با شکست مس سونگون، روند ناکامی‌های سریالی فوتبال و فوتسال ایران مقابل ژاپن در یک سال گذشته ادامه‌ یافت و تیم‌های ایرانی نتوانستند در سالی که گذشت مقابل تیم‌های ژاپنی به افتخار دست یابند؛ حذف تیم ملی فوتبال ایران مقابل ژاپن در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، باخت تیم فوتسال زیر ۲۰ ساله‌های ایران در نیمه‌نهایی مسابقات قهرمانی آسیا، ناکامی تیم ملی فوتبال ساحلی ایران مقابل ژاپن در دور گروهی قهرمانی آسیا و باخت تیم‌های پرسپولیس و مس مقابل نمایندگان ژاپن در فینال رقابت‌های باشگاهی قهرمانی آسیا در فوتبال و فوتسال، شکست‌های تلخ تیم‌های ایرانی مقابل نمایندگان ژاپن بودند.

 اشک در آزادی؛ حسرت قهرمانی باقی ماند

یک نماینده از فوتبال ایران بعد از سال‌ها موفق شد تا به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یابد و شانس کسب عنوان قهرمانی را داشته باشد. پرسپولیس در جریان لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۸، در مرحله حذفی با برتری مقابل السد و الدحیل، غول‌های غرب آسیا، به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافت تا با پنجره بسته در آستانه خلق یک شگفتی باشد، اما در بازی رفت فینال در ژاپن با دو گل مقابل کاشیما آنتلرز شکست خورد تا امیدهای سرخ‌پوشان برای قهرمانی به حداقل برسد. پرسپولیس در بازی برگشت و در مقابل دیده‌گان ده‌ها هزار از تماشاگرانش نتوانست شکست را جبران کند تا اشک بازیکنان‌ و طرفداران پرسپولیس سراریز شود و پرسپولیس به مقام دوم دست یابد و حسرت قهرمانی برای نمایندگان ایران باقی بماند.

تاوان یک اشتباه؛ امید یک ملت بر باد رفت

یک صحنه و یک اعتراض بیهوده به داور و فرصت‌طلبی ژاپنی‌ها کافی بود تا رویای یک ملت بر باد رود. تیم ملی که با عملکرد خوب خود توانست به‌راحتی به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا راه یابد، در مرحله نیمه‌نهایی با یک اشتباه مقابل ژاپن شکست خورد تا حسرت قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران چهار سال دیگر تمدید شود. ژاپن بعد از آن گل و با بازی مسلط خود توانست دو گل دیگر هم به ایران بزند تا با اختلاف سه گل تیم ملی ایران را شکست دهد و به فینال جام ملت‌های آسیا راه یابد. این شکست مهم‌ترین ستاره را از فدراسیون فوتبال گرفت، چراکه فدراسیون فوتبال تمام تخم‌ مرغ‌هایش را در سبد این رقابت‌ها قرار داده بود و با این بازی تمام آرزوهایش نقش بر آب شد.

ناکامی مطلق برای ساحلی‌بازان؛ ایران به جام جهانی هم نرفت!

یکی از موفق‌ترین تیم‌های ملی زیر نظر فدراسیون فوتبال در سطح جهانی، بعد از قهرمانی در جام بین‌قاره‌ای یکی از بدترین عملکردهای تاریخش را در رقابت‌های قهرمانی‌های آسیا گرفت. سال گذشته را می‌توان کابوس‌وارترین سال چند سال اخیر ساحلی‌بازان دانست، چراکه انتظار می‌رفت این تیم موفق شود با قهرمانی در این رقابت‌ها به‌راحتی به جام جهانی فوتبال ساحلی صعود کند، اما ناکامی در بازی دوم مقابل عمان، شادی برد مقابل عراق را از یادها برد. تیم ملی مجبور بود برای صعود مقابل ژاپن به پیروزی فکر کند و بازی را با پیروزی پشت سر بگذارد؛ اما روند بازی به‌گونه‌ای پیش رفت که تیم ملی در وقت‌های اضافه مقابل ژاپن شکست خورد تا رویاهای تیم ملی برای حضور دوباره در جام‌ جهانی بر باد رود. یکی از امیدهای کسب مدال در مسابقات جام جهانی نتوانست در رقابت‌های انتخابی موفق ظاهر شود تا یکی از دیگر از امیدهای فدراسیون پنج‌ستاره ایران هم بر باد رود.

شکست‌های ادامه‌دار؛ ناکامی مقابل نام فوتسال ملی

ستاره دیگر خاموش شده به رقابت‌های فوتسال به رده ملی برمی‌گردد، جایی‌که تیم‌های زیر 20 ساله‌های فوتبال ایران در تبریز برابر ژاپن شکست خوردند تا نتوانند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند و تاج، رئیس فدراسیون فوتبال به‌جای اینکه در فینال رقابت ها به تماشای بازی جوانان ایرانی بپردازد، شاهد بازی آن‌ها در رده‌بندی باشد و به چشم خود ببیند، که ستاره‌هایی که قرار است در آینده فوتسال ایران بسازند و در سطح جهان مطرح شوند، چگونه در مقابل چشم‌های او برای کسب عنوان سوم تلاش می‌کنند.

زمانی که فدراسیون بدون ستاره شد

روند سریالی باخت‌ها در فوتبال ایران مقابل ژاپن با شکست تیم مس سونگون ورزقان تکمیل شد و قهرمان لیگ برتر ایران نتوانست نماینده قدرتمند ژاپن را شکست دهد تا در روزهایی که وضعیت فوتسال ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، با این شکست به مشکلات این ورزش، افزوده شود. شکست در این قسمت هم به همه نشان داد، فدراسیونی که ادعای پنج‌ستاره بودن را دارد، چگونه در برابر فوتسال با برنامه ژاپن شکست می‌خورد و نمایندگانش یکی پس از دیگری با باخت زمین مسابقه را ترک می‌کنند.

باخت‌های سریالی فوتبال و فوتسال ایران به ژاپن در سالی که گذشت تفاوت حرف و عمل را به خوبی به رخ می‌کشد و نشان می‌دهد میان فدراسیونی که تنها مدعی داشتن پنج ‌ستاره است و فدراسیونی که پنج ستاره‌اش را در زمین بازی کسب می‌کند، چقدر تفاوت دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.