علی اصغر زرگر در یادداشتی در خصوص اهمیت سفرهای اخیر ظریف می نویسد: سفرهای دیپلماتیک دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به سه کشور شمال اروپا ،فنلاند (رئیس دوره ای شورای اتحادیه اروپا)، سوئد و نروژ و سپس به فرانسه آنهم همزمان با تشکیل جلسات گروه ۷ ، متشکل از آمریکا و ژاپن و متحدان غربی اشان در خور توجه و گمانه زنی است. خصوصا اینکه با به تعویق انداختن برنامه سفرش به چین، بنا به دعوت آقای لودریان ، وزیر امور خارجه فرانسه، مجددا یکروز دیگر به فرانسه و محل اجلاس گروه ۷ در فرانسه رفت.

این کارشناس درباره اهداف مهم سفرهای ظریف می نویسد: اما سفر ظریف به فرانسه از اهمیت بیشتری بر خوردار است. رئیس جمهور فرانسه، آقای مکرون، در هفته های گذشته تلاش زیادی کرده است که از طریق دیپلماسی راه حلی برای حفظ برجام پیدا کند و ضمن حفظ برجام با دادن امتیازاتی به ایران از جانب آمریکاییها، راه را برای مذاکرات بیشتر بین ایران و گروه برجامی منجمله آمریکا باز کند. از فرستادن فرستاده ویژه به تهران تا مذاکرات تلفنی طولانی با آقای روحانی و اکنون دعوت اقای ظریف به محل کنفرانس گروه ۷ ،  اهداف سیاسی و اقتصاد دولت فرانسه برای حفظ برجام در این مقطع و به عنوان پلیس خوب چند گانه اند.

زرگر درباره تفاوت سیاست خارجی فرانسه با دیگر کشورهای اروپا نوشت: سیاست خارجی فرانسه را در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا، سیاستی فعال و تهاجمی در صحنه بین المللی لقب داده اند.علاوه بر این در زمینه سیاست خارجی، فرانسویان سعی کرده اند که در جهت گیریها و سیاست های فعالی خود نسبت به منطقه خاورمیانه، شمال ومرکزآفریقا، بعنوان بازیگری مستقل نقش آفرینی کنند. بنابراین حتی در مواردی که ظاهرا فرانسه میبایست در هماهنگی با اتحادیه اروپائی و یا با آمریکا اقدام کند، سیاست و عمل دولت فرانسه بگونه ای متفاوت ظاهر می شود. این تجلی متفاوت  درسیاست خارجی فرانسه از رویکرد هماهنگ اروپائی-آمریکائی تا حدودی نشان از تمایل سنتی استقلال طلبانه فرانسویان و تظاهر اقتدار و وزن فرانسه بعنوان یک بازیگر بین المللی تاثیر گذار و مستقل دارد.

وی تاکید کرد: دولت مکرون در حال حاضر با مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی داخلی روبرو است، و نیاز به یک موفقیت در سیاست خارجی دارد که می تواند در زمینه دیپلماسی برای حفظ برجام و کاهش تنش بین ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه اتفاق بیفتد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.