سیدرضامفیدی با اعلام این خبر گفت: توسعه محصول یکی از وظایف بنگاه ها در راستای بقا و حفظ آن است و این مهم در صنعت خودرو نسبت به دیگر حوزه ها پیشرو است و از دیر باز مورد توجه بوده به طوری که در سند استراتژی خودور در افق ۱۴۰۴ هم پیش بینی هایی برای این موضوع انجام گرفته است.

وی ادامه داد: در تدوین توسعه سند خودرو افق ۱۴۰۴ پیش بینی کرده ایم که محصولات خارجی که وارد بازار ایران می شوند، حداکثر هفت سال پس از اولین لانچ در هریک از بازارهای جهانی که می توانند تولید می شوند و برای محصولات داخلی هم با کمی زمان بیشتری محصولات جدید خودرا جایگزین محصولات قدیمی کند. این هدفگذاری همیشه در صنعت خودرو بوده و کما اینکه پیکان در سال۸۴ با همین هدف از خط تولید ایران خودرو حذف شد.

مفیدی با اشاره به اینکه ضرورت دارد درسال ۹۸ شرکت های خودروساز به منظور جلب رضایت مشتریان و توسعه بازار، محصولات جدید را جایگزین محصولات قدیم کنند، توضیح داد: محصولات قدیمی به طور معمول وقتی نتوانند مشتری در بازار بدست بیاورند و استاندارد و شاخص های کیفی و ایمنی را پاس کنند، حذف می شوند.

او با اشاره به اینکه دلایل متعدد برای حذف یک محصول وجود دارد، افزود: در بعضی مواقع بعضی از محصولات هم اگر نتوانند برای بنگاه سودآوری داشته باشند، حذف می شوند. ولی مهمترین بحث در حذف یک محصول این است که اگر محصولی قدیمی شد و از تکنولوژی محصولی به معنی استفاده از تجهیزات و آپشن های نوآورانه و های‌تک جا ماند؛ طبیعی است که مورد استقبال بازار نیست و جای خود را باید به محصولات جدید بدهد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت گفت: در برخی بازارها با توجه به شرایط خاص، عرضه محصول محدود و از نظر زمانی طولانی‌تر می شود همانند بازار کشور ما که نتوانسته ایم براساس اهداف و برنامه های پیش بینی شده محصولات قدیمی را حذف کنیم.

او با اشاره به محدودیت های بین المللی بر علیه صنعت خودرو و کشورمان ادامه داد: در این شرایط صنعت خودرو سعی کرد بازار را تاحدی کنترل کند و به مرور که وضعیت بازار پایدارتر می شود، زمان آن می رسد که به توسعه محصول هم توجه کرد و زمان جایگزینی محصول هم فرا می رسد و از این مسیر می تواند تصویر ذهنی بهتری برای مشتری ایجاد کند و اصطلاحا IMAGE این صنعت را بهسازی کند و مشتریان در کنار موضوع کمیت و کیفیت، تنوع محصول را هم تجربه می کنند.

 

مفیدی در ادامه با اشاره به اینکه در ایران خودرو و سایپا قدیمی ترین محصول پراید و پژو ۴۰۵ است، گفت: به دلیل اینکه عمری از خطوط تولید، قالب هاو جیک و فیکسچرها گذشته است و هزینه های بهسازی و بازسازی و ارتقا آنها بیشتر از طراحی و تولید محصول جدید است، این محصولات جای خود را به محصول های جدید می دهند.

او ادامه داد: توقف خط تولید این محصولات باید در سال های پیش اتفاق می افتاد ولی به دلایل متعدد از جمله ضعف و مشکلات نقدینگی در صنعت خودرو و محدودیت های بین المللی و برای جلوگیری از آشفتگی بیش از حد بازار خودرو، خودروسازان تصمیم گرفتند تولید این محصولات را ادامه دهند.

مفیدی بیان کرد: خودروسازان باید تقاضای بازار را پاسخگو باشند و در اولین فرصت و امکانی که فراهم شود و با تشدید نظارتی که از سوی دولت و وزارت صمت صورت خواهد گرفت، با هدف پاس کردن استانداردهای سختگیرانه تر و برخورداری جامع از محصولات مطمئن و ایمن تر و به لحاظ تکنولوژی پیشرفته ‌تر؛ این محصولات تولید را ترک خواهند کرد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت توضیح داد: تا پایان دولت دوازدهم محصولات قدیمی از خط تولید خداحافظی خواهند کرد ولی همه دست اندرکاران و بنگاه ها در تلاشند که زودتر محصولات قدیمی را با محصولات جدیدتر جایگزین کند.

او گفت: هر دو گروه ایران خودرو و سایپا برنامه هایی برای تولید محصول جدید دارند ولی سرعت عرضه محصولات جدید با توجه به عمق ساخت داخل و با اولویت کاهش ارزبری، با تاخیر روبرو است و تحریم های بین المللی فرصتی برای تولید و طراحی محصولات جدید به وجود آورده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.