصویب کرده بود اما دولت قبلی آن را تقدیم اوکراین نکرده بود. این گام دولت ترامپ گامی اطمینان بخش بود. من سه ماه پیش اوکراین بودم. اکنون دوره ای امیدوار کننده اما شکننده برای اوکراین است. آنها رئیس جمهور جدیدی دارند. وی از اکثریت پارلمانی برخوردار است که برای تصویب اصلاحات واقعی لازم است. فراموش نکنید که نبرد واقعی در اوکراین مبارزه با فساد در کیف است.

اقدام رئیس جمهور ترامپ در ماجرای بایدن و تحقیق اوکراین مسئله ای جدی است. امتناع از اعطای کمک نظامی به اوکراین نگران کننده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.