هیل گزارش داد، الیوت انگل، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا به همراه همتاهایش در پارلمان‌های اروپایی در این بیانیه مشترک گفت: ما روسای کمیته‌های امور خارجه پارلمان‌های آلمان، فرانسه، انگلیس، پارلمان اروپا و مجلس نمایندگان آمریکا به صورت مشترک به شدت حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه را محکوم می‌کنیم. ما این حمله را یک تعرض نظامی و نقض حقوق بین‌المللی می‌دانیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما عمیقا نسبت به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه که بیانگر یک واقعیت برجسته دیگر در تغییر سیاست‌ خارجه آمریکا در خاورمیانه و خاورنزدیک است ابراز تاسف می‌کنیم. این آشوب که به دنبال حمله ترکیه به وجود آمده احتمالا به ظهور مجدد تروریسم کمک می‌کند و سال‌ها تلاش و سرمایه گذاری برای برقراری صلح و ثبات در این بخش از جهان را متزلزل می‌کند. به همین خاطر ما امیدواریم آمریکا مجددا مسئولیت خود را در سوریه برعهده بگیرد.

انگل پیشتر تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و حمله ترکیه به این منطقه را محکوم کرد و قطعنامه‌ای در مخالفت با این اقدامات و لایحه‌ای را که تحریم‌های علیه ترکیه اعمال می‌کند تالیف کرد اما انتشار یک بیانیه مشترک با همتایان خارجی برای یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا امری غیر معمول است.

این بیانیه توسط دیوید مک‌آلیستر، رئیس کمیته امور خارجه پارلمان اروپا، نوربرت روتگن، رئیس کمیته امور خارجه پارلمان آلمان، ماریل دوسرنز، رئیس کمیته امور خارجه مجمع ملی فرانسه و تام توگندات، رئیس کمیته امور خارجه مجلس عوام انگلیس امضا شده است.

ترامپ به خاطر تصمیمش برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه به شدت با انتقاداتی مواجه شده است؛ تصمیمی که راه را برای حمله ترکیه به نیروهای کرد سوریه هموار کرد.

این تصمیم ترامپ به عنوان اقدامی برای رها کردن کردها محکوم شده است؛ کردهایی که در مبارزه تحت رهبری آمریکا علیه داعش به شدت کمک کردند.

اما ترامپ روز دوشنبه بار دیگر از این تصمیم خود دفاع کرده و گفت: ما هرگز برای حفاظت از کردها توافق نکردیم. ما به مدت سه سال و نیم الی چهار سال از آنها حمایت کردیم. ما هرگز توافق نکردیم که از کردها تا آخر عمرشان محفاظت کنیم. کجاست توافق‌نامه‌ای که ما در آن گفته‌ایم تا آخر بشریت و تمدن در خاورمیانه خواهیم ماند و از کردها حفاظت خواهیم کرد؟!

انگلس و همتایانش در بیانیه مشترکشان رها کردن کردها را امری نادرست و اشتباه دانستند. آنها در این بیانیه گفتند: نیروهای سوریه دموکراتیک که شریک ما در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش بودند به شدت به موفق بودن مبارزه علیه داعش در سوریه که هنوز پایان نیافته کمک کرده و با این کار متحمل تلفات سنگینی شده‌اند.

این بیانیه همچنین از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این بلوک خواست تا مسئولیت خود را برعهده گرفته و در حل این درگیری کمک کنند.

در این بیانیه آمده است: این جنگ وحشتناک مردم کشورهای ما را به شیوه عظیمی تحت تاثیر قرار می‌دهد، به همین خاطر ما به عنوان اعضای پارلمان‌هایمان خود را موظف دانستیم تا موضع مشترکمان را صریحا اعلام کنیم. ما از تمامی احزاب و ملیت‌ها می‌خواهیم متحد شوند و تعهدمان را نسبت به ارزش‌ها، مسئولیت‌ها و منافع مشترکمان نشان دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.