فارکس استریت گزارش داد، دانسکه بانک دانمارک در گزارشی اعلام کرد که افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس تا جایی که به تقابل بین ایران و آمریکا منجر شود بسیار بعید است، اما افزایش تنش ها بین این دو کشور باعث وارد شدن اقتصاد جهانی به رکود و افزایش قیمت هر بشکه نفت به ۱۵۰ دلار خواهد شد. با این حال در صورتی که این تنش ها در سطح فعلی باقی بمانند پیامدهای کمی برای نظام مالی و اقتصاد جهانی خواهند داشت.

طبق اعلام دانسکه بانک، این تنش ها باعث کاهش محسوس دستمزد واقعی و مصارف شخصی خواهد شد. تنش ها در خلیج فارس هم‌چنین می تواند باعث افزایش تورم در کشورهای مختلف شود و با ایجاد فضای نامناسب برای سرمایه‌گذاری، بانک های مرکزی را مجبور به مداخله‌های سنگین و پرهزینه کند. هم چنین در چنین شرایطی تقاضا برای دارایی‌های امن نظیر طلا و ارزهایی مثل ین ژاپن و فرانک سوئیس افزایش زیادی خواهد داشت.

به دنبال حمله چند روز پیش یگان های پهپادی یمن به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان، عرضه ۵۰ درصد نفت عربستان که معادل پنج درصد عرضه جهانی است، با اختلالات جدی مواجه شدو قیمت نفت نیز بیشترین افزایش خود در طول سی سال اخیر را تجربه کرد. با این حال وزیر انرژی عربستان وعده داده است که اختلالات ایجاد شده در بازار به زودی جبران خواهد شد و تولید نفت این کشور تا پایان ماه جاری میلادی به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.