اسحاق جهانگیری در مراسم روز ملی استاندارد که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، با اشاره به شرایط تحریم و قرار گرفتن اقتصاد کشور در شرایط سخت گفت: همه افرادی که نقشی در سیاست‌گذاری دارند، باید تلاش کنند که واحدهای تولیدی این دوران سخت را به سلامت پشت‌سر بگذارند.

مهم‌ترین بخش از اظهارات معاون اول رییس‌جمهور را در ادامه می‌خوانید:

* مطابق آمار و ارقام رسمی، شرایط اقتصادی کشور با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا به سمت بهتر شدن می‌رود، زیرا شاخص‌های کلان کشور و گزارش‌های میدانی که ما از بنگاه‌ها دریافت می‌کنیم، این را نشان می‌دهد. البته به آن معنا نیست که ما بنگاه مشکل‌دار نداریم.

* آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که اقتصاد کشور متلاشی خواهد شد و مردم حرکت‌های خشن از خود نشان می‌دهند؛ به طوری که جشن ۴۰ سالگی انقلاب برگزار نخواهد شد، اما ما توانستیم از این دوران به سلامت عبور کنیم و اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که شغل ایجاد می‌شود، رشد مثبت اقتصادی داریم و بازار بورس به عنوان نمادی از آینده اقتصاد فعالیت‌های جهشی دارد.

* باید اکنون به سمت ثبات، تعامل و گفت‌وگو برویم و بتوانیم مسایل منطقه‌ای خود را که امروز از حساسیت برخوردار است، حل کنیم.

* امروز شرایط منطقه خلیج فارس و خاورمیانه به مرحله‌ای رسیده که هر لحظه امکان دارد اتفاقات خطرناک و جبران‌ناپذیری در آن رخ بدهد. ما باید شرایط را به بهترین نحو کنترل کنیم و نگذاریم منطقه خلیج‌فارس وارد مرحله خطرناک شود.

* برخی از افراد تصور می‌کنند که به دلیل این‌که الان در شرایط تحریم قرار داریم، سازمان‌هایی که وظایف مهمی دارند و مسوولیت آنها به نوعی ایجاد محدودیت است، اکنون باید کنار گذاشته شوند. به طور مثال این استدلال را دارند که فعالیت‌های محیط‌زیست برای شرایط عادی است و یا در استانداردسازی کالاها نباید سخت‌گیری شود و این یک تفکر غلط است. خط قرمز ما سلامت مردم است و این سازمان‌ها به طور مستقیم با سلامت جامعه سر و کار دارند و ما به هیچ وجه از حداقل‌های خود کوتاه نخواهیم آمد.

* در زمان مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در مجلس طرحی در خصوص کیفیت خودرو مطرح شد که موافقان و مخالفان زیادی داشت. مخالفان این استدلال را داشتند که این چه خودروی پیکانی است که کار مالک بعد از تحویل گرفتن خودرو، تعویض قفل است. وزیر صنایع سنگین وقت در جواب این افراد این استدلال را داشت که من تولیدکننده نیستم بلکه بنگاه‌دار هستم؛ قطعات را به من می‌دهند تا سرهم کنم و بعد با قیمتی که خودشان اعلام می‌کنند، بفروشم. ما امروز اگر پیکان بدون چرخ هم تولید کنیم، از ما می‌خرند. اکنون ما از آن شرایط عبور کردیم و علاوه بر بازار داخل، صاحب برندهای جهانی شدیم.

* اگر مشکلات و محدودیت‌های تحریم وجود نداشت، صادرات ما امروز می‌توانست نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار باشد. زمانی مهم‌ترین کالای صادراتی ما فرش و پسته بود، اما اکنون کالاهای صنعتی جایگزین آن شده‌اند.

* صادرات ما در این شرایط تحریم بیش از ۲۰ میلیارد دلار بوده و در نقطه مقابل واردات ما نزدیک به ۲۱ میلیارد دلار بوده است. این ارقام نشان از این دارد که ما به نقطه تعادل رسیدیم و اگر حرکتمان کُند نشده بود، مطمئنا تراز ما به میزان قابل توجهی مثبت بود.

* من به عنوان معاون اول رئیس جمهور اعلام می‌کنم که هیچ تولیدکننده‌ای وجود ندارد که نتوانسته باشد کالا مورد نیاز خود را تامین کند؛ هرچند با سختی‌های زیاد، اما این اطمینان را می‌دهم که این شرایط طولانی نبوده و زودگذر است.

* ما انتظار داریم که با وجود این شرایط تولیدکنندگان ما بحث استاندارد را جدی بگیرند؛ هرچند بسیاری از واحدهای ما بیش از ملزوماتی که استاندارد تعیین کرده، کیفیت کالای خود را بالا بردند و این جای تقدیر دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.