زائرانی که مرز خسروی در غرب کرمانشاه را برای ورود به عراق انتخاب می کنند، از مسیر استان دیاله و بغداد به کاظمین، سامرا، کربلا و نجف می رسند.

بیشتر زائران پس از عبور از خسروی و استان دیاله ابتدا به زیارت امامین عسکریین(ع) در سامراء و امامین جوادین(ع) در کاظمین بغداد مشرف می شوند سپس به کربلا می روند و به امام حسین (ع) و یارانش عرض ادب می کنند و در نهایت در نجف در بارگاه امیر المومنین علیه السلام زانوی ادب و ولایت مداری می زنند. از آنجاست که در رود بزرگ راهپیمایان اربعین می افتند و در اقیانوس کربلا می ریزند.

مرز بین المللی خسروی در غرب استان کرمانشاه تا بغداد پایتخت عراق ۱۷۰، کاظمین ۱۶۹، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

اهمیت عبور از این مرز به تبلیغات روانی گروه های تکفیری و تهدیدات ضدایرانی و ضد شیعی آنها بر می گردد که از روزهای منتهی به ماه محرم و سپس صفر شدت گرفت؛ از جمله ادعای ناامن بودن استان دیاله در شرق عراق و همسایگی کرمانشاه. 

دیاله در زمان حضور سازمان تروریستی داعش در عراق از استان هایی بود که نیروهای داعشی در آن پایگاه ها و فعالیت چشمگیری داشتند.

گرچه ساختار آشکار و رسمی داعش در عراق منهدم شده اما همچنان هسته های پنهان آن در نقاطی از این استان از جمله برخی محورهای شمال شرق، غرب و شمال استان دیاله فعال هستند.

بنابر آمارهای غیررسمی این عناصر مخفی در ۲ سال گذشته دست کم ۱۰۰ عملیات تروریستی را علیه نیروهای عراقی و بسیج مردمی در منطقه خانقین دیاله انجام داده اند که البته با واکنش قاطع مواجه و ناکام شده اند.

الحشد الشعبی تاکید کرده است که نیروهای تیپ چهارم این نیرو بر اوضاع امنیتی استان دیاله مسلط هستند و عملیات گشت و شناسایی خود را برای تقویت امنیت در این استان به صورت مستمر ادامه می دهند.

کشف توطئه های تروریست ها

بسیج مردمی الحشد الشعبی عراق ۲۹ شهریور اعلام کرد که نیروهای این سازمان، یک طرح تروریستی که قصد هدف قرار دادن زائران اربعین که از محور استان دیاله به کربلا می روند را کشف و خنثی کردند. 

در بیانیه این سازمان آمده است: نیروهای تیپ ۴ الحشد الشعبی در جریان عملیات گشت و شناسایی خود در این منطقه، در روستای یوسف در جنوب دریاچه حمرین در استان دیاله تعدادی گلوله کاتیوشا و خمپاره ۶۰ میلیمتری را کشف و ضبط کردند. 

این بیانیه افزود که این سلاح ها برای هدف قرار دادن جاده های اصلی استان دیاله - محل تردد زائران اربعین به صورت پیاده و  سواره- آماده شده بود.

در همین روز منابع خبری به نقل از منابع محلی استان دیاله نوشتند که تیپ ۲۴ سازمان الحشد الشعبی یک فروند پهپاد گروهک تکفیری تروریستی داعش را در یکی از جزایر در عمق منطقه دریاچه حمرین (۲۵ کیلومتری شمال شرق بعقوبه) این استان کشف و ضبط کرده است. 

گزارش ها حاکی است در این عملیات که با استفاده از قایق های تندرو انجام شد، همچنین چندین مخفیگاه این گروهک تروریستی کشف شد.

پوزخند زائران به تهدیدهای تکفیری ها

برپایه اقتدار و تسلط امنیتی بسیج مردمی عراق در استان دیاله و مسیر تردد زائران ایرانی است که ده ها هزار زائر از مرز خسروی در امنیت و آرامش از دیاله عبور می‌کنند و به تهدیدهای روانی تکفیری‌ها پوزخند می زنند.

بنابر آمار بازوند استاندار کرمانشاه روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار زائر اربعین حسینی (ع) از مرز خسروی عازم کربلا می‌شوند و تا روز ۲۲ مهر ۱۴۰ هزار زائر از این مرز عازم کربلا شده‌اند.

جعفر همتی، رئیس قرارگاه اربعین مرز خسروی نیز گفت: باتوجه به محدودیت‌ های تردد شاهد عبور این تعداد زوار بودیم که اگر مرز شبانه‌روزی شود تعداد زوار به ۹۰ هزار نفر در روز هم می رسد.

مرز خسروی از زمان حضور داعش و ناامنی عراق به روی کاروان های ایرانی بسته شده بود و امسال نخستین اربعینی است که میزبان انبوه زائران ایرانی است.

آماده باش ۴۰ هزار نیروی بسیج مردمی

بیش از ۴۰ هزار نیروی سازمان الحشد الشعبی عراق در ۲ بخش تامین امنیت و خدمات رسانی در اربعین حسینی(ع) از جمله استان دیاله و محور خسروی فعالیت دارند.

به گفته سرتیپ "علی الحمدانی" فرمانده ستاد عملیات فرات میانه در سازمان الحشد الشعبی، نیروهای این سازمان در کنار سایر نیروهای مسلح عراق، وظیفه خطیر تامین امنیت زائران و اماکن زیارتی در ایام اربعین حسینی(ع) را بر عهده دارند.

سال گذشته حدود ۲.۵ میلیون زائر ایرانی در مراسم پیاده روی اربعین حسینی (ع) در عراق شرکت کردند.

انتظار می رود امسال این رقم از مرز ۳.۵ میلیون زائر هم فراتر برود.

یکی از دلایل اشتیاق بیشتر ایرانیان برای زیارت عتبات عالیات، حذف هزینه ویزای عراق، بازگشایی مرز بین المللی خسروی و آسان تر شدن سفر به این کشور بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.