علی لاریجانی، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور امروز خود گفت:  روشن است که در شرایط حساس که ملت ایران با استقامت جلوی زیاده‌خواهی آمریکا ایستاده است، انتظار داشته باشیم که صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها فهم درستی از شرایط سخت اقتصادی کشور داشته باشند. لطمه وارد نکردن به وحدت ملی توقعی حداقلی است. آیا فحش و توهین به مجلس به عنوان مهم‌ترین رکن مردم سالاری نظام، جز خواسته آمریکا و اسرائیل است؟

اهم اظهارات رئیس مجلس را بخوانید؛

*کسانی که این روش را برگزیده‌اند با نظریه امام(ره) و رهبری معظم صریحا مخالفت کرده‌اند زیرا آنها مجلس را در راس امور دانسته‌اند. نگویید ما "انتقاد" کردیم. عبارات شما انتقاد از باب امر به معروف و نهی از منکر نبود. فحش و توهین بود. آیا در تاریخ انقلاب اسلامی هیچ سابقه‌ای برای چنین حرف‌هایی از جانب امام و رهبری بوده است؟

*این چه وضعی است که به یک یا چند نماینده اتهاماتی دروغ می‌زنند و چند سایت خبر آنها را منتشر کرده و بعد معلوم می‌شود که اولین منتشرکننده سایت ضدانقلاب بوده است. آیا شما قبول ندارید و در روایات ندیده‌اید که آبروی مومن حرمت کعبه را دارد؟ در پیشگاه خدا چه می‌گویید؟

* کسی با نقد نظر نماینده‌ای مخالفت نمی‌کند، ولی توهین و جعل و دروغ موضوع متفاوتی است. من از کمیسیون اصل ۹۰ می‌خواهم این مسائل را با جدیت رسیدگی کند و هم به مجلس گزارش دهد و هم از طریق قوه قضائیه پیگیری لازم را داشته باشد و از رئیس قوه قضائیه هم می‌خواهم با این فساد سیاسی برخورد کند. فساد سیاسی اهمیتش کمتر از فساد اقتصادی نیست.

*اهمیت فساد سیاسی کمتر از فساد اقتصادی نیست، از ریاست قوه قضائیه م خواهم که با این نوع فساد سیاسی برخورد کند.

* (درباره انتقادها به لایحه تجارت): متاسفانه قضاوت‌های ناصحیح در مورد لایحه تجارت ابراز داشتند و امر عجیبی است. وقتی مجلس به یک قانون مادر در اقتصاد کشور ورود می‌کند و بدون آنکه سوابق امر را بدانند، سروصدا در رسانه‌ها راه می‌اندازند که چنین و چنان بوده و وقتی مجلس ورود نمی‌کند، باز ماجرا درست می‌کنند، چرا در مسائل اقتصادی مجلس وارد نمی‌شود.

* این قانون اولا به صورت لایحه در زمان دولت آقای خاتمی به مجلس داده شد. در چند دوره مجلس روی آن کار شد و اتفاقا وقت زیادی برای آن صرف شد و به هیچ وجه حرفی که می‌زنند کار با عجله انجام شده، درست نیست. اگر ایرادی وارد باشد این است که چرا این قدر و به صورت طولانی در مجلس روی این لایحه وقت گذاشته شد. یعنی حدود ۱۶ سال در مجلس مورد بررسی قرار گرفت که ما لایحه دیگری به این صورت نداریم که البته دلیل آن هم مربوط به نظر شورای نگهبان بود.

* ثانیا این تصور غلطی است که فکر می‌کنند همه کار روی یک لایحه در صحن مجلس باید انجام شود. اتفاقا کار اصلی در کمیسیون‌ها با کمک متخصصان و مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت باید انجام شود و اگر کار منقح انجام شد، دلیل ندارد در مجلس یک طرح کارشناسی‌شده که مورد بررسی علمی قرار گرفته معطل بماند.

* ثالثا این ادعا که بخش‌های اقتصادی حضور نداشتند حرف ناصحیحی است. ادعایی که در صدا و سیما و رسانه‌ها مطرح شد که حقوقدانان در این لایحه نظر داده‌اند و اقتصاددانان مشارکت نداشته‌اند، حرف درستی نیست. اتاق بازرگانی و دولت در بخش اقتصادی مشارکت داشتند و متن اصلی لایحه را دولت ارائه کرده است که با حضور کارشناسان اقتصادی تدوین شده است و بنده از جلسات مستمری که کمیسیون با حضور اتاق بازرگانی در مجلس قبل داشتند، مطلع بوده‌ام و حتی در اجلاسی که در مجلس قبل به طور مداوم در یک هفته از صبح تا شب در مشهد کمیسیون جلساتی گذاشته بود شرکت کردم که نمایندگان تمام دستگاه‌های اقتصادی دولت و اتاق بازرگانی وقت حضور داشتند و ماده به ماده خوانده می‌شد و روی آن بحث می‌شد. 

* رابعا، حتی در صحن مجلس ما اتاق بازرگانی را دعوت کردیم و آقایان نظر کتبی خود را به من دادند. در چند مورد نظر داشتند که ما با آنان گفتگو کردیم. برخی را قبول کردند که مصلحت نیست و برخی را اصلاح کردیم و درباره پیشنهادها هم در صحن مجلس نظر آنها گرفته می‌شد و حتی برخی مواد به کمیسیون ارجاع شد.

* بحث در محتوای این لایحه می‌تواند متفاوت باشد؛ کما اینکه در کمیسیون هم نظرات مختلف بود اما اینکه در رادیو تلویزیون یک‌مرتبه بدون توجه به سوابق طوری موضوع را مطرح می‌کنند که انگار یک روزه این لایحه مهم به مجلس آمد و با عجله تصویب شد، اقدامی ناصواب، غلط و ناعادلانه است. حداقل زحمت بکشید ابعاد مسئله را بفهمید و بعد وارد کار شوید. تاسف‌آورتر برخی هزل‌گویی در برخی شبکه‌ها توسط مجریان است که هیات نظارت بر صدا و سیما باید رسیدگی کند.

* قانون‌گذاری کار جدی حکومت است و صدا و سیما موظف است فرهنگ قانونی را در جامعه رشد دهد، نه با سخنان تمسخرآمیز که مثلا مجلس رکورد زد، حرف‌های وهن‌آمیز و غلط مطرح کند. حکمرانی در سطح قانون‌گذاری از جنس امور فکاهی نیست که دستاویز یک مجری کم‌اطلاع شود و آن را وسیله هجوگویی قرار دهد و هر و کر راه بیندازند و متاسفانه برخی همکاران هم در این زمینه رعایت شان مجلس را نکردند. به هر تقدیر از آقای عسکری رئیس محترم صدا و سیما هم می‌خواهم به این وضع نابسامان شخصا رسیدگی کند. وظیفه صدا و سیما در حکمرانی خوب این است که زمینه تحقق قانون را فراهم کند.

*{ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به دانش آموزان و دانشجویان} امیدواریم وزیر جدید آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید گام‌های بلندی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش بردارد، لازم است کمیسیون آموزش و تحقیقات از وزرات آموزش و پرورش این موضوع را مطالبه کند تا کیفیت موضوع آموزش و کرامت معلمان و منزلت آنان سامان یابد.

* بسیجیان، سپاهیان و ارتشیان توانستند با میراثی که از دفاع مقدس دارند، امروز هم با سلحشوری از منافع ملی و امنیت کشور پاسداری کنند.لاریجانی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از تدبیر دولت در برداشتن گام سوم در موضوع برنامه هسته ‌ی حمایت می کند، گرچه برخی از دول حرف های نسنجیده زدند ولی منطق ایران در این موضوع روشن است.

*ما در توافق هسته ای تعهداتی در قبال تعهدات طرف مقابل داشتیم. رئیس جمهور آمریکا این تعهدات را به هم زد و دیگران هم تلاش درستی در ایجاد توازن در برجام صورت ندادند بنابراین سیاست میزان تعهد در مقابل تعهد طرف مقابل سیاست عادلانه و مقبولی است و هیچ شخصی درشت‌گویی در مقابل سخن عادلانه را نمی پذیرد.

*ناپسندی کار کسانی است که در مقابل حرف حق پیشنهاد راه حل به سوی فرافکنی و غوغاسالاری در میدان دیگر می‌کنند و دعوای طولانی مدت در منطقه را در ماجرای جنگ یمن به آوردگاهی تبلیغاتی علیه ایران تبدیل می کنند.

* آمریکا و عربستانی که جنگ‌های منطقه را در چند دهه اخیر باعث شده‌اند و در اکثر کشورهای درگیر رد پای آنها دیده می‌شود و در جنگ ناجوانمردانه با مردم مظلوم یمن به بن‌بست رسیده‌اند، نمی‌توانند سرریز ناتوانی خود را به صحنه اختلافات و درگیری هسته‌ای ایران سوق دهند.

* اگر تصور می‌کنند با ازدیاد نیرو در خلیج فارس به بهانه امنیت می‌توانند بر اراده پایداری ملت ایران تاثیر بگذارند اشتباه می‌کنند. این نیروها خود عامل ناامنی و اصطکاک امنیتی می‌شود که مقصر آن خودشان خواهند بود. این تئوری پیمان امنیت خلیج فارس ‌به سرنوشت طرح قلابی معامله کثیف قرن دچار می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.