پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی سال ۲۰۱۹ جهان و کسب سهمیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو روزهای ۲۸ تا ۳۱ شهریور ماه در شهر نورسلطان در کشور قزاقستان برگزار می‌شود.

در وزن ۹۲ کیلوگرم «علیرضا کریمی» دارنده ۲ مدال برنز جهان و طلای بازی‌های آسیایی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم به مصاف «گئورگی روبایف»  روسی الاصل و دارنده مدال نقره جوانان جهان از مولداوی با نتیجه ۱۲ بر یک پیروز و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد.

وی در این مرحله با نتیجه ۱۲ بر ۲ «لیوبومیر ساگالیوک» از اوکراین را مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. کریمی در این مرحله با نتیجه ۱۰ بر صفر «علیخان جبرائیل‌اف» از روسیه را از پیش رو برداشت و به دیدار فینال راه یافت.

کریمی در فینال «جی دن کاکس» دارنده مدال طلای جهان را پیش‌رو دارد. وی سال گذشته و در رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۱۸ جهان در مجارستان به این حریف آمریکایی نتیجه را واگذار کرده بود.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران در پیکارهای جهانی امسال بدون داشتن فینالیست و با ۳ برنز عنوان چهارم را کسب کرد. همچنین تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران سال گذشته و در مسابقه‌های قهرمانی سال ۲۰۱۸ جهان در مجارستان و در بین ۲۰ نماینده هیچ فینالیستی نداشت.

امامی به دیدار رده‌بندی رفت

در وزن ۷۰ کیلوگرم نیز «یونس امامی» در دور نخست با نتیجه ۱۱ بر صفر «اریگلنت پریزرینی» از آلبانی را شکست داد. وی در دور دوم با نتیجه ۶ بر صفر از سد «المان دوگدوربک اولو» دارنده مدال برنز جهان از قرقیزستان گذشت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد.

امامی دارنده مدال برنز زیر ۲۳ سال جهان در این مرحله مقابل «کوجیرو شیگا» دارنده مدال نقره آسیا از ژاپن با نتیجه ۱۱ بر صفر پیروز شد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله مقابل «نورکجا کایپانوف» قهرمان آسیا از قزاقستان با نتیجه ۶ بر ۷ مغلوب شد و به دیدار رده بندی رفت. این در حالی بود که امامی کشتی گیر حریف را خاک کرده و بارانداز هم اجرا کرد اما داوران امتیازات وی را لحاظ نکردند.

همچنین در وزن ۷۴ کیلوگرم «رضا افضلی» در دور نخست مقابل «گندری گارزون»  کشتی‌گیر کهنه‌کار و دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از کوبا با نتیجه ۵ بر ۲ شکست خورد و با توجه به اینکه این کشتی گیر کوبایی در دور بعد مقابل حریف ازبکستانی مغلوب شد، از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم نیز «یدالله محبی» در دور نخست با نتیجه ۶ بر یک «خودربولگا دورجخاند» از مغولستان را مغلوب کرد. وی در دور بعد در  مصاف با «نیکولاس گویازدوفسکی» دارنده مدال برنز جهان از آمریکا با نتیجه ۵ بر ۲ به پیروزی دست یافت و به مرحله یک چهارم نهایی رفت.

آزادکار کرمانشاهی تیم ملی در این مرحله مقابل «الکساندر خوتسیانیوسکی» دارنده مدال برنز اروپا از اوکراین با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب شد و باید منتظر حضور حریفش در دیدار فینال باشد تا وی نیز شانس ادامه کار برای کسب مدال برنز را بدست آورد.

این حریف اوکراینی که سابقه شکست محبی را در جام قهرمانان اوکراین برابر محبی را در سال ۲۰۱۸ دارد برای راهیابی به فینال حریف عنوان‌دار و قهرمان جهان و دارنده برنز المپیک یعنی «گنو پتریاشویلی» از گرجستان را پیش‌رو دارد.  

همچنین تا لحظاتی دیگر و در ۲ وزن نخست «رضا اطری» برای کسب مدال برنز باید به مصاف حریف خود برود. اطری سهمیه المپیک در وزن ۵۷ کیلوگرم را نیز دارد.  

«امیرمحمد یزدانی» نیز روز گذشته با شکست برابر حریف کوبایی از دور نهایی وزن ۶۵ کیلوگرم حذف شد.​

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.