رویترز گزارش داد، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، این پول برای تأمین منابع مالی مورد نیاز کلمبیا به منظور کمک به مهاجران ونزوئلایی است که به دلیل فقر و مشکلات سیاسی و اقتصادی این کشو را ترک گفته‌اند.

بیش از چهار میلیون ونزوئلایی در سال‌های اخیر از این کشور گریخته‌اند و کلمبیا یکی از کشورهایی است که مأمنی برای این افراد بوده؛ به طوری که بیش از ۱.۴ میلیون ونزوئلایی اکنون در این کشور ساکن هستند و اکثرا بی‌پول بوده و نیاز شدیدی به خدمات بهداشتی و درمانی دارند.

موگرینی در جریان نشست خبری مشترک با ایوان دوکو، رئیس‌جمهوری کلمبیا در بوگوتا گفت: خرسندم که اعلام کنم این مبلغ برای تعیین هویت و ادغام اجتماعی-اقتصادی این افراد در نظر گرفته شده است. ما از اقدامات و تلاش‌های دولت و مقام‌های محلی کلمبیا برای ارائه شغل، کارآفرینی و ارائه مسکن به مهاجران و آوارگان حمایت می‌کنیم.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: این اتحادیه حدود ۱۳۰ میلیون یورو به کشورهای منطقه داده تا به آنها برای تأمین منابع پشتیبانی از مهاجران کمک کند.

رئیس‌جمهوری کلمبیا نیز گفت: دولت بوگوتا و اتحادیه اروپا در اکتبر سال جاری میلادی درباره بحران مهاجران ونزوئلایی نشستی خواهند داشت و در آن نشست، قرار است منابع مالی بیشتری جمع‌آوری گردد.

در همین حال، ایالات متحده نیز اخیرا اعلام کرده که ۱۲۰ میلیون دلار دیگر در قالب کمک‌های بشردوستانه به آمریکای لاتین اعطا می‌کند تا با این بحران مهاجرتی روبه‌رو شود.

برخلاف بسیاری از همسایگان کلمبیا، این کشور قوانین سخت مهاجرتی علیه ونزوئلایی‌ها اعمال نکرده و به جای آن، مهاجرانی را که به صورت غیررسمی وارد این کشور شده‌اند، تشویق می‌کند تا خود را به مقام‌های کلمبیایی معرفی کرده و نامشان را ثبت کنند تا به این ترتیب، بتوانند از خدمات اجتماعی بهره‌مند شوند.

رئیس‌جمهوری کلمبیا ماه گذشته میلادی اعلام کرد، کشورش به بیش از ۲۴ هزار کودکی که از والدین ونزوئلایی در کلمبیا متولد شده‌اند، شهروندی اعطا کرده تا از بدون تبعیت بودنشان جلوگیری کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.