ابراهیم رحیم پور درباره اینکه میانجی گری پاکستان دارای چه ویژگی هایی است و اینکه آیا فضا برای رفع تنش ها بهتر شده می گوید: به هر حال قضیه آرامکو و مسئله پهپاد امریکایی، همچنین کشتی های فجیره و اخیرا  کشتی ایرانی که در دریای سرخ مورد هدف قرار گرفته است می تواند موثر باشد. بنابراین اینها همه اتفاقات جدیدی است که می بایست بخصوص سازمان ملل یا سازمان کنفرانس اسلامی برای رسیدگی قدم هایی را برمی داشت که انجام نشد . بنابراین به عهده افراد و کشورها بخصوص در منطقه است که رفع تنش ها برای انها مهم است. تلاش های اخیر در همین راستا است. پس بحث میانجیگری با توجه به حوادث اخیر و احتمالاتی که برای آینده  وجود دارد،  شکل گرفته است. چراکه صحنه، صحنه نسبتا خطرناکی است و نمی شود اعتماد کرد که مثلا با آخرین حمله ای که در دریای سرخ انجام شده طرفین اسلحه را زمین می گذارند و اتفاقی نمی افتد! چنین تعهدی وجود ندارد بنابراین کشورها شروع به تلاش می کنند. البته نیت میانجی هم مهم است  ودر مورد عمران خان فکر می کنم هم نیت خوب دارد و هم به هر دو کشور ایران و سعودی علاقه دارد لذا به این تلاش اقدام کرده است.

رحیم پور درباره اینکه آیا میانجی گری پاکستان تنها در جهت رفع تنش ها بوده و یا اینکه امکان پدید آمدن فضای صلح آمیز نیز وجود دارد گفت: این دو موضوع مکمل هم است. البته شاید اصل دیدار فراتر از موضوع ایران و عربستان باشد. چراکه در حل حاضرهم آمریکایی ها - به رغم اینکه به نفعشان نیست حرکات نظامی انجام دهند- هم چینی ها، هر دو نگران بالا رفتن شدید قیمت نفت هستند. البته فقط چین نیست، کره و ژاپن و هند هم نگران هستند. از سویی کشورهای عربی خلیج فارس کم و بیش در وضعیت خاص قرار دارند. یعنی بحرین و امارات و تا اندازه کمتر کویت موضوع ایران و عربستان برایشان بسیار مهم است. حتی قطر که اکنون مناسبات خوبی با عربستان ندارد، نمی تواند فقط نقش تماشاچی را داشته باشد. وقتی آتش روشن شود معلوم نیست حتی این کشورهایی که بی طرف هستند در امان بمانند. بنابراین در منطقه ای که  در حال حاضر یمن در آتش جنگ است، در افغانستان آتش است، در سوریه آتش است، در عراق آتش های کم و بیشی وجود دارد، این صحنه، فقط  برای دو تا کشور نیست. کل منطقه ملتهب است و آمریکایی ها متاسفانه در منطقه به دلیل منافع خود دخالت می کنند. از این جهت این تلاش ها فراتر از  برقراری رابطه بین ایران و عربستان است. طبیعتا عربستان هم وضعیتی دارد که براحتی نمی تواند تصمیم بگیرد. چراکه از یک طرف جنگی را با یمن شروع  کرده است  و در داخل نیز مسائل حکومتی،  قبایلی، سلطنتی و رقابت های شدیدی که در میان انها وجود دارد. همچنین در داخل خانواده سلطنتی مخالف لشگرکشی به یمن بودند. بنابراین خود عربستان در شرایط ثبات نیست که بتواند تصمیمی بگیرد و از این مرحله عبور کند. به هر حال پیچیدگی هایی وجود دارد و نباید توقع داشت که سریعا به نتیجه برسیم.

وی درباره اینکه آیا ایران باید ایده عمران خان را بپذیرد یا خیر گفت: ما مشکلی نداریم. مجموعه تلاش هایی که در این شش، هفت سال گذشته در دولت های یازدهم و دوازدهم شاهد بوده ایم و حتی قبل از آن در دولت دهم  در راستای مذاکره و گفتگو بوده است. چون گفتگو که بخصوص در کشورهای منطقه و مسلمان و همسایه جزو وظایف سیاسی و دیپلماسی کشور ما است که ما همواره آن را رد نکرده ایم. آنچه اتفاق افتاده این است که عربستان معمولا جواب منفی به آن داده است. شاید علت این است که احساس کرده ایران در موضع برتر است. بنابراین بواسطه این که خادم اماکن متبرکه مسلمانان است، همیشه می خواهد ژست برتری خود را داشته باشد و در این شرایط بخصوص اکنون که در یمن زمین گیر شده است شاید فکر می کند در مذاکره نمی تواند برنده مذاکره باشد. درحالی که شاید این تفکرات جاهلی و نژادی باشد. در دنیای متمدن قطعا باید مذاکره حتی در میان جنگ مقدم باشد و برای برون رفت از آن راه پیدا کرد . به هر حال اکنون مجموعه شرایطی در منطقه حاکم است که هنوز کسی نتوانسته به یک میانجیگری دست بزند . چنانکه  در سفر آقای آبه به تهران - با همه شخصیتی که نخست وزیر ژاپن دارد- اتفاق مهمی رخ نداد و مشخص شد که آمریکا خود آبه را نیز سر کار گذاشته است!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.