وزارت امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) بار دیگر ضمن انتقاد از تهاجم ترکیه در شمال سوریه اعلام کرد که این عملیات نظامی به تشدید جدی تنش‌ها منجر شده است.

بنا به گزارش خبرگزاری اینترفکس، وزارت امور خارجه روسیه همچنین با تأکید بر اهمیت نقش سوریه در برقراری امنیت مرز ترکیه اعلام کرد: «راه‌حل اوضاع روسیه از طریق واگذاری کنترل مرز ترکیه-سوریه به دمشق محقق می‌شود».

وزارت خارجه مسکو همچنین به نقش عملیات نظامی ترکیه در تضعیف نگهبانی از زندانیان داعش در شمال سوریه نیز اشاره کرد و گفت:‌«محافظت از شبه‌نظامیان بازداشتی داعش بعد از آغاز عملیات نظامی ترکیه در سوریه به معضل بزرگی تبدیل شده است».

وزارت خارجه روسیه در حالی امروز به عملیات نظامی ترکیه مجدداً واکنش نشان داده است که صبح امروز، منابع نزدیک به شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (س.د.ف) ادعا کرده بودند نظامیان ترکیه‌ای در جریان حملات خود به مناطق مسکونی رأس العین، از سلاح شیمیایی و ماده ممنوعه فسفر استفاده می‌کنند که البته وزیر دفاع ترکیه این اتهامات را رد کرد. 

آنکارا عملیات نظامی در شمال سوریه با اسم رمز «چشمه صلح» را به بهانه مقابله با شبه نظامیان کرد و ایجاد یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری، از هفدهم مهر آغاز کرده است. 

دولت سوریه از این تجاوز نظامی ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.