«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید مسکو آماده است تا بین ترکیه و دولت سوریه میانجی‌گری کند.

به گزارش اینترفکس، آقای لاوروف تصریح کرد: «روسیه آماده است که به گفت‌وگو بین ترکیه و دمشق کمک کند.» وی با این حال وجود وجود هرگونه برنامه در خصوص تماس بین نمایندگان دو طرف در شهر سوچی روسیه را رد کرد.

به گفته این دیپلمات ارشد روس، اگر آنکارا و دمشق ضروری بدانند، مسکو از اصلاح توافق مرزی آدنا که در سال ۱۹۹۸ بین دو طرف منعقد شده بود، حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که دمشق و کُردهای سوریه به کمک مسکو در زمینه تماس مستقیم بیم آن‌دو، ابراز علاقه کرده‌اند.

لاوروف در شرایطی از میانجی‌گری بین ترکیه و سوریه سخن گفته که آنکارا از هفدهم مهرماه در عملیاتی با عنوان «چشمه صلح»، دست به اقدام نظامی در شمال سوریه زده است. این عملیات که در حال حاضر با وساطت آمریکا متوقف شده، قصد دارد شبه‌نظامیان کُرد را از مرزهای ترکیه با سوریه دور کند.

شبه‌نظامیان کُرد مستقر در شمال سوریه متحد واشنگتن به حساب می‌آیند اما از رفتار آمریکا در خروج نیروهایش از شمال سوریه که به منزله تنها گذاشتن آنها در مواجهه با دشمن دیرینه‌شان، ترکیه، است، انتقاد کرده‌اند.

روابط ترکیه و سوریه از زمان حمایت آنکارا از تروریست‌هایی که به هشت سال جنگ خون‌بار داخلی در سوریه دامن زده‌اند، قطع است. ترکیه همچنان از برخی گروه‌های تروریستی در سوریه از جمله گروهک تروریستی ارتش آزاد و همچنین تروریست‌های مستقر در استان ادلب حمایت می‌کند.

دمشق از عملیات موسوم به چشمه صلح به شدت انتقاد کرده و آن را نقض حاکمیت سوریه می‌داند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.