قاضی صلواتی در ابتدای این جلسه اظهار کرد: ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۸ شروع سومین جلسه محاکمه متهمین این پرونده را در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلال گران و مفسدین اقتصادی را به صورت علنی اعلام می کنم.

وی از متهم پورانی به عنوان متهم ردیف دوم پرونده خواست تا بحضور در جایگاه ادامه دفاعیات خود را مطرح کند.

متهم پورانی پس از حضور در جایگاه عنوان کرد: با توجه به بخشی از صحبت های نماینده دادستان این سوال برای من ایجاد شده است که رمینه ساز وقوع جرم چیست؟ آنچه من شنیدم و می دانم این است که جرم آثار مشهود و نامشهود دارد..اگر من امروز اینجا هستم به دلیل آثار نامشهود جرم است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سال ۹۲ بازپرس آن نامه را به ما نمی داد من الان اینجا نبودم. نامه ای که بیشتر قضات در مورد آن نظر مختلفی دادند. مشکلاتی که امروز پیش آمده ناشی از برداشت ها و رویه هایی بوده است که ارتباطی به نقص قانون ندارد. زیرا قانون ناقص نیست و اگر ایرادی وجود دارد از من و مجریان است.

این متهم گفت: اگر بانک مرکزی در سال ۹۱ از ادامه شکایت خود پا پس نمی کشید و به دنبال نتیجه شکایت خود بود مروز این دادگاه تشکیل نمی شد. رفتارهای متناقض بانک مرکزی باعث شد من مسیرم را ادامه بدهم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم تذکر داد: در صورت امکان وارد اصل دفاعیات شوید به دلیل اینکه موضوع ایلام هم هست.

متهم پورانی بیان کرد: نماینده بانک مرکزی دیروز گفتند ما در خراسان ۵ شعبه داریم در صورتی که این صحت ندارد و ما اصلا شعبه ای درخراسان نداریم. اسناد خود را در این زیمنه ارائ دهند بدانیم چه کسی به نام ما در خراسان سوءاستفاده می کند. در مورد شعبه زنجان هم همینطور است. ما عبه ای در زنجان نداریم و فقط مذاکراتی برای اجازه تاسیس شعبه صورت گرفته که نتیجه نداشت.

وی افزود: با زبان بی زبانی ما را در مسیری قرار دادند که ۷۰ میلیاردریال با بدهی و فروش و ... متحمل هزینه شویم. این هزینه ها ناخواسته و با اجازه بانک مرکزی به ما تحمیل شده بود. با اتفاقات پیش آمده سرمایه گذاران یک به یک عقب نشینی کردند و ما مجبور به جذب سرمایه گذار بودیم. مجبور بودیم زمینه سرمایه گذاری را فراهم کنیم و با سرمایه گذاران متعددی وارد مذاکره شدیم.

این متهم در خصوص برگشت سپرده‌ها عنوان کرد: در این زمینه پروسه زمانی لازم است. مجموعه ای که از صفر شروع می کند در سال‌های اول متحمل هزینه می شود و به سود دست نمی یابد. این مجموعه در ۲۴ ماه می تواند به نقطه صفر برسد. ما به دلیل اینکه پشتمان خالی سد نتوانستیم آنطور که باید اقدام کنیم.

قاضی صلواتی پرسید: اگر پشتتان خالی نمی شد چه برنامه ای داشتید؟

متهم پاسخ داد: برای مثال اعطای تسهیلات در بحث کشاورزی و ...

قاضی صلواتی گفت: شما جوابگوی پول مردم هم نیستید. با توجه به کمبود وقت اصل دفاع را مطرح و از حاشیه پرهیز کنید.

پورانی بیان کرد: در بخشی از کیفرخواست گفته شده است اقدامات با سوء نیت همراه بوده که اصلا چنین نیست. در مورد لیست اسامی شکات هم افرادی از تهران ذکر شده در صورتی که تمام شکات ما از شهرستان هستند. ۴ نفر از شکات هم سابقه سپرده گذاری در موسسه را نداشتند. همه فعالیت های ما در خارج از تهران بوده است. شکایت ما از کسانی بوده که اموال ما را برده اند. شکایت کردیم که پول ها برگردد و اموال مردم بازگردانده شود.

وی در رابطه با شکایت شخصی به نام مشفق به مبلغ ۷۳ میلیون تومان گفت: اصلا ادعاهای ایشان در مورد ارتباط ما با وی صحت ندارد. من و آقای ذکری زاده اصلا با وی مراوده ای نداشتیم. ایشان به عنوان تامین کننده نیازهای سخت افزاری موسسه بارها طلب خود را از موسسه گرفته بودند. ایشان در سال ۹۶ به ما جنس فروختند و مانده طلبشان ۷۳ میلیون است. شاید حدود ۴۰۰ میلیون از ما پول گرفتند. الباقی هم به دلیل پلمپ موسسه و بازداشت ما امکان تسویه نداشت.

این متهم تاکید کرد: ما هیچ کاری که مصداق کلاهبرداری باشد انجام ندادیم.

قاضی صلواتی پرسید: برای خرید وسایل قرارداد داشتید؟

متهم پاسخ داد: خیر. فاکتور صادر می کردیم.

قاضی مجددا پرسید: آخرین محموله دریافتی مربوط به چه سالی است؟

پورانی بیان کرد: سال ۹۶.

وی در رابطه با زمان آخرین حقوق های واریزی کارمندان گفت: دقیقا حضور ذهن ندارم. اسناد و مدارک موجود است. آقای مشفق هیچ وقت وجه نقد دریافت نمی کرد بلکه چک می گرفت.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: نحوه ورود به ایلام را توضیح دهید.

متهم پاسخ داد: بخشی از دفاعیات باقی مانده. آنها را بیان کنم توصیح می دهم. روز اول خانم نجفی در مورد واریزی ها اظهاراتی داشتند. برنامه نرم افزاری ما کی از جامع ترین نرم افزار های بانکداری است. از روز اول سیستم ما دستی نبود بلکه شبکه ای بود. حفره های امنیتی و موارد اسمنی به قدری قوی بود که طبقه فعالیت کاربران را تشخیص می داد. اگر برای مثال مدیرعامل سندی را ه اشتباه ثبت می کرد نمی توانست آن را پاک کند بلکه باید اصلاحیه می زد. پشتیبان این برنامه در تهران قرار داشت.

قاضی صلواتی در واکنش به این اظهارات گفت: توضیخات برنامه ای دردی را دوا نمی کند.

پورانی عنوان کرد: طریقه جذب سپرده‌ها در سابقه وجود دارد. تمامی نقل و انتقلات از طریق سیستم بانکی بوده است. ورود و خروج به حساب‌ها مشخص است.

قاضی پرسید: اگر مشخص است پول مردم کجاست؟

پورانی پاسخ داد: به دلیل عدم پشتیبانی سرمایه گذاران مجبور بودیم پول مردم را هزینه کنیم.

قاضی اظهار کرد: از کیسه خلیفه می بخشیدید. آخرین جذب سرمایه در موسسه چه زمانی بود؟

متهم پاسخ داد: برج ۳ سال ۹۶.

یکی از شکات به نشانه اعتراض گفت: الکی می گوید. تا یک روز قبل از بازداشت جذب سرمایه داشتند.

قاضی بیان کرد: این اظهارات در مورد موسسه حافظ است. شکایت شما در مورد ایلام است.

وی خطاب به متهم پرسید: در مورد اجاره و خرید ویلا و خانه و ماشین های آنچنانی توضیح دهید.

متهم پورانی بیان کرد: ما هیچ خرید ماشین و ویلای آن چنانی نداشتیم. فقط یک ماشین برای موسسه خریدیم که آن هم فروخته شد.

قاضی اظهار کرد: اینها اظهارات خانم نجفی رییس شعبه است.

این متهم تاکید کرد: اظهارات ایشان متقن نیست. ماشین شعبه فذوخته شد و بخشی برای شعبه سلماس و بخشی برای پاکدشت و قیام دشت هزینه شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.