اثرگذاری مستندات جدید در سرنوشت پرونده ارزی

اسماعیلی همچنین از صدور کیفر‌خواست برای استرالیایی‌های بازداشت شده در ایران خبر داد. او در بخش دیگری از نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران، درخصوص آخرین وضعیت پرونده کارگران هفت تپه گفت: رای این پرونده قطعی نیست. سیاست کیفری هم اعلام شده و قرار شده در مرحله تجدید نظر براساس سیاست کیفری ابلاغی از سوی رئیس قوه‌قضائیه تصمیم‌گیری شود. سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین با اعلام اینکه رئیس قوه‌قضائیه لیست اموال و دارایی خود و خانواده‌اش را به رهبری ارائه کرده است گفت: ریاست قوه‌قضائیه به موجب قانون باید صورت جامع اموال و دارایی خود و خانواده‌اش را به مقام معظم رهبری، دفتر ایشان یا مرجعی که ایشان مشخص می‌کنند انعکاس دهد و این کار از ناحیه آقای رئیسی انجام شده است.

تایید بازداشت سه استرالیایی

به گزارش «ایسنا» اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت سه استرالیایی گفت: اصل خبر صحت دارد. این موضوع مربوط به دو پرونده است که هر دو منتهی به صدور کیفرخواست شده است. یکی از آنها ناظر بر این است که دو نفر مبادرت به عکس‌برداری از اماکن نظامی و مناطق ممنوعه کرده‌اند که شناسایی شدند و عکس و فیلم‌هایی که با هلی شات از این اماکن گرفتند از حافظه دوربین آنها به دست آمده است. پرونده دیگر نیز امنیتی و جاسوسی است که البته برای کشور دیگری غیر از کشور متبوع آن فرد انجام شده است. به هر ترتیب کیفرخواست صادر شده و در نوبت رسیدگی دادگاه و صدور رای است.

هشدار به هیات نظارت برمطبوعات و نمایندگان

او همچنین دراین نشست خبری با اشاره به ماجرای خودسوزی سحر خدایاری گفت: در مورد این پرونده بار دیگر ضمن تسلیت به خانواده داغدیده این خانم از اصحاب رسانه می‌خواهم وضعیت خانواده را ببینند و چقدر می‌خواهیم روح خانواده را متاثر کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره توییت ابتکار در یکشنبه هفته گذشته که گفته بود قبل از فوت این خانم درباره وضعیت این دختر پیگیری انجام دادیم و دستیار من حضور یافته و انتظار داریم این رویه‌ها تکرار نشود و اینکه منظور او از این صحبت چه بوده است و آیا قوه پاسخ نامه را دادند، گفت: منظور را از خودشان بپرسید و ما در ارتباط با این موضوع چه مکاتباتی که انجام شد و چه اقداماتی که انجام دادیم را در مقام عمل به انجام رساندیم و چه در این موضوع و چه در سایر موضوعات باید وظیفه قانونی انجام دهیم. از اینکه وظیفه انجام دهیم منتی نداریم و آنچه انجام دادیم اطلاع‌رسانی شد و هیات‌هایی که اعزام کردیم و تماسی که خود من با خانواده داشتم و اقداماتی که قوه دارد و داشته را اطلاع‌رسانی کردیم و بنا نیست هر نامه‌ای را که نوشته می‌شود جواب دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص احتمال برخورد قضایی با یک رسانه و دو نماینده در ماجرای سحر خدایاری گفت:‌ انتظار اولیه ما اصلاح رویه توسط خود اشخاص است و بعد هم منتظر اقدام جدی هیات نظارت بر مطبوعات و نمایندگان هستیم که اگر اقدامی نشد یا موثر نبود دادسرا نسبت به اقدام قضایی پیگیری لازم را خواهد داشت.

تشکیل پرونده شخصیت

به گزارش «ایرنا» سخنگوی قوه قضائیه درباره تشکیل پرونده شخصیت برای جمعی از متهمان نیز گفت: تشکیل پرونده شخصیت برای متهمان، سیاست مدنظر دستگاه قضایی است.

آخرین وضعیت پرونده تروریستی اهواز

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده تروریستی اهواز گفت: این پرونده دو بخش دارد. یک بخش قصور برخی از عوامل نیروهای مسلح است که برای قصور آنها ستاد نیروهای مسلح هیاتی را تعیین و موضوع را بررسی کردند و اشخاص مقصر به حسب مورد برخی در سلسله مراتب خودشان بررسی شدند و برخی پرونده‌شان به دادسرای نظامی تهران ارسال و کیفرخواست آن صادر شد و منتظر تصمیم دادگاه نظامی هستیم. وی افزود: بخشی عوامل تروریستی بودند که تعدادی به هلاکت رسیدند. بیش از ۳۰ نفر از آنها در خوزستان شناسایی شدند و در بازداشتند و ظرف امروز و فردا آن پرونده هم به دادگاه می‌رود و همچنین هماهنگی‌ها برای اینکه به‌طور فوق‌العاده به این موضوع رسیدگی شود انجام شده است.

بازگشت ۱۸۰۰ میلیارد تومان از پرونده بابک زنجانی

در ادامه سخنگوی قوه‌قضائیه اعلام کرد: در پرونده بابک زنجانی تا امروز ۱۸۰۰ میلیارد تومان از اموال داخل کشور بابک زنجانی تحویل وزارت نفت شده است. اسماعیلی اظهار کرد:‌ در برخی پرونده‌های بانکی در مرحله دادسرا در ماه گذشته در یکی از پرونده‌های بانک ایران‌زمین و سینا ۶۰۰ میلیارد تومان از اموال متهم پرونده که هنوز محاکمه نشده را برگرداندیم. همچنین بانک اقتصاد نوین هم مطالباتی دارد که ظرف ماه آینده هزار میلیارد تومان به این بانک برمی‌گردانیم. در مورد دیگر ۳هزار میلیارد تومان از اموال یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی را به بانک‌های کشور برگرداندیم. اینها نشان می‌دهد رسیدگی قضایی تنها مجازات و حبس نیست و تلاش‌هایی برای استرداد اموال نیز صورت گرفته است.

اسماعیلی دربخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به موضوع فرار مالیاتی درکشور گفت: فقط در ۵ ماه نخست امسال موفق شدیم با شناسایی کسانی که فرار مالیاتی داشتند و ارائه دلایل و انعکاس آن به سازمان امور مالیاتی کشور، ۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در ۵ ماه گذشته با پیگیری قوه‌قضائیه به صندوق بیت‌المال برگشت. به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: این رقم در سال گذشته هزار میلیارد تومان بوده است و در ۵ماه اول امسال بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر در این ۵ ماه نسبت به کل سال ۹۷ توانستیم ۴ برابر شناسایی فرار مالیاتی داشته باشیم.

پرونده هفت تپه‌

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستور رئیس قوه‌قضائیه درباره احکام یکی از شعب دادگاه انقلاب مربوط به همه پرونده‌های این شعبه است یا فقط مربوط به پرونده کارگری هفت‌تپه است، گفت: دستور رئیس قوه‌قضائیه اختصاص به این پرونده ندارد و اعلام یک سیاست کیفری است و هر یک از پرونده‌ها را که اقتضا داشته باشد در بر می‌گیرد. وی در واکنش به مصطلح شدن این پرونده به‌عنوان پرونده کارگران نیز یادآور شد: گاهی مطالب جور دیگری در ذهن افکار عمومی جا می‌افتد. از مجموع هشت متهم این پرونده دو یا سه نفر کارگر هستند و بقیه کارگر نیستند، ربطی هم به حوزه کارگری ندارند. حتی یکی از کارگران که از متهمان پرونده است می‌گفت به فلانی گفتم به تو چه ربطی دارد. یک عده کنار اینها قرار گرفتند، اعمال مجرمانه انجام دادند و پرونده را سنگین کردند اما مرتب گفته می‌شود پرونده کارگری و اینها را به قشر خدوم کارگر ربط می‌دهیم در حالی که عده‌ای به ناحق سر سفره کارگران می‌نشینند، نان آنها را می‌خورند یا نان آنها را آجر می‌کنند.