رویترز گزارش داد، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: این حملات موجب آواره شدن هزاران غیرنظامی شده که بیشترشان به سمت مرزهای اردن می‌روند.

دبیرکل سازمان ملل نگران خطرات شدید این حملات علیه امنیت این منطقه بوده و خواهان پایان فوری این حملات است.

فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل نیز از تمامی طرف‌ها خواست تدابیر لازم را برای حمایت از غیرنظامیان و زیرساخت اتخاذ کنند.

از سوی دیگر نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل دولت سوریه را به نقض آتش‌بس در منطقه کاهش تنش در جنوب غرب این کشور متهم کرد.

وی گفت: ما از روسیه انتظار داریم به آتش‌بس احترام گذاشته و از نفوذ خود برای توقف نقض‌های نظام سوریه استفاده کند.

در همین راستا، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن تماس‌های زیادی را با شرکای روسی و آمریکایی خود در توافق منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه با هدف حفظ این توافق برقرار کرد.

وی گفت: ما تحولات میدانی را پیگیری کرده و به آتش‌بس احترام می‌گذاریم.

منابع مطلع اعلام کرده‌اند،‌ارتش سوریه اخیرا تجهیزات نظامی زیادی به اطراف استان درعا در جنوب غرب واقع در منطقه کاهش تنش فرستاده و حملاتی را نیز در این منطقه آغاز کرده است.

در سال ۲۰۱۷ گام‌های عملی برای توقف درگیری‌ در مناطق مختلف سوریه برداشته شد که در پی نشست‌های "آستانه چهار" در چهارم ماه مه همان سال مطرح شد. کشورهای ضامن (ترکیه، ایران و روسیه) بر ایجاد مناطق کاهش تنش توافق کردند که براساس آن یگان‌هایی از نیروهایشان برای حفظ امنیت در این مناطق مستقر شوند.

دو روز بعد اجرای توافق مناطق کاهش تنش آغاز شد که شامل چهار منطقه یعنی استان إدلب و بخش‌هایی از استان حلب و بخش‌هایی از حومه لاذقیه در شمال غرب و حماة در مرکز، دوم در حومه شمالی حمص در مرکز سوریه، سوم در حومه دمشق و منطقه چهارم در جنوب در درعا در مرزهای مشترک با اردن بود.

اردن نقشی روشن در ترسیم گام‌های اولیه ایفا کرد و زمینه اجرای مناطق کاهش تنش را بعد از توافقی با واشنگتن و مسکو در ژوئیه گذشته فراهم کرد که مربوط به آتش‌بس در جنوب غرب سوریه بود.

این توافق در نهم همان ماه وارد فاز اجرایی شد. اردن با سوریه مرز جغرافیایی ۳۷۵ کیلومتری دارد به طوریکه آن را متاثرترین کشور از وقایع همسایه شمالی‌اش قرار می‌دهد چراکه میزبان ۱.۳ میلیون سوری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.