«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) ضمن دفاع از حملات کشورش علیه شبه‌نظامیان کُرد سوریه گفت مسکو به آنکارا قول داده تا شبه نظامیان کُرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) در خاک سوریه به مرز ترکیه نزدیک نشوند.

چاووش‌اوغلو در گفت‌وگو با شبکه «بی. بی. سی.»، تصریح کرد: «روسیه قول داده است که ی.پ.گ در طرف دیگر مرز (ترکیه) حضور نداشته باشد. اگر روسیه به همراه ارتش سوریه، عناصر ی.پ.گ را از منطقه حذف کنند، با آن مخالفتی نمی‌کنیم».

چاووش اوغلو در دفاع از عملیات نظامی ترکیه تحت عنوان «چشمه صلح» در شمال و شمال شرقی سوریه گفت که این عملیات یک اقدام بسیار مثبت بوده است.

وی در خصوص برخی انتقادات بین‌المللی مبنی بر اینکه ترکیه به دنبال پاکسازی کامل قومی است، گفت: «این (عملیات)، پاکسازی قومی نیست بلکه عملیات مبارزه با تروریسم است و ترکیه به حاکمیت ارضی سوریه احترام می‌گذارد».

چاووش اوغلو تصریح کرد: «ترکیه برای تغییر جغرافیای جمعیت سوریه یا منطقه تلاش نمی‌کند بلکه این ی.پ.گ است که جغرافیای جمعیت را تغییر می‌دهند».

این دیپلمات ترکیه‌ای درباره تلفات انسانی که در نتیجه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه به وجود آمده، گفت:‌«هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که ما غیرنظامیان را هدف قرار داده‌ایم. هیچ‌کس بیشتر از ما در خصوص موضوع انسانی حساس نیست...عملیات ما محدود است. ما فقط تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهیم. ما اطلاعات کافی در اختیار داریم و می‌دانیم که آنها کجا هستند».

چاووش اوغلو ضمن انتقاد از درخواست کمک نیروهای دموکراتیک سوریه از روسیه و دولت سوریه گفت: «سازمانهای تروریستی از آمریکا، روسیه و سوریه بهره می‌برند. آنها در راستای منافع خود می‌توانند از هرکسی بهره ببرند».

چاووش اوغلو سپس درباره تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «موضوع امنیت ملی، اولویت برتر ما است. صراحتاً می‌گویم که ما از تحریم‌ها نمی‌هراسیم. اگر امروز تروریست‌ها را از بین نبریم، فردا نمی‌توانیم فراتر از مرزها، آنها را نابود کنیم بنابراین این موضوع بیش از تحریم‌ها برای ما حائز اهمیت است».

وی در خصوص سفر اردوغان به آمریکا گفت: «ترامپ رئیس‌جمهور اردوغان را دعوت کرده است و اردوغان نیز پذیرفته است. اگر تحریمی علیه رئیس‌جمهور ترکیه یا خانواده وی باشد، سفر وی به آمریکا معنی و مفهومی ندارد».

اظهارات چاووش اوغلو در خصوص تأمین امنیت مرز ترکیه و سوریه در حالی مطرح شده است که وزارت خارجه روسیه امروز تأکید کرد که حل موضوع شمال سوریه باید از طریق واگذاری کامل کنترل مرز دو کشور به دمشق صورت بگیرد.

پیش از این نیز مقامات ترکیه علیرغم انتقادات بین‌المللی تأکید کرده بودند که عملیات نظامی در شمال و شمال شرقی سوریه را متوقف نخواهند کرد.

در همین حال هیأتی عالی‌رتبه از مسکو به رهبری «الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه به آنکارا سفر کرده و با «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه دیدار کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.