«رجب طیب اردوغان» امروز سه‌شنبه قبل از سفر به روسیه، در کنفرانسی خبری اعلام کرد که در دیدار با همتای روس خود «ولادیمیر پوتین» وضعیت سوریه را بررسی خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری «تی.آر.تی» که این کنفرانس را به شکل زنده پوشش داد، اردوغان با اشاره به عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه موسوم به «چشمه صلح»، به واشنگتن هشدار داد که اگر کاخ سفید به وعده‌هایش در خصوص شمال سوریه عمل نکند، آنکار، عملیات نظامی چشمه صلح را به شکلی بزرگ‌تر از سر خواهد گرفت.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه «ترکیه و روسیه درباره لزوم مبارزه با همه اشکال تروریسم متفق‌القول هستند»، گفت: «در روسیه گام‌هایی که باید برای پایان دادن به حضور عناصر تروریستی "پ.ک.ک"، "پ.ی.د" و "ی.پ.د" برداریم، صحبت خواهیم کرد... پ.ک.ک و ی.پ.گ در آینده سوریه جایی ندارند. امیدواریم منطقه‌مان را از آفت تروریسم تجزیه‌طلب با همکاری روسیه نجات دهیم».

او توضیح داد که ترکیه اجازه نداده و نخواهد داد که «گذرگاهی تروریستی» به دست گروهک «پ.ک.ک» و دیگر شبه‌نظامیان کُرد در جنوب کشورش (و شمال سوریه) ایجاد شود. او مدعی شد که ترکیه تنها ضامن حفظ سلامت ارضی سوریه است.

عقب‌نشینی ۸۰۰ شبه‌نظامی کُرد

اردوغان با اشاره به برخی نتایج عملیات نظامی در شمال سوریه گفت، «حدود ۸۰۰ تروریست از منطقه [عملیات] عقب‌نشینی کرده‌اند و حدود ۱۳۰۰ نفر دیگر نیز بسرعت در حال عقب‌نشینی هستند و ما وضعیت را بدقت زیر نظر داریم».

اردوغان گفت: اجازه نمی‌دهیم کشوری تروریستی در شمال سوریه شکل بگیرد و هر چه در توان داشته باشیم، برای ممانعت از آن به کار می‌گیریم.

ماکرون، با تروریست‌ها هماهنگی می‌کند

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیروز امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین دیدار کردند و رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد داده که مهلت بیشتری به شبه‌نظامیان کُرد داده شود، گفت، «از جانب ماکرون نیز پیشنهاد مستقیمی [برای تمدید تعلیق عملیات چشمه صلح] دریافت نکرده‌ایم. او معمولا این امور را با تروریست‌ها[ی کُرد] بررسی می‌کند. او این پیشنهاد را بر اساس خواسته تروریست‌ها، ارائه کرده است».

او همچنین با اشاره به وضعیت آوارگان سوری گفت که اتحادیه اروپا در خصوص آوارگان سوریه، به تعهدات خودش [مقابل ترکیه] عمل نکرده است.

تأکید بر اهمیت اتحاد آنکارا، تهران و مسکو

رئیس جمهور ترکیه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مواضعی که در ایران علیه عملیات نظامی آنکارا در شمال سوریه گرفته شده، ابراز ناخرسندی کرد و گفت، البته این چنین مواضعی از جانب رئیس جمهور ایران گرفته نشده است و ایران و ترکیه و روسیه باید متحد باشند.

اردوغان گفت، «در سال‌های گذشته در ایران یادشان می‌آید که ترکیه در مقابل مشکلاتی که برخی کشورهای غربی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده بودند، ترکیه چطور به ایران کمک کرد... اما این سخنان از جانب روحانی صادر نشده بلکه برعکس سخنان کسان دیگری بوده است. اما روحانی باید به این افراد گوشزد کند که چنین حرفهای آزاردهند‌ه‌ای می‌زنند. ما الان سه طرف متحد (ایران روسیه و ترکیه) در مسیر سوچی هستیم. ما در حال رسیدن به توافق سوچی هستیم. باید در مقابل طرف مقابل متحد و همبسته باشیم. پس باید از چنین صحبت‌های اشتباهی اجتناب کنیم».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.