وزرای امور خارجه ایران و روسیه در مورد تحولات اخیر سوریه به ویژه شمال این کشور رایزنی کردند.

شبکه روسیا الیوم شامگاه پنجشنبه (۲۵ مهر) به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش داد که سرگئی لاوروف طی تماس تلفنی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود در مورد تحولات سوریه و عملیات نظامی ترکیه در این کشور گفت‌وگو کردند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که تهران و مسکو آماده تسهیل و برقراری تماس و گفت‌وگو بین دمشق و آنکارا و بین دولت سوریه و شبه‌نظامیان کرد سوری هستند.

وزرای خارجه ایران و روسیه  طی این تماس که از سوی ظریف صورت گرفته، بر موضع مشترک تهران و مسکو در اهمیت تحقق ثبات قوی و بلند مدت در شرق رودخانه فرات بر اساس احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه تأکید کردند.

طرفین همچنین بر ادامه رایزنی و هماهنگی بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، به عنوان کشورهای تضمین کننده روند آستانه در مورد سوریه و همچنین آماده‌سازی شرایط برای آغاز کار کمیته تعدیل قانون اساسی سوریه در شهر ژنو سوئیس به توافق رسیدند.

ترکیه از ۱۷ مهر برای ایجاد منطقه امن ادعایی خود در شمال شرق سوریه، عملیاتی تحت عنوان «چشمه صلح» آغاز کرده و مدعی است هدف از این عملیات، اسکان اهالی آواره شمال شرق سوریه است که هم‌اکنون مقیم ترکیه هستند.

دولت سوریه و جامعه جهانی این عملیات را غیرقانونی و محکوم کرده‌اند. با این حال ترکیه می‌گوید بر اساس قوانین بین‌الملل و در راستای تأمین امنیت ملی خود و دور کردن «گروه‌های تروریستی وابسته به پ.ک.ک» دست به این عملیات زده و حاضر نیست آن را متوقف کند.

عملیات ترکیه در شمال سوریه و درگیری ارتش این کشور به همراه نیروهای تحت امر آن با شبه‌نظامیان کُرد سوری (یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه)، این شبه‌نظامیان را مجبور به پذیرش توافق با دولت سوریه کرده است.

دولت سوریه و شبه‌نظامیان کرد سوریه با وساطت طرف روسی یکشنبه این هفته به توافق رسیدند که به منظور ممانعت از پیشروی ارتش ترکیه، نیروهای سوریه در منبج و برخی مناطق واقع در شرق فرات مستقر شوند. ارتش سوریه بعد از منبج، امروز وارد شهر رقه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.