ترند گزارش داد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز (سه‌شنبه) پیش از ترک کشورش برای سفر به روسیه از مخالفت ایران با عملیات نظامی ترکیه در سوریه ابراز نارضایتی کرد.

اردوغان گفت: درحالیکه انتظار می‌رفت ایران از عملیات چشمه صلح حمایت کند اما برخلاف آن، ایران موضعی مخالف اتخاذ کرده است.

وی ادامه داد: ترکیه زمانی از موضوع برنامه هسته‌ای ایران پشتیبانی کرد اما افسوس که ما شاهد چنین حمایتی از سوی مقامات ایرانی نبوده‌ایم.

رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد که آنکارا به‌طور جدی مخالفت ایران با این مسئله را محکوم می‌کند.

رجب طیب اردوغان روز نهم اکتبر آغاز عملیات نظامی جدید در شمال سوریه موسوم به "چشمه صلح" را اعلام کرد که با مخالفت بسیاری از کشورها ازجمله ایران مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته درباره حمله ترکیه به شمال سوریه که منجر به کشته و آواره شدن تعدادی از غیر نظامیان از جمله افراد کرد در آن منطقه شده است، گفت: ما مواضع خود را در این مسئله اعلام کردیم و پیگیر این هستیم که مواضع ما در این زمینه محقق شود. ما راه حل مشکلات در منطقه را لشکرکشی نمی‌دانیم. تاکید داریم که باید اختلافات از راه مسالمت‌آمیز حل شود. ما دولت‌های ترکیه و سوریه را تشویق کردیم که با یکدیگر نشست داشته باشند.

موسوی  به توافق آدانا ( توافق ترکیه و سوریه ) اشاره کرد و گفت: ما فکر می‌کنیم توجه به این توافق یکی از راهکارهای مهم برای حل مسائل پیش آمده است.

وی ادامه داد: ما بر این، تاکید داریم که باید به حاکمیت ارضی و ملی سوریه احترام گذاشته شود و اگر اختلافی وجود دارد از طریق مکانیزم‌های مشخصی که هست حل و فصل شود که یکی از مکانیزم‌های مهم در این زمینه توافق آدانا است که چندی سال پیش میان دو کشور ترکیه و سوریه به امضا رسیده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان این که ایران اعلام آمادگی کرده که در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور ایران و سوریه تلاش و حرکت کند، اظهار داشت: در چارچوب تلاش‌های ایران  در ارتباط با این موضوع شاهد رایزنی‌های تلفنی وزیر امور خارجه ایران با همتایان سوریه‌ای، ترکیه‌ای، روسی و عراقی بوده‌ایم. این رایزنی‌ها ادامه دارد و امیدواریم که این تلاش‌ها منجر به راه حلی جهت ایجاد ثبات در آن منطقه شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.